رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی:

ممنوعیت صادرات علت اصلی فساد میوه‌های تنظیم بازار



رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: محدودیت و ممنوعیت یک شبه صادرات منجر به از بین رفتن مقدار قابل توجهی سیب و پرتقال در سردخانه ها شد.

باشگاه خبرنگاران نوشت: «رضا نورانی»، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی،با اشاره به دلایل فساد میوه‌های تنظیم بازار گفت: طی چند سال اخیر مقام‌ معظم رهبری بر توسعه تولید محصولات کشاورزی تاکید کرده اند که بر این اساس نهادها و ارگان های مختلف برای تحقق این موضوع باید برنامه ریزی کنند. وی افزود: در مواقعی که کالا روی دست کشاورز می ماند به فکر صادرات می افتیم که این امر شدنی نیست.

نورانی دخالت دستگاه های متعدد در صادرات را یکی از موانع پیش رو دانست و گفت: چند دستگاه در اتاق های دربسته در امر صادرات تصمیماتی اتخاذ می کنند که این موضوع درست نیست.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: بارها اعلام کرده ایم که سیب و پرتقال مازاد بر نیاز کشور است که با این وجود نیازی به دخالت در ذخیره سازی شب عید نبود اما متاسفانه سالهاست که به رغم موفق نبودن امر ذخیره سازی، مسئولان دولتی بر این امر پافشاری می کنند.

وی با تاکید بر واگذاری امر صادرات به تشکل ها گفت: با واگذاری مسئولیت ها به بخش خصوصی و تشکل ها، برنامه ریزی برای امر صادرات انجام می شود و دیگر با بحران ماندن محصول روی دست تولیدکننده روبرو نیستیم.

نورانی با بیان اینکه کفه واردات نسبت به صادرات سنگین تر است، افزود: یک زمانی هدف سازمان توسعه تجارت تنها صادرات بود که متاسفانه امروز در این سازمان کفه واردات نسبت به صادرات سنگینی می کند که این موضوع زنگ خطر جدی محسوب می شود .

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: محدودیت و ممنوعیت یک شبه صادرات سیب و پرتقال ضربه جدی به تولید وارد می کند، کمااینکه هم اکنون مقدار قابل توجهی سیب و پرتقال در سردخانه مانده که در حال از بین رفتن است.

به گفته وی، با توجه به گرمای فروردین و اردیبهشت، پرتقال های مانده در سردخانه دوام و ماندگاری ندارد و باید هر چه سریع تر  به فروش  برسد یا از بین رود.

این مقام‌مسئول داشتن آمار و ارقام صحیح از میزان مصرف و صادرات را راهکار اصلی برنامه مدون تولید دانست و گفت: در یک فصل قیمت گوجه فرنگی به حدی افزایش می یابد که فصل بعد همه کشاورزان به سمت تولید آن محصول می روند، درحالیکه با اجرای برنامه الگوی کشت و برنامه ریزی تولید شاهد مازاد محصول روی دست کشاورزان نیستیم‌.

وی با بیان اینکه امکان برنامه ریزی یک شبه برای صادرات وجود ندارد، گفت: در حال حاضر مقادیر زیادی پیاز روی دست کشاورزان مانده است که امکان برنامه ریزی برای صادرات وجود ندارد چرا که صادرات قرارداد و برنامه خاص خود را دارد. همچنین در مقطعی که قیمت گوجه فرنگی در بازارهای همسایه افزایش می یابد، از همه نقاط ایران کالا به عراق صادر می شود، درحالیکه انباشت کالا در مرزها نیاز به برنامه دارد و وزارتخانه های ذی ربط باید زیر یک سقف جمع شوند و تصمیم واحد در این خصوص اتخاذ کنند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از نبود برنامه مدون برای تولید گفت: مدیران باید جهادی و متخصص باشند تا بتوانند مشکل تولیدکننده و صادرکننده را حل کند چرا که موانع متعددی همچون نبود نرخ مشخص سیستم های حمل و نقل، ممنوعیت ورود ارز از کشورهای بیگانه و مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما از موانع جدی محسوب می شود، به همین خاطر دولت با ارائه راهکار باید مشکل صادرکنندگان را حل کند.

نورانی با اشاره به اینکه نیازی به واردات علوفه و دان از خارج نداریم، بیان کرد: با توجه به پتانسیل های بالای تولید، اظهارات مرغداران مبنی بر واردات دان علوفه از خارج امری نادرست است چرا که با اعمال تحریم های ظالمانه فرصتی برای تولید داخل ایجاد شد که باید از همه این فرصت ها استفاده کرد تا بتوانیم فرصت سوزی ها را کاهش دهیم.

این فعال بخش اقتصادی در پایان تصریح کرد: اگر تمامی دنیا در اقتصاد را به روی ما ببندد ، نیاز است که علوفه و دام مورد نیاز را تولید کنیم و این طور نیست که در شرایط مبارزه با تحریم، دستمان را برای واردات غذا به کشورهای بیگانه دراز کنیم، درحالیکه می توان طبق برنامه ریزی دان و علوفه مورد نیاز را تولید کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها