هلال احمر؛ سفیدی صلح و سرخی مهر



سازمان بین المللی صلیب سرخ که با هدف تخفیف آلام انسانی و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی تشکیل شد و هر ساله 8 می مصادف با 18 اردیبهشت گرامی داشته می شود.

                

به گزارش صبح ساحل،// جمعیت هلال احمر بزرگ ترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امداد رسانی جهانی را تشکیل می ‌دهد و یکی از موسساتی است که در زمان وقوع حوادث طبیعی یا جنگ ها به کمک مردم می شتابد.

دولت ایران در سال 1301 جمعیت ملی هلال احمر خود را تأسیس شد و قبلا با نشان شير و خورشيد سرخ ايران شناخته می شد اما بعدها به جمعيت "هلال احمر جمهوري اسلامي ايران" تغيير نام پیدا کرد.  اکنون بیش از ۵۰۰ پایگاه در سراسر کشور و شعبه‌های بسیاری به صورت مویرگی در کشور در حال فعالیت و خدمت به مردم در حوادث هستند. این سازمان امروز با وجود ۷۰۰ هزار عضو داوطلب، یاری رسان مردم در بحران ها از زلزله بم تا بیماری کرونا بوده و در طرح های مختلف مانند نذر آب خدمت ارزنده ای به مردم ۴ استان دچار کم آبی و خشکسالی ارائه کرده است. همچنین در حال حاضر حدود ۶۰ هزار امدادگر در کنار مردم هستند؛این جمعیت امروز با ۲۴ بالگرد و ۱۰۰ خلبان، آماده یاری رسانی به مردم در حوادث و بحران ها است.

اهداف چهارگانه جمعیت هلال احمر از جمله تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها، کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها مندرج در اساسنامه آن نمادی هستند از چیستی هلال احمر و چگونگی عملکرد آن به طوری که جوانان، داوطلبان، امدادگران و کارکنان این جمعیت ملی در سه سال اخیر بارها با وقوع سوانح و حوادث هولناک در اقصی نقاط گیتی صمیمانه و متعهدانه به کمک خواهران و برادران آسیب دیده خود شتافته اند.

  

هلال احمر؛ سفیدی صلح و سرخی مهر

 

نگاهی بر شکل گیری جمعیت هلال احمر

شکل گیری این نهاد بر اساس موافقتنامه ژنو در سال 1864 میلادی و به خصوص به علت تلاش شخصی به نام ژن هنری دونان (Jean Henry Dunant) سوئیسی، "صلیب سرخ" نام گرفت.در سال 1876 میلادی، دولت عثمانی (ترکیه) به جای استفاده از نشان صلیب سرخ از معکوس رنگ های پرچم خود، یعنی هلال ماه قرمز رنگ (هلال احمر) در زمینه سفید برای جمعیت ملی خود استفاده کرد. از آن به بعد در کشورهای اسلامی به جای صلیب سرخ، هلال احمر به عنوان نماد این سازمان به کار گرفته شد جایگاه جمعیت هلال احمر از نظر عرف بین‌المللی نیز بسیار حائز اهمیت است.

كميته بين المللي صليب سرخ(ICRC )، كه مقر آن در ژنو( سوئيس) قرار دارد، سازماني است بي طرف، بي غرض و مستقل كه وظيفه منحصراً بشردوستانه آن عبارت است:
حفاظت از زندگي و كرامت قربانيان جنگ و نيز خشونت داخلي، و ياري رساندن به آن ها. فعاليت هاي كميته بين المللي بر پايه مقررات حقوق بشردوستانه استوار است و در موارد سياسي، ديني و عقيدتي بي طرف است.

 

هلال احمر؛ سفیدی صلح و سرخی مهر

 

نیروهای امدادرسان جمعیت هلال احمر ایران همانند سایر امدادگران و نجاتگران سایر جمعیت های ملی عضو نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر هدفی مقدس را باور دارند و آن ارائه خدمات متنوع بشردوستانه در فضایی سرشار از انسانیت، عشق، امنیت، آرامش و مهرورزی است.

ایران جزو ۲۰ کشور تاثیرگذار عضو هیات حاکمه فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر و یکی از پنج جمعیت برتر و اثرگذار جهان است.

رئیس جمعیت هلال احمر امسال روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر را با شعار«توقف ناشدنی، شکست ناپذیر و مقایسه نشدنی» و هفته هلال احمر را با شعار«یک قرن خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی» نامید.

در حالی است که جمعیت هلال احمر کشورمان به عنوان عضوی از خانواده این نهضت بین المللی در جهت کمک به حادثه دیدگان حوادث و بلایای مختلف از جمله بحران کرونا تلاش موثر نموده و در کنار مهارت امدادگران و مشارکت  جوانان عضو خود در این مسیر، از توانمندی ها و حمایت های مادی و معنوی داوطلبان نیک اندیش و نیکوکار عضو این جمعیت خوشنام و مردمی بهره مند شده است.

 

هلال احمر؛ سفیدی صلح و سرخی مهر

 

منابع:tebyan.net ، ایرنا، جمعیت هلال احمر

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها