آتش سوزی 18 هکتار مزارع 51 میلیارد ریال خسارت در برداشت

آتش در دامان طبیعت سیاهو




به گزارش صبح ساحل، شعله‌های آتش گویا دست‌بردار منطقه خوش و آب هوای دهستان سیاهو شهرستان بندرعباس نیست، سیاهویی که هکتارها باغ و نخیلات آن از اول سال جاری تاکنون  4 بار در آتش سوخته و خاکستر شده است . علت وقوع این  حوادث هنوز مشخص نیست به قول مسئولان در دست بررسی است. آخرین آتش‌سوزی مربوط به سه‌شنبه گذشته است که بعد از گذشت دو روز از حریق باغات ماشاری در منطقه سیاهو رخ داد. شعله‌های سرکش ظهر بیست و چهارم فروردین‌ماه جاری 11 هکتار نخلستان و باغات ‌ دهستان سیاهو را در برگرفت و بامداد دیروز پس از 16ساعت با به‌جا گذاشتن 46 میلیارد ریال خسارت با تلاش آتش‌نشانان و اهالی منطقه اطفا شد. برای مهار این حریق گسترده،  ۱۳ خودرو آتش‌نشانی، ۲ تانکر حمل آب‌رسانی و یک دستگاه لودر بکار گرفته شد و نیروهای اتفاقات برق، نیروی انتظامی و اورژانس در کنار مردم و نیروهای اطفاء کننده حریق حضور یافتند. وزش باد مانند 3 حادثه قبلی به کمک آتش آمده بود و آن را به جلو هل می‌داد. شعله‌های آتش از شنبه گذشته تاکنون 18 هکتار اراضی باغات و نخیلات دهستان سیاهو سوزاند و بیش از 51 میلیارد ریال خسارات به بار آورد.

چهارشنبه ظهر گذشته ساعت 12 آتش شروع شد و به علت بعد مسافت، صعب‌العبور بودن منطقه ،حدود دو ساعت بعد 40 نفر از نیروهای آتش‌نشانی به محل رسیدند و مشغول اطفا شدند این عملیات تا ساعت 4 بامداد روز پنج‌شنبه گذشته به طول انجامید و 7و نیم هکتار از این  اراضی نخیلات، 2 و نیم هکتار انبه و یک هکتار نارنگی از بین رفت.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان شنبه گذشته نیز 7 هکتار از نخیلات وباغات  روستای  ماشاری در آتش سوخت و خسارت  آن حدود 5 میلیارد و 500 میلیون ریال  برآورده شده است.

 فاقد خودروی آتش‌نشانی
دهستان سیاهو  فاقد ایستگاه آتش‌نشانی است و اگر در زمان شروع حریق خودروی آتش‌نشانی در محل بود شاید این‌همه خسارت به بار نمی‌آمد .
دهیاران روستاهای سیاهو بیان داشتند که در این مورد مکاتبات زیادی داشتند تا حداقل  یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی در دهستان مستقر کنند و در زمان وقوع حادثه به‌سرعت آتش خاموش شود. بعد مسافت مناطق دارای خودروی آتش‌نشانی و رسیدن نیروهای آتش‌نشانان به محل باعث شده باغداران و صاحبان اراضی خسارات زیادی متحمل شوند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با تأکید بر اینکه خودروی آتش‌نشانی  یکی از ملزومات این دهستان است  گفت: «مکاتبات زیادی در این مورد صورت گرفته و  استاندار هرمزگان پی گیر اختصاص این خودرو به دهستان است که امیدواریم به‌زودی شاهد راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی در این منطقه باشیم».  

 عدم پوشش بیمه‌ای
به گفته مهرداد حسن‌زاده برآورد خسارات با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی در دست بررسی است که بر اساس شواهد اکثر باغداران منطقه تحت پوشش بیمه‌ای نیستند. وی گفت: «علیرغم اطلاع‌رسانی و تأکید بر بیمه بودن اراضی و باغات ، متأسفانه  کشاورزان زیر بار بیمه نمی‌روند که این موضوع یکی از معضلات به‌حساب می‌آید و اگر این هکتار زمین تحت پوشش بیمه بود صاحبان آن‌ها می‌توانستند جبران خسارات کنند نه اینکه با چشمان اشک‌بار شاهد از بین رفتن  حاصل سالها  عمرشان باشند». وی با توجه به کثرت این نوع حوادث از مردم تقاضا کرد که  باغ‌های نخل خود را بیمه کنند.بنابراین یکی از موارد مهم که انتظار می‌رود کشاورزان به آن توجه کنند بیمه کردن محصول‌ها و باغ‌هایشان است که به این موضوع توجه چندانی دیده نمی‌شود.

  باروت در نخلستان‌ها
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان شرایط نخلستان‌ها در دهستان سیاهو را  بشکه باروت توصیف کرد  که با کوچک‌ترین جرقه‌ای آتش می‌گیرد و به باغداران خسارت وارد می‌کند. حسن‌زاده  یادآور شد: اکثر دیوارهای حفاظتی  باغات از خار و خاشاک است به‌اضافه اینکه باغ‌ها کنار هم‌پیوسته‌اند  با یک جرقه آتش و وزش باد همه باهم می‌سوزند و اطفا آن کار آسانی نیست.وی همچنین  ادامه داد:به علت خشکسالی  نخلستان‌های سیاهو خشک بوده و باغداران نیز در زمان هرس کردن درخت خار و برگ‌های آن را بیرون منتقل نکرده و درون یا اطراف باغ می‌ریزند، همچنین بسیاری از نخلستان‌ها سال‌هاست نظافت و پاک‌سازی نشده‌اند.

 9 آتش‌سوزی در سال گذشته
حسن‌زاده علت آتش‌سوزی در دست بررسی دانست و اظهار داشت که  احتمال زیاد خطای انسانی سبب وقوع این حادثه شده است. در  سال گذشته  ۹ مورد  آتش‌سوزی  در دهستان سیاهو و از اول سال تاکنون 4 مورد  رخ‌داده که خسارات زیادی در برداشته است. این دهستان در ۷۵ کیلومتری شمال بندرعباس واقع است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها