ثبت جهانی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز شایعه است



معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این اداره کل درحال حاضر برنامه ای برای ثبت جهانی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز نداشته و این موضوع شایعه است.

به گزارش صبح ساحل وبه نوشته ایرنا، عباس نوروزی روز یکشنبه اظهار داشت: تهیه پرونده ثبت جهانی یک اثر تاریخی نیازمند دریافت تاییدیه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و پس از آن هم بایستی پژوهش جامعی درخصوص اثر و ویژگی های آن انجام شود.

وی، با بیان اینکه سال ها پیش پیشنهاد ثبت جهانی قلعه پرتغالی‌ها به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده شد ادامه داد: آن زمان نظر مساعد سازمان میراث فرهنگی در خصوص این پیشنهاد دریافت نشد.

وی اضافه کرد: قلعه پرتغالی های جزیره هرمز دارای ارزش مطالعاتی فراوانی از حیث معماری و تاریخی بوده که بایستی برای استفاده پژوهشگران و نسل‌های آینده حفظ شود، بنابراین انتظار می‌رود سایر ارگان‌ها نیز به اهمیت این مساله توجه داشته و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در حفظ آن یاری دهند و از انجام اقدامی برخلاف این امر خودداری کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گلایه کرد: زمین فوتبالی بدون دریافت مجوز در حریم قلعه پرتغالی های جزیره هرمز احداث شده که نباید می‌شد و تلاش داریم در راستای حراست از این بنای تاریخی آن را برچینیم.

بافت تاریخی بندر کنگ و شهر حریره جزیر کیش در اولویت ثبت جهانی قرار دارند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: بافت تاریخی بندرکنگ و شهر حریره در جزیره کیش درحال حاضر برای ثبت جهانی در اولویت این اداره کل قرار دارند که تلاش می‌شود تاییدیه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اخذ شود.

ادریس قریشی کولغانی، بخشدار جزیره هرمز در خصوص مباحث مطرح درباره احداث زمین فوتبال در حریم قلعه پرتغالی های این جزیره اظهار بی اطلاعی کرد.
 

این قلعه تاریخی به جا مانده از زمان استعمار پرتغال، ۵۱۳ سال پیش ساخته شد و به شماره ۱۹۹۸ در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد.

این اثر معماری مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.

قلعه پرتغالی‌ها به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد و به شکل چند ضلعی نامنظم است و بیش ازپنج قرن از ساخت آن می‌گذرد که قدمت تاریخی آن درخور توجه است.

در زمان شاه عباس صفوی که به استعمار پرتغالی‌ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی‌خان از سرداران شاه عباس فتح شد.

این قلعه‌ها با پلان چهار ضلعی نامنظم، دیوارهایی به قطر حدود ۳٫۵ متر و برج‌هایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر در ۴ گوشه قلعه ساخته شده‌اند و شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است، کلیسای بعضی از این قلعه‌ها، دارای دو ردیف ستون‌های سنگی دایره‌ای شکل با قوس‌های زیبایی از سنگ‌های مرجانی تراش خورده‌ است.

جزیره هرمز با ۴۲ کیلومتر مربع مساحد در ورودی خلیج فارس و هشت کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس واقع شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها