10 نکته جالب درباره امارات متحده عربی



وقتی مردم به امارات متحده عربی فکر می‌کنند، تنها دبی، آسمان خراش‌ها و ماشین‌های لوکس به چشمشان می‌آید. اما در حقیقت چیزهای بسیار بیشتری برای توجه وجود دارد. داستان امارات، داستان استراتژی، مدیریت استثنایی و برنامه‌ریزی محتاطانه است.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته اتاق ایران و امارات،  سایت الوکس alux.com  در ویدئویی بررسی کرده  که امارات چگونه به چیزی که امروز هست، رسیده؟ زندگی کردن در آنجا چگونه است؟ و اینکه چه تصمیماتی گرفته‌اند تا این سرزمین شنی را به  قدرتی جهانی تبدیل کنند؟

 

نکته اول : چگونه به اینجا رسیده‌اند؟

در ابتدا، این منطقه توسط قبیله‌‌هایی به نام شیخ نشین کنترل می‌شد که فعالیت اصلی آن‌ها تجارت مروارید بود. این مردم علاقه عجیبی به مروارید داشتند. اگر تمام روز را در دریا سپری می‌کردید، شما هم چیزهایی از قبیل کشتی‌های بریتانیایی که به هند می‌روند را می‌دیدید. بنابراین آن‌ها کاری را کردند که هر دزد دریایی انجام می‌داد. آن‌ها شروع به مداخله در کار ناودان بریتانیایی و چای هندی بار شده بر روی آن کشتی‌ها کردند. به این دلیل که این منطقه که از اهمیت استراتژیک برخوردار بود، بریتانیایی‌ها مجبور شدند که با شیخ نشینان صلح کنند. این موضوع یکی از اولین گام‌ها در جهت رسیدن به ثبات ناحیه بود. آن‌ها از طرفی تجارت مروارید خوبی داشتند و از طرف دیگر حمایت ارتش بریتانیا را به دست آوردند و پس از نفت کشف شد. سپس دو اتفاق افتاد. اول اینکه بریتانیایی‌ها به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی‌توانند ارتش خود را در صحرا نگه دارند و دوم اینکه شیخ‌نشین‌ها تصمیم گرفتند متحد شوند تا از این منبع جدید ارزشمند محافظت کنند. بنابراین امارات متحده عربی شکل گرفت.

 

نکته دوم : مدیریت عالی و تصمیمات هوشمندانه

پس از کشف نفت، منطقه به شدت رونق گرفت و در این زمان بود که مدیریت عالی روی کار آمد. امارات نمی‌خواست کشوری باشد که تنها نفت صادر می‌کند. برای تغییر واقعی این منطقه، چشم‌انداز بهتری باید روی کار می‌آمد. چشم‌اندازی که در آن امارات متحده عربی یک مرکز مالی و فرهنگی باشد. بنابراین سودهای نفتی را تماماً در زیرساخت‌های خود سرمایه‌گذاری کردند. تقریباً می‌توان گفت که در هر بخشی که می‌شود در آن سرمایه‌گذاری کرد، سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام دادند. تنها در طی چند سال آسمان خراش‌ها را بنا کردند، جاده، بیمارستان، مدرسه، مراکز تفریحی، مراکز تجاری و جزیره‌های زیادی ساختند.

 

نکته سوم : شرایط زندگی

زندگی کردن در چنین جایی چگونه است؟ همیشه کاری برای انجام دادن در امارات وجود دارد و این‌که امارات واقعا می‌خواست که مردم در کشورش خوشحال باشند. باید گفت که در حقیقت وزیری برای شادی وجود دارد که وظیفه‌اش این است که مطمئن شود همه شاد و خوشحال هستند. اتباع اماراتی از آموزش یارانه‌ای، مراقبت‌های سلامتی، سوخت و پکیج‌های بسیاری برای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات برخوردارند. همچنین باید بگویم که مالیاتی برای درآمد خود نمی‌پردازند، یعنی هر میزانی که درآمد داشته باشید، همه آن درآمد متعلق به خودتان است. این ویژگی فضای آزاد زیادی به مردم برای خرج کردن پول‌هایشان می‌دهد. به علاوه اینکه حقوق‌های بخش دولتی و بسیاری از صنایع دیگر، بسیار بالاست. امارات همچنین یکی از امن ترین نقاط برای زندگی است. اما این موارد مخصوص اتباع این کشور است و تقریباً غیر ممکن است یک خارجی بتواند تابعیت امارات را بگیرد. البته باید گفت قبلاً این چنین بوده، یعنی از چهار پنج ماه قبل اوضاع فرق کرده است.

با این حال، بازهم هر کسی نمی‌تواند درخواست تابعیت دهد. پروسه‌ای هم برای درخواست دادن وجود ندارد. در عوض اگر از معیارهای خاصی برخوردار باشید، توسط افراد خاندان سلطنتی یا مقامات دولتی انتخاب می‌شوید.
 

نکته چهارم : تابعیت

امروزه می‌توانید حتی به عنوان یک خارجی تابعیت دریافت کنید. در اوایل امسال، امارات متحده عربی با اعلام این خبر که به خارجی‌ها نیز رسماً تابعیت می‌دهند، در صدر تیترهای خبری قرار گرفت. این موضوع قبلاً تا به حال مطرح نشده بود. پس چه شد؟ برای چه انقدر ناگهانی نظر خود را عوض کردند؟ دولت‌های خلیج فارس همیشه مخالف دادن حق سکونت دائمی به خارجی‌ها بودند به این دلیل که: قیمت نفت سقوط کرد، پاندمی به وجود آمد و خارجی‌ها مجبور به ترک امارات شدند. قیمت‌های پایین نفتی و نبود خارجی‌ها معضل بزرگی برای کشورهای خلیج فارس است. پس در جهت اقدام برای بازگرداندن خارجی‌ها و با افزایش رونق اقتصاد دست به کاری بی‌سابقه زدند. با این حال، بازهم هر کسی نمی‌تواند درخواست تابعیت دهد. پروسه‌ای هم برای درخواست دادن وجود ندارد. در عوض اگر از معیارهای خاصی برخوردار باشید، توسط افراد خاندان سلطنتی یا مقامات دولتی انتخاب می‌شوید. بنابراین اگر سرمایه گذار، دکتر، مهندس، هنرمند یا استعداد خاص باشید، شاید بتوانید شهروند رسمی امارات متحده عربی شوید.

 

نکته پنجم : زندگی پس از نفت

برنامه‌های برای زندگی بعد از نفت منابع نفتی همیشگی نخواهند بود. سال‌هاست که قیمت‌ها نوسانات شدیدی دارند. بنابراین برای امارات یک اقتصاد مبتنی بر نفت بودن درآینده بی‌معناست. به عبارت دیگر نفت آن‌ها را ثروتمند کرد اما همین نفت است که می‌تواند آن‌ها را فقیر کند. پس برنامه چیست؟ در دبی که یکی از هفت شهر اماراتی است سهم نفتی کمتر از یک درصد کل تولید ناخالص داخلی است. پس چگونه این شهر درآمدزایی می‌کند؟ اینستاگرام؛ البته تا حدودی.

احتمالاً نام برج العرب، لوکس‌ترین هتل‌های لوکس به گوشتان خورده است. اما برخلاف یکی از بلندترین هتل های جهان بودن، تنها حدود ۲۰۰ اتاق دارد. بنابراین هدف اصلی این هتل درآمدزایی نیست، بلکه جذب افراد ثروتمند است. افرادی که برای خرج کردن پول‌های عجیب و غریب به امارات می‌آیند. زیرا که این گردشگری و بخش مالی است که باعث رشد اقتصاد خلیج فارس می‌باشد. هم اکنون، دبی تنها شهر امارات است که اقتصادی متنوع دارد، در حالی که شش شهر دیگر امارات به شدت به درآمدهای نفتی وابسته‌اند.

 

نکته ششم : بازاریابی قوی

باید گفت که دبی خیلی زود یاد گرفت چگونه افراد بیشتری را جذب کند. کارهایی وجود دارد که فقط می‌توانید آن‌ها را در امارات انجام دهید. برای مثال چتربازی را در نظر بگیرید، البته که می‌توانید تقریباً در هر نقطه از جهان چتر بازی کنید، ولی اصلاً با چتربازی بر روی شهر دبی قابل مقایسه نیست. آیا می‌خواهید روی تپه‌های شن و ماسه آفرود کنید؟ مشکلی ندارد. اما آفرود کردن روی تپه‌های شن و ماسه در مسیر خود به پیست اسکی چطور است؟ باز هم مشکلی نیست. زیرا دبی یکی از بزرگترین پیست‌های اسکی در داخل بزرگترین مراکز خرید دنیا را دارد. بیایید غذا را بررسی کنیم. چونکه غذا یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مردم است، مطمئن باشید که هر نوع غذای موجود روی کره زمین را در دبی پیدا خواهید کرد. همانطور که می‌بینید آنها همه فعالیت‌های تفریحی را به اوج خود رسانده‌اند. هر چیزی که از آن لذت می‌برید را می‌توانید در امارات تجربه کنید. البته همه چیز نه! زیرا که یک سری قوانین جالب نیز موجود است که پس از نکته هفتم آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

نکته هفتم : شهری جدید

آخرین باری که شهر جدیدی ساخته شد، چه زمانی بود؟ آیا تا به حال از این زاویه به این موضوع نگاه کرده‌اید؟ باید بگویم که درست در خارج از ابوظبی، شهر جدیدی در دست ساخت است که به آن شهر مصدر گفته می‌شود و همان طور که در وبسایتشان گفته‌اند، در پایداری و مرکزی برای تحقیق و توسعه بودن، پیشگام است. این شهر نوآوران را تشویق می‌کند تا به زندگی شهری پایدارتر و سبزتری روی بیاورند. ساخت این شهر در سال ۲۰۰۸ شروع شد اما تاخیرهای زیادی از جمله بحران مالی داشته است. در حال حاضر انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۰ کاملاً راه بیفتد. انرژی این شهر از پنل‌های خورشیدی گرفته می‌شود و جالب‌تر اینکه هیچ شیر آب یا کلید برقی در این شهر نخواهد بود. در عوض یک سری حسگرهای حرکتی کار شده تا مصرف آب و برق را کنترل کند.

 

نکته هشتم : قوانین عجیب

آیا زیاد فحش می‌دهید؟ زندان. آیا ماشین کثیفی دارید؟ زندان. آیا دارید ماشینتان را می‌شویید؟ زندان. البته برای این زندان در کار نیست و فقط باید جریمه بپردازیم. با این حال قوانینی دارند که بنابر فرهنگ جایی که شما از آن می‌آیید، شاید برایتان عجیب باشد. یک مثال آن رواج دادن شایعه در شبکه‌های مجازی که صلح و نظم عمومی صدمه بزند، می‌باشد. یک معلم استرالیایی برای پخش عکسی که ماشین خود را در کنار تابلو پارک مخصوص معلولین پاک کرده بود، جریمه شد، به زندان افتاد و دیپورت شد.

 

نکته نهم : همه ثروتمند نیستند

وقتی به امارات فکر می‌کنید، حتماً ثروت و زرق و برق ذهنتان می‌آید. درست است که ثروتمندان زیادی در ابوظبی و دبی زندگی می‌کنند اما همه مردم امارات میلیونر نیستند. در حقیقت یک درصد جمعیت، ۵۰ درصد ثروت کشور را در دست دارد. همچنین اکثریت قریب به اتفاق نیروی کار از کارگران مهاجر تشکیل شده و در حالی که اماراتی به خیلی چیزها معروف است، شرایط کاری برای کارگران مهاجر یکی از آن‌ها نیست.

 

نکته دهم : ثروتمندترین فرد امارات متحده عربی

وقتی که درباره ثروتمندترین مردم امارات فکر می‌کنید به صورت اتوماتیک به فکر خاندان سلطنتی می‌افتید، مگرنه؟ چه کس دیگری می‌تواند چنین ثروتی را جمع کند به غیر از سلطنتی‌هایی که بر امارات حکومت می‌کنند؟ خب باید بگویم که در حال حاضر ثروتمندترین فرد امارات متحده عربی در واقع یک روسی است. پاول دورف بنیانگذار تلگرام است. مجله forbes ثروت وی را حدود 17.2 میلیارد دلار تخمین زده است. وی در دبی سکونت دارد که از نظر فنی می‌توان گفت که ثروتمندترین فرد خلیج فارس به شمار می‌آید. قبول داریم که همه موارد درباره ثروت خاندان سلطنتی که بر این هفت ایالت حکومت می‌کنند در دست نیست. این موضوع منجر به سوال امروز می‌شود، آیا فکر می‌کنید امارات می‌تواند در آینده تنها با نفت دوام بیاورد؟

شما می‌توانید بدون ترک کردن دبی کل دنیا رامشاهده کنید. امارات مجمع‌الجزایری از جزایر کوچک و مصنوعی که به شکل نقشه جهان ساخته شده، خلق کرده است. بر روی آب‌های واقع در خلیج فارس، این پروژه هنوز به اتمام نرسیده است. اما زمانی که به اتمام برسد می‌توانید از کل دنیا دیدن کنید و باز هم برای صرف عصرانه زمان کافی برای رفتن به خانه داشته باشید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها