صف نظامیان برای ورود به پاستور



برخی پیش‌بینی‌ها از احتمال موفقیت نظامیان در انتخابات ۱۴۰۰ خبر می‌دهد. کاندیداتوری سرداران و نظامیان برای انتخابات ریاست جمهوری در طی ۱۲ دوره قبل نیز اتفاق افتاده است. این موضوع همواره مخالفان و موافقان خود را داشته است. مخالفان معتقدند که نظامیان چندان از سیاست نمی‌دانند. کشور به‌مثابه پادگان نیست و فرد نظامی تنها برای مناصب نظامی مناسب است. موافقان نیز بر این باورند که وضعیت فعلی کشور نیازمند رویکرد جدید است و در این برهه زمانی بهتر است کسی فارغ از گرایش‌های حزبی وارد میدان شود. «حسین دهقان»، «سعید محمد»، «رستم قاسمی»، «محمدحسن نامی» و «محسن رضایی» ازجمله نظامیانی هستند که برای ورود به پاستور دورخیز کرده‌اند. در ادامه رزومه این افراد را بررسی می‌کنیم.

«سردار حسین دهقان» زاده ۱۲ اسفند ۱۳۳۵ در پوده اصفهان و دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه تهران است. او سابقه پنج سال معاونت رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران {۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸}، چهار سال وزارت دفاع {۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶}، حضور در بخش‌های نظامی کشور و مشاور فرمانده کل قوا در صنايع دفاعي را در کارنامه خود داشته است. دهقان «عبور از وضعیت بحرانی اقتصاد» را مهم‌ترین شعار انتخاباتی خود اعلام کرده است.

«سرتیپ محمدحسن نامی» سال ۱۳۳۲ در دلیجان متولد شد. دکترای جغرافیایی سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی و دکترای مدیریت کشورداری از دانشگاه کیم ایل سونگ کره شمالی ازجمله سوابق تحصیلی نامی است. او سال‌ها در ارتش و مراکز و دانشگاه‌های نظامی خدمت کرده و کمتر از شش ماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوم احمدی‌نژاد نیز بوده است. نامی تلاش بیشتر در حوزه اقتصادی و ایجاد فضای باز برای فعالیت بانوان را اولویت کاری خود عنوان کرد.

«سردار سرتیپ دوم سعید محمد» از سال ۹۷ تاکنون فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و تا امروز که در ۵۲ سالگي به سر مي‌برد، کتب مختلفي را ترجمه يا تألیف کرده است. يکي از بخش‌هاي جالب رزومه اين فرد، مديرعاملي شرکت باغ فردوس ايرانيان، سازنده «اطلس مال» است که افتتاح آن حواشي زيادي را به همراه داشت وعده‌ای ساخت آن را مصداق سرمايه‌داري و خلاف تعاليم اسلامي خواندند. محمد دکتراي مهندسي عمران {گرايش راه و ترابري} را از دانشگاه تربيت مدرس تهران دريافت کرده است. حواشی درباره نحوه کناره‌گیری او از فرماندهی قرارگاه سازندگي مطرح شد. درحالی‌که محمد از استعفا خود خبر داده بود، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفته بود که منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل رعایت نکردن فرآیند قانونی شرکت در انتخابات بوده است به این معنا که محمد قبل از استعفا اعلام کاندیداتوری کرده وازنام سپاه برای تبلیغات استفاده کرده است.

«سردار رستم قاسمی» ۵۷ ساله اهل سرگاه استان فارس که علاوه بر عهده‌داری سکان وزارت نفت، فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و مدیریت در شرکت‌های وابسته به سپاه و برخی وزارتخانه‌ها را نیز در کارنامه دارد. دارای مدرک مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف. قاسمی ۷ اردی‌بهشت ۱۴۰۰ در یک نشست خبری پرحاشیه اعلام کاندیداتوری کرد. گفته می‌شود لوگوی خبرگزاری قوه‌قضایی میزان، مهر و راه دانا در این نشست خبری جعل‌شده بود و نماینده‌ای از این رسانه‌ها در نشست خبری حضور نداشته است. در بیانیه اعلام کاندیداتوری قاسمی آمده است که من آماده‌ام تا سال‌ها تجربه‌ی خدمت به مردم در حوزه‌های اقتصاد، عمران فرهنگ و دیپلماسی سیاسی و اقتصادی که در کنار سردار بزرگ ایران حاج قاسم سلیمانی آموخته‌ام را با همکاری جوانان و همفکری بزرگانِ صاحب‌تجربه به‌کارگیرم تا بتوانیم ایرانی بسازیم در تراز ایران.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها