بررسی موج جدید کرونا در هند:

هند در سونامی مدیران نالایق


نویسنده: سامیه طهورنیان

کرونا که همه گیر شد، گمان می رفت که هند با آن جمعیت یک و نیم میلیارد و چند صد میلیونی ذاغه نشین که به غایت فقیر هستند، یک همه گیری فاجعه بار را پشت سر بگذارد؛ اما بر خلاف انتظارات و پیش بینی برخی نهادهای بین المللی، سال گذشته، همه گیری تا حدودی در کشور هند کنترل شد. ازسوی دیگر نمی توان با قاطعیت در مورد آمارهای اولیه مبتلایان کرونایی در کشور هند نظری داد. برخی کشورها تاکنون از ارائه  آمار شفاف و مستمر به نهادهای ناظر خودداری کردند. به احتمال زیاد، هند نیز در این دسته قرار خواهد گرفت؛ زیرا نسبت به شرایط کشورش، توسعه یافتگی و تعداد کادر درمان و تجهیزاتش، تعدا قربانیان بایستی بیش از این اعداد باشند. در جهانی که تصاویر تخت های پر و گورستان های جدید رونمایی می شد، هند با شروع همه گیری همانند کشورهایی توسعه یافته مصور می شد. زمانی که خبر کشف واکسن و سرمایه گذاری در حوزه تولید آن منتشر شد، نام هند در صدر جدول توزیع واکسن بود؛ زیرا هند سال ها در زمینه واکسیناسیون کار کرده و بیش از هر کشوری در این زمینه تجربه دارد. این کشور هم اکنون بزرگترین تولید کننده واکسن در جهان است.

در بهار 2021 اما به یک باره ورق برگشت و تصاویری از هند بر روی گیرنده ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان از اوضاع وخیم این کشور دارد. قربانیانی که در گوشه گوشه خیابان ها افتاده اند. نفس هایی که در کنار جدول و معابر تمام می شود. در حالی که بسیاری برای زنده ماندن از موج دوم ویروس کرونا در تلاش هستند، بیمارستان ها و مراکز درمانی این کشور تقریباً منابع لازم را برای نگهداری از بیماران مبتلا به موارد شدید کووید-۱۹ به پایان رسانده اند.

  

 

باورهای غلط در زمان غلط

بر اساس گزارش ها از آغاز همه‌گیری کرونا در هند حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر جان باخته‌اند. حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار مورد از ابتلا نیز در چهار روز گذشته رخ داده است. این آماری ست که مقامات هند منتشر کرده اند. این کشور آسیای جنوبی در حال حاضر به کانون شیوع کرونا در جهان تبدیل شده است؛ اما چه شد که به یکباره هندِ پیشتاز در ساخت واکسن، اینچنین عقب نشست و از پا افتاد؟

برای پیدا کردن جواب رسانه های هندی را  جستجو کردیم و به داده هایی رسیدم که نشان از یک سهل انگاری بزرگ در مدیریت کرونا در هند می داد. داستان از پاییز ۲۰۲۰ مصادف با 14 مهر 99شروع شد که دانشمندان هندی نمونه های جهش یافته را گزارش کردند. اولین نمونه از نوع جدیدی از کووید-۱۹ در هند شناسایی و به‌صورت گونه B.1.617 نامگذاری شد. اما یافتن همچین جهشی، آنچنان زنگ هشدار را برای مقامات این کشور به صدا در نیاورد.

به نقل از بنیانگذار سایت خبری «آلتنیوز», اواخر ژانویه  مصادف با دی 99، نخست وزیر هند به مردمش گفت: «ترس از سونامی کرونا در هند بی اساس است، هند نه تنها کرونا رو مغلوب کرده، بلکه زیرساخت‌های لازم رو هم ساخته است» آلتنیوز می نویسد، مدتی بعد از این خبر، اواسط بهمن، وزیر بهداشت در مراسمی بود که شرکتی ادعای ساخت «درمان» کرونا رو داشت. این درمان کاملا سنتی بوده و در یک مراسم بزرگ از دارویی های تایید نشده ای رونمایی شد.

 

    

   ویدئویی از نخست وزیر هند «مودی» که ترس از کرونا را بی اساس می خواند

 

   

 شرکتی که مدعی کشف درمان کرونا به شیوه سنتی بود

  

در همین زمان نمودارهای کشور هند نشان می دهد که کرونا به شکل تصاعدی در حال بالا رفتن است، اما رسانه‌های این کشور، خبرهای مبنی بر تایید «درمان» توسط WHO یا همان سازمان بهداشت جهانی را منتشر کردند، اما بلافاصله بعد WHO بیانیه ای داد که ما کارآیی هیچ داروی سنتی را برای درمان کرونا بررسی یا تایید نکرده ایم. در پی این ادعاها، سازمان نظام پزشکی هند علیه حرکت وزیر بهداشت این کشور بیانیه ای داد که وزیر آن را بی پاسخ گذاشت.

 

 

 

 

 

 

 

بیانیه انجمن پزشکی هند علیه وزیر بهداشت این کشور که محصول غیر طبی را تبلیغ کرده است

اوایل اسفند، حزب حاکم هند بیانیه ای داد که تحت رهبری پرشکوه نخست وزیر، بر بحران کرونا پیروز شده ایم. نیمه های اسفند ماه، وزیر بهداشت این کشور مدعی شد که کرونا که جهان رو به زانو درآورده در هند در پایان بازی است. سازمان نظام پزشکی هند از صحبت وزیر انتقاد کرد که این حرف شما، حس «امنیت کاذب» ایجاد می‌کند.

 

 

 

تصمیمات اشتباه به جای حل بحران

اوایل فروردین ماه، اعداد مبتلایان و فوتی ها به شکل بی سابقه ای در هند بالا رفت، اما در رسانه های هند، هنوز صحبت از الگوی هند برای مدیریت جهانی کرونا بود و در این زمان جز محدود رسانه های داخلی، اکثرا به نشر خبرهای مقامات و پیروزی آنان در مبارزه با کرونا خبر می دادند. در حالی که کشورهای بزرگ جهان، مشغول واکسیناسیون عمومی بودند، هند صادرات واکسن به جهانیان را جشن می‌گرفت. به نقل از مسئولین رسانه آلتنیوز، اوایل فروردین، جشن «هولی» که یک جشن بزرگ سنتی در هند است، بدون هیچ محدودیتی در این کشور برگزار شد.

گردهمایی‌های انتخاباتی هم در همین زمان شروع شده بود و به گفتهٔ بنیانگذار پایگاه خبری آلنیوز، «سام جاود»، انگار در کشور هند کرونایی وجود ندارد.

 

 

   

 تصاویری از جشن هالی در هند بدون رعایت  پروتکل های بهداشتی

 

 

  

 

  

تصاویری از برگزاری انتخابات سراسری هند در اوج شیوع کرونا، برگرفته از سایت« انت ایندیا»

 

. اوایل فروردین، شش استان در هند افزایش بیماری داشتند، اما وزیر بهداشت این کشور، این بحران را به گردن بی‌ملاحظگی مردم در رعایت محدودیت های اجتماعی کرونایی انداخت اما اندکی بعد و در حرکتی عجیب تصاویری از تجمع‌های انتخاباتی پخش کرد و از حضور پرشور مردم در این انتخابات گفت.

 

در اواخر فروردین ماه مشخص شد که در فوریه و مارچ (بهمن و اسفند و اوایل فروردین) کمیتهٔ ملی کرونای هند حتی جلسه هم نداشتند. جزییات این گزارش، در یکی از بزرگترین پایگاه خبری هند «کاراوانیاهندیا» منتشر شده که حاکی از یک سومدیریت گسترده در هند است.

 

 

 

 

 به نظر می رسد، زمانی که باید برای زیرساخت‌های درمانی در هند صرف می‌شد، صرف تبلیغات و پرورپاگانداهای رسانه ای برای انتخابات و پیروزی های حزبی شد. از سویی جشن زودهنگام برای اتمام کرونا، کار را برای ساختار بهداشت و درمان در هند، سخت تر نیز کرد، کرونایی که پیش بینی می شود تا چند سال دیگر نیز باشد. در نهایت می توان نتیجه گرفت که مدیران نالایق، اساس هر نوع بحران در هر نقطه از جهان هستند.

منابع: ANT ، صفحه بنیانگذار خبرگزاری ALTNEWS ، توییتر دکتر هاش واردان، مجله خبری کاروان ایندیا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها