در سه ماه گذشته در فین رخ داد:

مجروحیت 12 نفر در حمله رشگو



«از بهمن سال گذشته و تا فروردین ماه سال جاری 12 نفر  اهل فین بر اثر حمله خدنگ (رشگو) مجروح  شدند». سحنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این مطلب را بیان کرد و گفت: 10 نفر در دو ماه 99 و دو نفر در ماه گذشته  که مورد گزش این جانور قرار گرفته بودند  به صورت سرپایی درمان و واکسن هاری دریافت کردند».
دکتر فاطمه نوروزیان این را هم گفت که تاکنون تلفات جانی و موارد بستری از این موارد  در مراکز درمانی نداشتیم  یادآور شد: در جلساتی که مابین  مرکز بهداشت ، فرماندار ، شورا و بخشدار  برگزار شده  به مردم آموزشهای لازم در خصوص رویایی با خدنگ یا موش خرما صورت گرفته است.
وی ادامه داد: سرم  و واکسن ضد هاری به مقدار کافی در اختیار مرکز درمانی فین قرار گرفته که افراد به محض اینکه مورد گزش قرار بگیرند حتما به این مرکز مراجعه کنند. نوروزیان این را هم گفت که مقرر است  ادارات محیط زیست و دامپزشکی اقدامات در خصوص  تله گذاری و... انجام دهد همچنین دامپزشکی  به حیوانات خانگی  واکسن هاری بزنند که از گزش این حیوان اگر هار بود در امان باشند. 

دلیل نامعلوم حمله ور شدن خدنگ 

محمد چیلکی یکی از اهالی فین از حمله خدنگ به اطرافیانش گفت: قبل از بهمن ماه به ندرت با این حادثه برخورد داشتیم که خدنگ به اهالی آسیب برساند نمی دانم در این چند ماه چه اتفاقی افتاده است که این جانوران وحشی  شدند. 
وی  ادامه داد: مدتی قبل پدر همسرم که پیر و نابینا است  لحظه ای درب خانه را باز کرد این درب کنار جوی آب قرار گرفته است ناگهان متوجه شد حیوانی دستش را گاز گرفت ، وی همان لحظه موفق شد با دست دیگرش  گردن حیوان را بگیرد تا بیشتر آسیب نبیند. چیلکی افزود: اطرافیان توانستند  آن حیوان را از دست  پدر همسرم جدا کنند که گوشه ای از دستش کنده
 شده بود.  وی گفت: بلافاصله این خدنگ از این منزل به منزل همسایه رفته  وبه آنها حمله کرده بود که افراد درون منزل  از دستش فرار کرده بودند . این بازنشسته فرهنگی  افزود: خدنگ بارها به گله گوسفندان نیز حمله کرده  است.

حمله این جانور به مردم بسیار کم سابقه است

بخشدار فین نیز با بیان اینکه حمله خدنگ به مردم بسیار کم سابقه است و با توجه به حضور همیشگی این موجودات در مناطق مسکونی، این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد گفت: نمونه‌هایی از خدنگ‌های کشته شده برای آزمایش به مرکز استان ارسال شده است و منتظر دریافت نتیجه هستیم. 
غلامرضا رفیعی اظهار داشت: در جلسه‌ای که به همین منظور با حضور مسئولان دامپزشکی، مرکز بهداشت، شورای شهر، محیط زیست و بخشداری برگزار شد، کشتن این گونه خدنگ بدون مانع اعلام شده است.
وی به احتمال هار بودن این خدنگ‌ها اشاره کرد و گفت: خَدَنگ‌ها خانواده‌ای از گوشتخواران کوچک در دسته گربه‌سانان هستند که با ۳۴ گونه مختلف، بیشتر در اوراسیای جنوبی و آفریقا زندگی می‌کنند. حشرات، خرچنگ‌ها، کرم خاکی، مارمولک، مارها، پرندگان و جوندگان از شکارهای اصلی این حیوانات است.در ایران دو گونه خدنگ آسیایی کوچک و خاکستری هندی یا خدنگ بزرگ وجود دارد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها