عبور 15 استان از قله پیک چهارم؛ هرمزگان در معرض تهدید ویروس هندی و آفریقایی



گزارش‌های رسیده از استان‌های مختلف این امیدواری را ایجاد کرده که با کاهش نسبی موارد ابتلا، بستری و فوت در حال خروج آرام از پیک چهارم هستیم.

روزنامه همشهری نوشت: ‌علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای گذشته از روند نزولی ابتلا در ۱۵استان و اوج بیماری در ۱۰استان خبر داده و گفته بود که 6استان هم باید مراقب باشند، زیرا هنوز به اوج بیماری نرسیده‌اند و احتمالا روزهای سختی در پیش دارند. هم‌اکنون ۱۹۸شهر در وضع قرمز کرونایی و ۱۵۷شهر نارنجی، ۸۴شهر زرد و ۹شهر نیز در وضعیت آبی هستند. بررسی آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان می‌دهد در روزهای اخیر اردبیل، بوشهر، یزد، لرستان، خوزستان، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، کرمانشاه، زنجان، گلستان و مرکزی روند کاهشی را در آمار ابتلا و فوت گزارش کرده‌اند، اما وضعیت‌شان هنوز به ثبات نرسیده است. با وجود این، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به 6استان تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان هم هشدار داده است که مراقب باشند، زیرا به‌نظر می‌رسد هنوز در این استان‌ها به اوج بیماری نرسیده‌ایم.

 4شهرستان قرمز در مازندران

مازندران یکی از استان‌هایی است که در یکی دو هفته گذشته روند کاهشی را آغاز کرده به‌طوری که طی هفته گذشته ۱۴شهرستان این استان از وضع رنگ‌بندی پرخطر قرمز کرونایی خارج شدند و هم‌اکنون 4شهرستان بهشهر، ساری، آمل و رامسر همچنان در وضعیت قرمز باقی مانده‌اند. بابل، گلوگاه، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی، نکا، قائم‌شهر، فریدونکنار، بابلسر، محمودآباد، نور، نوشهر و تنکابن که پیش‌تر در وضعیت قرمز قرار داشتند در یکی دو هفته اخیر از این شرایط خارج شده‌اند. مازندران از هفته دوم فروردین با تغییر رنگ‌بندی ۶شهرستان به‌طور رسمی وارد موج چهارم ویروس کرونا شده بود و طی کمتر از 3هفته به پیک بیماری رسید. در ۲۸ فروردین شمار بیماران کووید۱۹ بستری در بیمارستان‌های استان به 1644 نفر افزایش یافت که رشد ۲۷۰ درصدی را رقم زد، اما هم‌اکنون 1152بیمار مشکوک به کرونا بستری هستند. روز گذشته ۳۶ بیمار جدید بستری و ۲۲ بیمار هم ترخیص شدند و ۴۹ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

 وضع شکننده چهارمحال و بختیاری

در چهارمحال‌وبختیاری هم روند کاهشی شروع شده و روز گذشته بنابر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرستان اردل این استان از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شد. هم‌اکنون شهرستان‌های اردل، کیار، سامان و خانمیرزا در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار دارند. با توجه به این روند اما تأکید مسئولان علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است، زیرا این شرایط شکننده است و هرگونه غفلت می‌تواند دوباره روند صعودی بیماری را بازگرداند. هم‌اکنون ۴۷۳بیمار مثبت قطعی و مشکوک به بیماری کرونا در مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند.

 روند آرام کاهشی در لرستان

از لرستان هم خبر می‌رسد شتاب پیک کنونی کرونا رو به کاهش است، هرچند هنوز طبق اعلام مسئولان آمار فوتی‌های این استان بالاست. همه شهرستان‌های لرستان هنوز در وضعیت قرمز قرار دارند و هم‌اکنون بیش از 1100نفر در مراکز درمانی این استان بستری هستند. آمارهای ابتلا و بستری در این استان روند کاهشی را نشان می‌دهد، اما با توجه به بالابودن مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 محدودیت‌ها و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جدیت ادامه دارد. هفته گذشته آمار بستری‌ها بیش از 1200نفر بود و با توجه به اعداد و ارقام به‌نظر می‌رسد روند کاهشی در لرستان بسیار آرام پیش می‌رود.

 کاهش 18درصدی ابتلا در مرکزی

در استان مرکزی در شرایطی که تا همین چند هفته پیش مسئولان علوم پزشکی از روند افزایشی ورود بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها خبر می‌دادند در روزهای اخیر شاهد کاهش 18درصدی ابتلا به بیماری بودیم که به‌نظر می‌رسد شیب ملایم کاهشی را برای این استان رقم بزند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک از کاهش ۱۸درصدی میزان ابتلا به ویروس کرونا در هفته اول اردیبهشت نسبت به هفته پایانی فروردین خبر داده و گفته است که میزان ابتلا به ویروس در هفته اول اردیبهشت ۵۹۳۶ نفر گزارش شد درحالی‌که این رقم در هفته پایانی فروردین ۷۲۵۲ مورد بود. این استان همچنین کاهش 7درصدی فوت و 20درصدی بستری را هم تجربه می‌کند. هفته اول اردیبهشت 4شهرستان محلات، دلیجان، زرندیه و کمیجان این استان با خروج از وضعیت قرمز در رنگ‌بندی نارنجی کرونایی قرار گرفتند.

کاهش محسوس ابتلا در زنجان

در زنجان هم آمارها نشان‌دهنده روند کاهشی است، اما پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان تأکید می‌کند که هنوز گردش ویروس بالاست و به همین دلیل زنجان در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد.
هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه بین ۱۱۰ تا ۱۰۵ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند و روز گذشته با 88مورد بستری جدید به‌نظر می‌رسد شیب ملایم کاهشی در زنجان ادامه داشته باشد. مسئولان این استان امیدوارند بتوانند این شیب کاهشی را در هفته‌های آینده حفظ کنند تا زنجان به‌زودی از پیک چهارم خارج شود. در هفته چهارم فروردین امسال بیش از ۱۸ هزار بیمار مشکوک به مراکز سرپایی استان مراجعه کردند که این میزان در هفته اول اردیبهشت به ۱۶ هزار و ۵۵۸ نفر رسید.

 خرداد آرام در انتظار یزد

یزد با تجربه دردناک از پیک سوم، حالا در پیک چهارم بیماری کرونا شرایط بهتری را تجربه می‌کند. این استان از 10روز پیش به بعد شاهد روند با ثباتی در میزان بستری و ابتلا بود و از 5-4روز اخیر روند کاهشی دارد. بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی یزد از 5روز پیش تا امروز آمار بستری‌ها 20درصد کاهش یافته و این امیدواری وجود دارد که تا 2هفته دیگر روند کاهشی ادامه داشته باشد. مسئولان این استان پیش‌بینی می‌کنند یزد خرداد آرامی را پیش رو داشته باشد. هم‌اکنون 525بیمار در مراکز درمانی یزد بستری هستند که از این میان 104نفر در بخش مراقبت‌های ویژه به‌سر می‌برند.
براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی اردکان، یزد، تفت، مهریز و خاتم هنوز در وضعیت قرمز هستند، اما بقیه شهرستان‌ها رنگ نارنجی یا زرد دارند.

 هفته سخت برای سیستان‌وبلوچستان

در سایر استان‌ها هم شرایط مشابه است یا حداقل شیب صعودی کند شده. با وجود این هنوز نگرانی‌ها برای 6استان وجود دارد. سیستان‌وبلوچستان یکی از استان‌هایی است که برخلاف بقیه مناطق به جای پیک چهارم در پیک سوم قرار دارد و روند افزایشی بیماری در آن ادامه دارد. این در حالی است که این استان بنابر اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با توجه به مجاورت با شبه قاره هند و هم‌مرز بودن با افغانستان و پاکستان در معرض تهدید ویروس هندی قرار دارد. محمدهادی عباسی با تأکید بر کنترل گذرگاه‌های مرزی به همشهری می‌گوید: «امیدوارم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همراهی مردم طی یک هفته آینده از قله پیک عبور کنیم.»با این شرایط هفته سختی پیش روی سیستان‌وبلوچستان است. براساس آخرین آمار، 181نفر در مراکز درمانی این استان بستری هستند و در 24ساعت منتهی به یکشنبه، 174مورد جدید ابتلا هم شناسایی شده است. سیستان‌وبلوچستان در روزهای گذشته به‌طور میانگین یک تا 4مورد فوت بر اثر ابتلا را ثبت کرده است.

 یک هفته تا پیک بیماری در هرمزگان

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا علاوه بر سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی هم در معرض قله پیک چهارم هستند و به آنها در این‌باره هشدار داده شده است. از سوی دیگر، بوشهر، هرمزگان و کرمان 3 استانی هستند که در کنار سیستان و بلوچستان در معرض تهدید ویروس هندی یا آفریقایی قرار دارند. فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «شیب آرام بیماری در هرمزگان ادامه دارد و هنوز موارد مثبت رو به افزایش است. آمارها این را تأیید می‌کند که ما هنوز به قله پیک نرسیده‌ایم و به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده و حداکثر تا هفته آینده به این قله برسیم.» با بستری 114نفر در روز گذشته آمار بستری‌ها در هرمزگان به 433نفر رسیده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته گفته بود که در قله پیک چهارم و در سرازیری آن هستیم. آخرین آمار نشان می‌دهد با فوت ۳۹۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در روز گذشته تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۷۲ هزار و ۴۸۴ نفر رسیده است. همچنین روز گذشته براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۸ هزار و ۶۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و 2711نفر از آنها بستری شدند. شیب کاهشی بیماری در استان‌های مختلف اما شکننده است و هر غفلتی می‌تواند دوباره روند افزایشی را برگرداند؛ اتفاقی که بعد از نوروز در خوزستان رقم خورد و درحالی‌که شهرستان‌های این استان به‌ترتیب در حال خروج از وضع قرمز بودند با کاهش رعایت پروتکل‌ها و شیوع گسترده ویروس انگلیسی دوباره به شرایط بحرانی بازگشت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها