استاندار هرمزگان:

فاز نهایی آب شیرین کن ۱۰۰هزار مترمکعبی بندرعباس آماده افتتاح است



استاندار هرمزگان گفت: فاز نهایی آب شیرین کن ۱۰۰هزار مترمکعبی بندرعباس آماده افتتاح است.

به گزارش صبح ساحل، فریدون همتی عصر چهارشنبه پس از نشستی که با هدف بررسی وضعیت پروژه های آب و فاضلاب استان با حضور مهندس مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مهندس قصمی مدیرعامل آبفا هرمزگان برگزار شد، از افتتاح چند طرح بزرگ آبرسانی در استان با حضور رییس جمهور در اردیبهشت ماه خبر داد.

همتی با اشاره به اینکه فاز نهایی آبشیرین‌کن بندرعباس به ظرفیت ۶۰ هزارمترمکعب در روز آماده بهره برداری است، گفت: این پروژه با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است که برای راه اندازی این فاز، پست برق بستانو، خط انتقال برق، پست برق GIS داخل سایت، یک باب مخزن ۳۰ هزار متر مکعبی در داماهی و ۳۳ کیلومتر خط انتقال آب از آبشیرینکن یکصد هزار متر مکعبی تا مخازن داماهی احداث شده است.

وی افزود: فاز نخست تأمین آب شهر گوهران و روستاهای مسیر از سد سهران با آبرسانی به شهر گوهران و ۱۳ روستا آماده افتتاح است که برای تحقق اهداف فاز نخست حفر و تجهیز دو حلقه چاه، ۱۲ مخزن به ظرفیت شش هزار و ۷۷۰ متر مکعب، سه ایستگاه پمپاژ، ۴۲ کیلومتر کلکتور اصلی و ۵۳ کیلومتر کلکتور فرعی و ۶۲ کیلومتر شبکه توزیع آب اجرا و احداث شده است.

استاندارهرمزگان، با بیان اینکه با بهره برداری کامل از این طرح، نزدیک به ۲۰ هزار نفر از آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد، گفت: اعتبار کل این طرح یک هزار میلیارد ریال است که ۷۱۳ میلیارد ریال دیگر برای اجرای کامل آن مورد نیاز است.

همتی با اشاره به اولویت‌های اجرایی فعلی در این مسیر آبرسانی، بیان داشت: در گام بعدی این طرح، روستاهای محور تیدر شامل ۱۰ روستا و با جمعیت بیش از چهارهزار نفر و محور خمینی شهر و پاهتک آبرسانی می شود.

وی از اجرای فاز اول طرح تأسیسات فاضلاب میناب نیز خبر داد و گفت: مدول اول تصفیه خانه فاضلاب فرآیند لجن فعالMLE با ظرفیت هفت هزار و ۶۲۰ متر مکعب در روز، ۴۱ کیلومتر شبکه جمع آوری اصلی و فرعی فاضلاب و هشت کیلومتر خط انتقال فاضلاب در فاز نخست این طرح اجرا شده است.

همتی اضافه کرد: میزان اعتبار هزینه شده در این فاز ۸۴۰ میلیارد ریال است که برای اجرای کامل آن ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

استاندار هرمزگان، طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب روستای تیاب میناب را یکی دیگر از پروژه های قابل افتتاح در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد و گفت :۱۱ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب، ۲ کیلومتر خط انتقال، سه ایستگاه پمپاژ و پکیج تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۸۸۰ متر مکعب در شبانه روز در این طرح با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی اضافه کرد: آبشیرین‌کن مهدی آباد فین با ظرفیت ۱۵۰ متر مکعب در شبانه روز با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و آبشیرین‌کن روستای کوخرد و چاله گریند با ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب در روز و اعتبار ۶۳ میلیارد از دیگر پروژه هایی است که آماده بهره برداری است.

مقام عالی اجرایی استان، همچنین از بررسی مشکل تأمین آب در مناطق مختلف استان در نشست امروز خبر داد و گفت: امروز با بررسی امکانات و ظرفیت های موجود، تصمیمات لازم برای هر منطقه اتخاذ شد و مقرر شد طی جدول زمان بندی، برنامه آبرسانی به مناطق مختلف اجرایی شود.

همتی با اشاره به برنامه های مهم آبرسانی در استان، افزود: تامین و انتقال آب به شهر رویدر و ۲۴ روستای مسیر با جمعیتی نزدیک به ۲۶ هزارنفر از طریق خط انتقال از آب شیرین کن بندرعباس، انتقال آب به تازیان، رضوان و روستاهای اطراف آن از دیگر برنامه هایی است طی سال جاری شروع و برخی از آنها به اتمام می رسد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه میزان شیرین سازی آب در سال ۹۲، ۱۲ میلیون مترمکعب بوده است و هم اکنون این ظرفیت به ۹۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، تصریح کرد: این میزان تولید، معادل نیمی از مصرف آب شرب هرمزگان است و به عنوان یکی از بزرگترین خدمات دولت در استان هرمزگان به شمار می رود که در راستای تأمین آب پایدار مناطق اجرایی شده و برای سالیان متمادی، مشکل کمبود آب در هرمزگان را رفع می‌کند.

وی افزود: انتقال فاضلاب بندرعباس به صنایع غرب نیز به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های شهر بندرعباس با تدابیراندیشیده شده، توسط بنگاه های اقتصادی و شرکت توسعه زیرساخت که متعلق به بنگاه های اقتصادی غرب بندرعباس است بزودی اجرایی می شود و این کار بزرگ با ۲هزارمیلیارد تومان آورده صنایع تعیین تکلیف می شود.

همتی ادامه داد: با توجهی که به بخش آب و منابع آبی در دولت یازدهم و به‌ویژه در دولت دوازدهم صورت گرفت و مجموعه اقدامات نظام مند، هوشمندانه و برنامه ریزی دقیق پیش رو، مشکل اب را در مناطق حل خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: صنعت شیرین سازی آب در استان به طور کامل بومی شده و روز به روز در حال توسعه است که پایداری آبی را با برنامه های پیش رو ایجاد خواهد کرد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: در سال جاری و در برخی مناطق به واسطه خشکسالی ممکن است با کمبود آب روبرو شویم اما با نقشه راهی که برای تامین آب پایدار روستاها در نظر گرفته شده، هرمزگان بزودی یکی از استان های موفق به لحاظ تأمین آب شرب پایدار می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها