میزان سرایت ویروس کرونای هندی چقدر است؟


نویسنده: راضیه نیرومند

ویروس‌ها همیشه تغییر می‌کنند. ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، تاکنون چندین هزار جهش داشته است اما تنها چند مورد از این جهش‌ها نگرانی بیشتری ایجاد کرد.
به نوشته روزنامه صبح ساحل، گونه جدید ویروس کرونا در هند که با نام  «B.1.618» معرفی شده در کشورهایی مانند استرالیا، سنگاپور و ایالات متحده آمریکا گسترش پیدا کرده است. کشور هند نسخه جهش یافته ویروس کرونا را برای اولین بار در ماه اکتبر سال گذشته گزارش کرد. در حال حاضر هند جزو کشورهایی با میزان شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و دومین کشور از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری در نظر گرفته شده است. «B.1.618» جهش‌های مختلفی داشته است که دو مورد آن به عنوان گونه‌ای با جهش مضاعف شناخته شده است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که این ویروس به دلیل جهش مضاعف به مراتب از دیگر گونه‌ها مسری‌تر است.
علاوه‌بر این از آن‌جایی که گونه جهش یافته ویروس کرونا ممکن است در برابر واکسن کووید-۱۹ مقاوم باشد، محققان در حال بررسی این موضوع هستند. با این وجود گروهی از پژوهشگران معتقد هستند که واکسن فایزر- بی ون تک، تا حدی در برابر این گونه مؤثر است. اگر گونه جهش یافته کرونای هندی در برابر واکسن کرونا مقاوم باشد و باعث بروز بیماری در میان افراد واکسینه بشود، در آینده نزدیک افراد زیادی در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند. این موضوع حتی ممکن است منجر به از دست رفتن جان مبتلایان واکسینه بشود. گونه جهش یافته L۴۵۲R بر پروتئین ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد و به آن کمک می‌کند تا راحت‌تر به سطح سلول‌های میزبان بدن انسان متصل شود.
بنابراین خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ و شیوع ویروس افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که جهش ویروس باعث تغییر شکل پروتئین اسپایک ویروس کرونا شود، تأثیر آنتی بادی بر آن کاهش پیدا می‌کند. بر اساس یافته محققان، این ویروس هندی دو جهش کرومزومی دارد و به عنوان ویروس جهش یافته هندی قلمداد می‌شود که می‌تواند در کشور ما فاجعه‌ای به فاجعه‌های قبلی اضافه کند. به همین دلیل توصیه اکید برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر این گونه از ویروس، رعایت قوانین پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، اجرا کردن محدودیت‌های کرونا و ممنوع کردن پروازهای ورودی از کشور هند است.
منبع:ایمنا،یورونیوز
«صبح ساحل» به سوالات شما در مورد ویروس کرونا پاسخ می دهد . 
سوالاتتان را به این آدرس ایمیل کنید.Email : Info.Sobhesahel@Gmail.Com
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها