خسارت ۲۲۰ هزار میلیاردی کرونا به صنعت گردشگری کشور



وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از خسارت ۲۲۰ هزار میلیارد ریالی کرونا به گردشگری کشور در ۱۵ ماه گذشته خبر داد.

  

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، علی اصغر مونسان در آیین آغاز عملیات احداث بزرگترین کنسرت هال کشور در جزیره کیش گفت: با شیوع همه گیری ویروس کرونا فعالیت های گردشگری کشور تقریبا به حداقل ممکن رسیده و بر آورد حدودی خسارت صنعت توریست حدود ۲۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا از گزند این ویروس در امان نبودند و پیش بینی می شود تابستان امسال این صنعت پس از واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورها از جمله ایران تا حدودی به روال عادی خود برگردد افزود: دولت به منظور حمایت از این بخش پرداخت ۱۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات را در دستور کار خود قرار داده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: تا کنون حدود ۶۷ درصد این میزان شامل ۱۲ هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده و ۶ هزار میلیارد ریال باقی مانده نیز در بانک ها در حال کارسازی است.

 

روادید ایران و روسیه حذف می ‎شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین توسعه گردشگری را از برنامه های دولت تدبیر و امید اعلام کرد و افزود: حذف روادید سفر بین کشورهای مختلف از جمله این برنامه ها بوده در نظر داریم طی چند روز آینده روادید بین ایران و روسیه را حذف کنیم.

وی گفت: همچنین در نتیجه برنامه های هشت سال گذشته توانستیم در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار میانگین خروج مسافر داخلی از کشور با میانگین ورود مسافر خارجی به کشور به حد برابر برسد.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ خروج مسافران داخلی از ۱۰ میلیون سال ۱۳۹۷ به حدود هشت میلیون نفر و ورود مسافران خارجی در این مدت از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

 

کرونا ۲۲۰ هزار میلیارد ریال به گردشگری کشور خسارت وارد کرد

 

برنامه عملیاتی گردشگری ایران در حال تدوین است

مونسان با اشاره به اینکه سند جامع گردشگری کشور در سال های گذشته تدوین و تصویب شده است افزود: هم اکنون با سازمان جهانی گردشگری در حال تدوین برنامه عملیاتی (اکشن پلن) گردشگری کشور هستیم که در این طرح نیاز سنجی توسعه این صنعت کشور در عرصه بین المللی برنامه ریزی می شود.

وی یادآور شد: انتظار می رود این طرح مکملی برای سند جامع گردشگری باشد و با اقبال خوبی از سوی سرمایه گذاران و فعالان گردشگری کشور موورد توجه قرار بگیرد.

کنسرت هال سپنتا در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع با چهار هزار و ۳۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری در جنوب جزیر کیش با سرمایه گذاری چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی احداث می شود؛ این طرح ظرفیت یک هزار و ۷۰۰ نفر در برگزاری کنسرت های موسیقی، تئاتر، اپرا را خواهد داشت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز شنبه به منظور دیدار  بازدید از چند طرح گردشگری شامل مرمت کاخ مرجان، هتل های آسمان، پالاس، گرند ملیا و سپنتا گشت به جزیره کیش سفر کرده بود.

 

جزیره کیش دارای ۶ اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده ای جزیره است.

کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.

این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.

از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود.

جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها