سایه کاهش ارزش پولی لبنان بر پایتخت این کشور:

لبنان ورشکسته، بیروت تاریک


نویسنده: سامیه طهورنیان

با کاهش شدید ارزش لیره، شهرداری بیروت دیگر نمی تواند با پیمانکاران قرارداد ببندد چون دریافت حق الزحمه به لیره لبنان برای کسی صرف نمی کند.تا اطلاع ثانوی چراغ های خیابان های بیروت خاموش و همه پروژه های ساخت و ساز یا اصلاح شهرداری متوقف است. با کاهش شدید ارزش لیره، شهرداری بیروت دیگر نمی تواند با پیمانکاران قرارداد ببندد چون دریافت حق الزحمه به لیره لبنان برای کسی صرف نمی کند.

 

میدل ایست نیوز به نقل از «فرناس پرس» نوشت که هیچ کس حاضر نیست با شهرداری کار کند. با قوانین سختگیرانه وزارت برق برای کاهش مصرف، خیابان های بیروت شب ها خاموش است و چراغ های تونل ها هم به صورت حد اقلی روشن می شود. وضعیتی که آمار تصادفات خیابانی را افزایش داده است. شهرداری بیروت با مشکلات عدیده ای روبه رواست. حدود یک سال و نیم است که هیچ قراردادی برای نوسازی و تعمیر تیرهای چراغ برق در خیابان ها یا حتی چراغ های راهنمایی و رانندگی بسته نشده است. شهرداری بیروت به مناقصه تعمیر لامپ های چراغ برق و تونل ها بغداد را دعوت کرد اما یک ماه است که هیچ شرکتی در مناقصه شرکت نکرده است. جیره بندی برق شامل خانه های مردم هم می شود و قطعی برق گاه به 12 ساعت در روز می رسد.

فرانس پرس از یک مقام ارشد شهرداری در بیروت نقل می کند  که شهرداری بیروت 27 میلیارد لیره به شرکت برق این کشور بدهکار است که مربوط به 15 سال مصرف برق می شود. قیمت هر دلار در بازارهای غیر رسمی بیروت به 12 هزار لیره رسیده است. در چنین شرایطی مناقصه برای کسی سود نخواهد داشت و واردات مواد اولیه با پرداخت دلار و در عوض دریافت حق الزحمه به لیره برای کسی به صرفه نیست. مقام شهرداری بیروت می گوید اگر بخواهیم قراردادها را به قیمتی که پیمانکاران می خواهند ببندیم خزانه شهرداری کاملا خالی می شود.


در 4 اوت گذشته بندر بیروت شاهد انفجاری مهیب بود که در آن حدود دویست تن جان باختند و براساس گزارش ها حدود یک سوم خانه های بیروت تخریب شدند. شهرداری بیروت متولی بازسازی مناطق آسیب دیده شد اما روند کار بسیار کند پیش می رود.

به گفته آن مقام در شهرداری بیروت، مناطق آسیب دیده به 15 بخش تقسیم شدند و فقط 4 بخش تاکنون آواربرداری شده اند. باز شهرداری اعلام مناقصه کرده و هیچ شرکتی حاضر نشده است. شرکت هایی که قبلا قراردادها را امضا کرده بودند هم درصدد فسخ قراردادهایشان برآمده اند چون یک میلیارد لیره ای که برای این کار دریافت کرده بودند مربوط به دلار 6 هزار لیره ای بود. از سوی دیگر اختلافات شرکت «رامکو» که مسئول جمع آوری پسماند در بیروت است با شهرداری خبر از بحران تازه پسماندها و زباله ها در این شهر می دهد.

 

این مقام شهرداری تأکید می کند که شرکت «رامکو» خواستار تغییر قیمت قرارداد شده و تهدید کرده که کار را متوقف خواهد کرد. این شرکت قراردادی برای دریافت معادل 14 میلیون دلار در سال به لیره لبنان امضا کرده بود اما آنچه امروز دریافت می کند معادل 2 میلیون دلار است.

ماه ها اعتراض و تظاهرات در بیروت هم تأثیر خود را بر آسفالت و دیوارهای ساختمان ها گذاشته است. آتش زدن لاستیک خودروها موجب ایجاد گودال هایی در خیابان ها شده که به خودروها آسیب جدی می زند.

باز هم هیچ شرکتی در فراخوان مناقصه شهرداری برای تعمیر آسفالت خیابان ها حاضر نشده است. از سوی دیگر، با افزایش شدید قیمت ضایعات فلزی، سرقت سرپوش چاه و کابل های برق بسیار رایج شده است.

بودجه شهرداری بیروت که بیشترین بودجه را در میان شهرداری های کشور دریافت می کند 800 میلیارد لیره است که معادل 64 میلیون دلار می شود و کفاف هزینه های یک ساله شهر را کفاف نمی کند.

طبق برنامه، شهرداری بیروت از عوارض حدود 300 میلیارد لیره درآمد باید داشته باشد، اما پس از حادثه بندر بیروت درآمدش از 70 میلیارد لیره بیشتر نبوده است.

با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی، یکی از مهم ترین منابع درآمد شهرداری بیروت یعنی مجوزهای ساخت و ساز قطع شده است. مقام شهرداری می گوید: «در سال 2020 فقط 4 مجوز ساخت و ساز صادر شده است». این همه بیروت را که شهری سرشار از سرزندگی بود به شهری فرسوده و افسرده تبدیل کرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها