مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان خبر داد:

«خور گور سوزان» و ساحل «سورو» همچنان در لیست نقاط آلوده بندرعباس



«خور گور سوزان و ساحل سورو همچنان دونقطه اصلی آلودگی در ساحل بندرعباس به شمار می‌رود و بیشترین تنش آلودگی را دارد.»

 

به گزارش صبح ساحل، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان این مطلب را در جمع خبرنگاران به مناسبت روز زمین پاک بیان کرد و این را یادآور شد که معضل فاضلاب بندرعباس سالیان سال است که در بندرعباس وجود دارد و بارها و بارها این موضوع توسط مسئولان در نشست‌های مختلف مطرح‌شده است. حبیب مسیحی تازیانی میزان آلودگی فاضلاب بندرعباس را پنج برآر استاندارد دانست و اظهار امیدواری کرد که با دستورات استاندار و تأسیس شرکت زیرساخت خلیج‌فارس و همکاری بنگاه‌های اقتصادی شاهد اتفاقات مناسبی درزمینهٔ تصفیه فاضلاب بندرعباس در آینده‌ای نزدیک باشیم، همچنین یک شرایط مطلوب در تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس اتفاق بیافتد تا از نگرانی‌های مردم کاسته شود. وی با اشاره به در پیش بودن برنامه‌های پروژه فاضلاب بندرعباس در آینده نزدیک گفت: به شرکت زیرساخت اعلام‌شده که ظرف 3 ماه بتواند برنامه اولیه پروژه فاضلاب را به انجام برساند. مسیحی تازیانی افزود: البته از شرکت زیرساخت خواسته‌شده تا برنامه‌های زمان‌بندی و روش تصفیه و انتقال فاضلاب بندرعباس را ارائه کند که در جریان جزییات فعالیت شرکت قرار داشته باشیم تا مانند پیمانکار قبلی سر دوراهی وعده‌ها و قول‌ها در طی 4 سال گذشته نباشیم. وی ادامه داد: انتظار داریم این شرکت با پشتوانه‌های مالی و ذینفعان خود بتواند انجام پروژه را سرعت ببخشد و منابع ملی و استانی را مدیریت کند. مسیحی تازیانی عنوان کرد: شرکت زیرساخت هنوز برنامه زمان‌بندی و روش‌های انتقال و تصفیه فاضلاب ارائه نکرده است آیا ابتدا تصفیه فاضلاب را در مکانی دیگر انجام می‌دهد یا مستقیم به صنایع منتقل و فرآیند تصفیه را در آنجا انجام خواهد داد.

 

رد شدن آلودگی نفتی در موضوع گربه‌ماهی‌ها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در خصوص مرگ گربه‌ماهی‌ها در دو مقطع زمانی در شرق استان گفت: صید و صیادی عامل مرگ اصلی گربه‌ماهیان در ساحل جاسک است. مسیحی تازیانی افزود: در نمونه‌برداری از اجساد ماهیان و حتی رسوبات منطقه‌ای هیچ آلودگی نفتی مشاهده نشد و این فرضیه کامل در این موضوع رد می‌شود. وی ادامه داد: اگر آلودگی نفتی وجود داشت باید در اجساد نمونه گرفته‌شده مشاهده می‌شد که این امر رخ نداد، با توجه به نمونه‌برداری و آزمایش‌های صورت گرفته از آب دریا در منطقه مقسای جاسک، هیچ‌گونه آلودگی در آب مشاهده نشده است. مسیحی تازیانی گفت: به علت فساد زیاد لاشه‌ها، بررسی آن‌ها درزمینهٔ احتمال وجود بیماری نیز امکان‌پذیر نیست. وی خاطرنشان کرد: به‌احتمال‌زیاد این‌گونه از ماهیان پس از گیرکردن در تور صیادان، به علت ارزش کم اقتصادی در آب رهاشده‌اند. این مقام مسئول از تشکیل تیم تحقیقاتی با پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس برای بررسی علت حادثه خبر داد و یادآور شد: ضمن نامه‌نگاری با سازمان حفاظت محیط‌زیست، اعزام کارشناسان ملی به منطقه درخواست شده است. وی با اشاره به اینکه در مرحله دوم بین ۸۰ تا ۱۰۰ تن ماهی در ساحل جاسک از بین رفته بود، عنوان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته علت این امر صید و صیادی بوده است و ۲۴ ساعت از تلف شدن ماهی‌ها می‌گذشت. مسیحی در مورد ارتباط مرگ گربه‌ماهیان با وقوع زلزله و سونامی نیز یادآور شد: مراکز پژوهشی در حوزه زمین‌شناسی دانشگاه هرمزگان و دانشگاه تهران باید اظهارنظر کنند. ولی بیماری و آلودگی نقشی در مرگ گربه‌ماهیان نداشته است.

 

تجربه تنش آلودگی غرب شهر بندرعباس

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در ادامه با تأکید بر اینکه توسعه صنعتی و اقتصادی در غرب و شرق استان هرمزگان با رعایت مسائل زیست‌محیطی باشد، گفت: برای آنکه تجربه تنش آلودگی غرب شهر بندرعباس در شهرستان پارسیان در غرب استان هرمزگان و شهرستان جاسک در شرق استان تجربه نکنیم، باید نظارت‌های بخشی و منطقه‌ای زیست‌محیطی افزایش یابد. مسیحی تازیانی بابیان اینکه اجتماع صنایع در سطح ملی می‌تواند پتانسیل آلودگی شدید در غرب بندرعباس باشد ادامه داد: صنایع مهمی در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در حال شکل‌گیری است که نیازمند تعامل مناسب با اداره کل محیط‌زیست است تا در آینده با کمترین تنش زیست‌محیطی همراه باشیم زیرا این منطقه در کنار عسلویه قرار دارد و نباید هم‌افزایی این دو منطقه در آینده شرایط نامناسبی را رقم بزند. مسیحی خاطرنشان کرد: سواحل مکران از شهرستان سیریک تا جاسک هم باید مورد بررسی‌های کارشناسی زیست‌محیطی قرار بگیرد. توسعه صنایع نفتی در شهرستان جاسک زیر نظر کارشناسان زیست‌محیطی است که در آینده شاهد تنش‌های زیست‌محیطی حاد نباشیم. مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان تصریح کرد: در غرب بندرعباس نیز با مدیریت مناسب صنایع، شاهد کاهش کمی از تنش‌های زیست‌محیطی هستیم و جز نیروگاه بندرعباس که در زمستان ۸۰ درصد سوخت آن را مازوت تشکیل می‌داد باعث آلودگی شدید شده است دیگر با مشکل جدی روبه‌رو نبودیم. مسیحی این را هم گفت که دو واحد نیروگاه بندرعباس در زمستان ۱۴۰۰ باید از سوخت گاز استفاده کند. وی افزود: قرار است دو نیروگاه کنار نیروگاه بندرعباس برخط شده و نیروگاه قدیمی به سمت تعمیرات برود و در تلاش هستیم سوخت این نیروگاه‌ها را در سال جدید تماماً گازی کنیم تا مشکلات آلایندگی کاهش یابد و اگر این مورد رخ ندهد از اهرم‌های زیست‌محیطی استفاده می‌کنیم. مسیحی مهلت داده‌شده برای رفع ایرادهای محیط‌زیستی را یک ماه ذکر کرد.

 

15 روزگردوغباری در هرمزگان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان بابیان اینکه تعداد روزهای گردوغباری سال ۹۹ در هرمزگان به ۱۵ روز رسیده است گفت: در 6 ماه اول سال گذشته بیشتر از 3 روز هوای گردوغباری را تجربه نکردیم اما در 6 ماه دوم این رقم به 12 رسید. مسیحی تازیانی از استقرار پنج دستگاه سنجش آنلاین آلایندگی در استان هرمزگان در شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، بندر خمیر و جاسک خبر داد. وی با اشاره به اینکه استمرار گردوغبار در مناطق شرق استان چون جاسک و سیریک امری نگران‌کننده است، اظهار داشت: میزان پسماندهای شهری و روستایی هرمزگان در سال گذشته به ۱۲۳۰ تن رسید که کاهش آن نشان‌دهنده فرهنگ‌سازی مناسب و عملکرد مطلوب گروه‌های مردمی بوده است. استمرار گردوغبار در مناطق شرق استان چون جاسک و سیریک امری نگران‌کننده است.

 

کاهش تولید پسماندهای شهری و روستایی در هرمزگان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان اشاره‌ای به میزان پسماندهای شهری و روستایی هرمزگان داشت که این پسماندها در سال گذشته به ۱۲۳۰ تن رسید که کاهش آن نشان‌دهنده فرهنگ‌سازی مناسب و عملکرد مطلوب گروه‌های مردمی بوده است. مسیحی میزان پسماند عفونی با توجه به شیوع کرونا، از 2 هزار و 400 کیلو به 2 هزار و 700 کیلو در روز رسیده است. وی بابیان اینکه نقل‌وانتقال پسماند از حوزه صنعتی به جایگاه‌های در نظر گرفته‌شده در استان هرمزگان آنلاین شده است، تصریح کرد: در سال گذشته ۸۲ نقل‌وانتقال صورت گرفت که این موضوع رصد و پیگیری را نظام‌مند و قانونی می‌کند.

 

صدور اخطاریه به 140 واحد آلاینده

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان از صدور اخطاریه به 140 واحد برای رفع معضلات محیط‌زیست خبر داد و گفت: از این تعداد 25 واحد آلاینده به سازمان مدیر زیست کشور معرفی‌شده‌اند که در سایت امور مالیاتی ثبت خواهد شد و در اخذ آلایندگی اقدام می‌شود. مسیحی تازیانی افزود: در سال گذشته 12 واحد آلاینده به سازمان معرفی شد.

 

250 لیتر میانگین مصرف آب در هرمزگان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان گریزی به منابع آبی و بارش داشت و گفت: در سال ۹۹ درحالی‌که انتظار باران مناسبی بود میانگین بارندگی به ۱۲ میلی‌متر هم نرسید تا با مشکلات زیادی در این راه همراه باشیم. مسیحی تازیانی بابیان اینکه این در حالی است که میانگین مصرف آب در کشور روزانه ۱۸۰ لیتر است اما در هرمزگان این میزان به ۲۵۰ لیتر رسیده است، گفت: باید در مصرف آب مدیریت صحیح صورت گیرد تا بتوانیم این مشکلات پیشرو با توجه به عدم بارندگی مناسب را پشت سر بگذاریم

گفتنی است: شعار امسال روز زمین پاک «احیای زمین، افزایش بهره‌وری و توسعه پایدار» است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها