ابتکار:

رشد ۵ درصدی ازدواج در پاندمی کرونا/ یکی ازمهم‌ترین مشوق‌های دولت برای ازدواج، وام است



معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: با توجه به آمار رسمی ثبت احوال در سال ۹۹ علیرغم پاندمی کووید ۱۹ به دلایل کاهش هزینه مراسمات و تشریفات حدود پنج درصد رشد ازدواج و حدود چهار درصد کاهش طلاق داشتیم که باید بر روی این روند رو به رشد کار کرد. نباید اجازه دهیم فضاسازی‌ها به ویژه از خارج کشور مانع از ازدواج جوانان در شرایط مناسبی که خود تشخیص می‌دهند شود.

به گزارش صبح ساحل، «معصومه ابتکار»، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، نداشتن مهارت‌های ارتباطی را آسیبی برای خانواده‌ها دانست و گفت: بر اساس پیمایش ملی «خانواده»، معاونت امور زنان و خانواده دولت دوازدهم تصمیم گرفت به طور خاص و ویژه بر مهارت‌های ارتباطی اعضا خانواده متمرکز شود. این پیمایش «عدم مفاهمه» و «عدم امکان برقراری ارتباط موثر» را به عنوان یکی از دلایل از هم پاشیدگی خانواده‌ها نشان می‌داد. از این رو طرحی را در سطح ملی و در تمام استانهای کشور آغاز کردیم. 

ابتکار گفتگو بین اعضا خانواده را امری مهم دانست و ادامه داد: گفتگو با حفظ احترام و داشتن درکی متقابل می‌تواند شکل گیرد. ممکن است در خانواده‌ها اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه وجود داشته باشد اما دلیل نمی‌شود به اختلافات گسترده بین اعضا و سوءتفاهم و خشونت منتهی شود. از این رو در سال ۹۸ ستاد ملی زن و خانواده بر اساس پژوهشهای انجام شده، توانست "شاخص‌های خانواده" را با کاری بین دستگاهی برای نخستین بار تدوین کند.

وی معتقد است که تا پیش از این در حوزه خانواده و شاخص‌های آن "کلی گویی" شده است اما اکنون برای نخستین بار مجموعه شاخص‌هایی تدوین شده که می‌تواند وضعیت خانواده ایرانی، شرایط خانواده ایرانی، چالش‌ها و فرصت‌های خانواده ایرانی را تعریف می‌کند.

وی با بیان اینکه عدم "سواد رسانه‌ای" و سواد استفاده از فضای سایبری از جمله تهدیدهای خانواده در عصر فعلی است، گفت: به غیر از مسائل اقتصادی، فقر، بی‌کاری و مشکلات ناشی از اعتیاد از دیگر تهدیدهای جدی خانواده عدم سواد رسانه‌ای و سواد استفاده از فضای سایبری است که امروزه نیز درگیر آن هستیم. امروزه به اجبار به دلیل شرایط پاندمی کووید ۱۹ فرزندان را در معرض این فضا قرار داده‌ایم که در صورت نداشتن آشنایی کامل با این فضا یک تهدید جدی برای خانواده تلقی می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره مشوق‎‌های دولت برای افزایش آمار ازدواج و تشکیل خانواده اضافه کرد: از جمله مهم‌ترین مشوق‌ها وام ازدواج است که اگرچه نمی‌تواند به تنهایی کفایت کند اما کمکی برای مشکلات مالی زوج‌های جوان محسوب می‌شود. از سوی دیگر در بحث مسکن نیز دولت سعی کرد برای مسکن اولی‌ها و زوج‌های جوان اولویت قائل شود. برنامه‌هایی هم برای ارائه مشاوره به زوج‌های جوان از سوی وزارت ورزش و جوانان دنبال شد.

وی افزود: معاونت امور زنان و خانواده نیز مسئول گرفتن گزارشات و نظارت بر کیفیت آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج در دستگاه‌های دولتی شد. به ویژه در شرایط پاندمی کووید ۱۹ که نشست‌های این آموزشها به فضای مجازی موکول شد سعی کردیم بر کیفیت آنها نظارت داشته باشیم. 

ابتکار با انتقاد از پرداختن صرف رسانه‌ها به مسائل مربوط به  "طلاق" و ازدواجهای نا موفق، تصریح کرد: در مقطعی در سال ۹۶ و ۹۷ فضای رسانه دائما درباره طلاق بزرگنمایی می‌کرد و دولت را متهم می‌دانست. من یک بار اعلام کردم که با این برخوردها جوانان را نسبت به ازدواج می‌ترسانیم و یک نگرانی درباره طلاق در ذهن آنها ایجاد می‌کنیم.

به گفته وی، از جمله اقدامات این معاونت در راستای تسهیل ازدواج، مکاتبه با قوه قضاییه در سال گذشته در راستای ثبت شروط ضمن عقد در دفاتر ثبت ازدواج بوده است که به موجب آن قوه قضائیه بخشنامه‌ای را در این راستا ابلاغ کرد.

وی معتقد است که باید شرایط را برای ازدواجی امن، سالم، مبتنی بر علاقه و با هدف رشد طرفین فراهم کرد.

ابتکار در ادامه به بیان لوایح تدوین شده این معاونت در راستای حفظ و استیفای حقوق خانواده پرداخت و اظهار کرد: اداره حقوقی و شورای فقهی حقوقی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری بر روی مجموعه‌ای از لوایح برای اصلاح قوانین مرتبط با خانواده کار کرده است. برای این لوایح پژوهشها و اسناد پشتیبان تهیه شده است. ۱۷ نشست تخصصی از سال ۹۷ تا کنون در قم و با حضور و مشورت صاحب نظران، دانشگاهیان و حقوقدانان حوزه برگزار کردیم.

وی ادامه داد: این نشست‌ها تعامل مهمی بود. با همکاری دانشگاه مفید در قم نشست‌های تخصصی خوبی برگزار شد که همگی مستند و تبدیل به کتاب شده‌ و قابل دسترس است. از جمله موضوعات پرداخته شده در این نشست‌ها شروط ضمن عقد، شرایط طلاق، مهریه، حضانت کودکان، خشونت علیه زنان، کودک همسری، حق زوج در طلاق، اجرت المثال زوجه، اصلاح قانون قتل در فراش بوده است.

منبع: ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها