تخلیه یک میلیون و ۹۵۸ هزار تن کالای اساسی در بندر شهید رجایی در سال 99



مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از تخلیه و بارگیری افزون بر یک میلیون و ۹۵۸ هزار و ۱۰۵ تن کالای اساسی توسط ۴۳ فروند کشتی در بندر شهید رجایی بندرعباس در سال گذشته خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، علیرضا محمدی کرجی ران افزود: همچنین در این سال افزون بر ۳۵ میلیون و ۱۲۶ هزار تن کالای غیرنفتی و بیش از ۳۰میلیون تن کالای نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

وی در همین رابطه به پهلوگیری سه فروند کشتی حامل روغن خوراکی در بندرشهید رجایی در فروردین ۱۴۰۰ اشاره کرد و بیان داشت: در راستای تامین کالاهای اساسی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان، تا چند روز آینده نیز پنج کشتی دیگر حامل کالاهای اساسی مانند روغن و گندم در بندرشهید رجایی پهلوگیری می‌کنند.

مدیرمجتمع بندری شهید رجایی، تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۹۸ TEU کانتینر و انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری به میزان ۱۷۰میلیارد ریال با بخش خصوصی در زمینه احداث مخازن نگه‌داری فرآورده‌های نفتی را از دیگر اقدامات امور بندر و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در سال ۹۹ عنوان کرد.

محمدی کرجی ران گفت: باهدف تعمییم سیاست های مبتنی بر توسعه ریل – بندر و به منظور نظارت بهینه و تسریع در فرآیند ورود و خروج واگن و همچنین کاهش زمان ماندگاری قطار در بندرشهید رجایی،سال گذشته درب خروج اختصاصی ریلی در بندر شهید رجایی راه‌اندازی شد.

وی در ادامه گزارش خود به توسعه ظرفیت‌های حمل و نقل چند وجهی در بندرشهید رجایی از طریق اتصال ۲ شرکت جدید به خطوط ریلی اشاره کرد و اظهار داشت: عملیات تخلیه گندم از کشتی و انتقال مستقیم آن به واگن قطار که به عنوان گامی مهم در راستای افزایش سهم ریلی در این بندر به انجام رسید، یکی از اقدامات برجسته در بندر شهید رجایی بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مدیریت و پهلودهی ۷۲۷ فروند کشتی و انجام عملیات تخلیه و بارگیری و تعیین تکلیف ۳ هزار و ۶۱۸ کانتینر، تهیه و ارسال ۴ فقره قرارداد برای تصویب به سازمان با عنوان قراداد کالاهای عمومی، قرارداد احداث سیلو و راهبری ترمینال غلات را بخش دیگری از اقدامات معاونت بندری و اقتصادی در سال گذشته عنوان کرد.

 به گفته محمدی کرجی ران، در راستای ارتقا وضعیت ایمنی و زیباسازی محوطه‌ها و افزایش بهره‌وری عملیات در ترمینال‌ها با تشکیل تیم ممیزی در معاونت امور بندری و اقتصادی طی پنج دوره از ۳۰ شرکت فعال در بندرشهید رجایی بازدید شد.

 

جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی با انعقاد قراردادهای کانتینری

محمدی کرجی ران در بخش دیگری جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی از طریق انعقاد قراردادهای کانتینری و غیرکانتینری به میزان ۵ هزار میلیارد ریال را از هدف‌گذاری اداره امور اقتصادی و منطقه ویژه بندرشهید رجایی در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بندرشهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری با وجود داشتن ظرفیت‌های تولید، دسترسی به آب‌های آزاد و زیرساخت‌های مناسب، مزیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاران دارد، توسعه و تکمیل نرم افزارهای عملیاتی دریافت درآمدهای غیرسیستمی از طریق قرارداد کالاهای غیرکانتینری به میزان ۵۰ درصد را از مهم‌ترین برنامه‌های بنادر هرمزگان در سال جاری اعلام کرد.

مجتمع بندری شهید رجایی در نزدیک ترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج‌فارس به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی رفت و آمد بین قاره‌ای کشتی‌ها با قرارگرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال به جنوب، مهم‌ترین دروازه واردات و صادرات ایران محسوب می‌شود.

مجتمع بندری شهید رجایی  با ۲۴۰۰ هکتار وسعت  و ظرفیت بهره‌مندی از ۴۰ پست اسکله، در سال ۲۰۱۱ میلادی با رشدی معادل ۴۶ درصد در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا با ۲۸ پله صعود از رتبه ۷۲ به رتبه ۴۴ دست یافته است.

حدود ۶۰ درصد از مبادلات کشور از جمله حجم گسترده‌ای از عملیات جابجایی کالای عمومی به ویژه محصولات فولادی، فله خشک، فله مایع  و فرآورده‌های نفتی خام از طریق این بندر انجام می‌گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها