آغاز به کار ابررایانه سیمرغ در کشور



وزیر ارتباطات از آغاز به کار ابررایانه سیمرغ خبر داد و اعلام کرد که ابررایانه دیگر ایران با صد برابر قدرت پردازشی بیشتر به نام «ابررایانه مریم» نیز تا یک سال دیگر آماده بهره‌برداری می‌شود.

  

به گزارش صبح ساحل، ابررایانه سیمرغ با ظرفیت یک میلیارد عملیات ممیز شناور ۶۴ بیتی در ثانیه، امروز در دانشگاه امیرکبیر افتتاح و در مراسمی آنلاین با حضور اصحاب رسانه از آن به صورت رسمی رونمایی شد. در این مراسم که با حضور «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات، مسئولین معاونت علمی ریاست جمهوری و مسئولین پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد سخنرانان درباره ویژگی‌های این ابررایانه توضیحاتی ارائه کردند.

جهرمی با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در معادلات دنیا، اعلام کرد که نیاز پردازشی امروز کشور طبق برآورد وزارت ارتباطات چیزی برابر با ۱۰ پتافلاپس است که تا امروز به دلیل نبود این توان پردازشی از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده می‌شده، اما با روی کار آمدن سیمرغ بخشی از این توان پردازشی از داخل کشور تأمین خواهد شد:

«هوش مصنوعی قدرت بلامنازع آینده دنیاست و در قرن پیش رو رقابت بر سر هوش‌مصنوعی و رقابت بر سر کسب قدرت خواهد بود. نیاز امروز پردازشی کشور در حوزه هوش مصنوعی مطابق با برآورد ما ۱۰ پتافلاپس است. در حال حاضر از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده می‌شود که محدودیت زمانی دارند و معمولا در اولویت‌ها و درخواست‌های شرکت‌های ایرانی با تأخیر درخواست‌ها را پاسخ می‌دهند و از طرفی به خاطر تحریم‌ها، نقل و انتقال پول دشوار است و به همین دلیل هم برخی درخواست شرکت‌های ایرانی از جامعه جهانی قابل انجام نیست.»

جهرمی همچنین در ادامه از تلاش‌های دختران ایرانی در حوزه ICT تقدیر و تشکر کرد و اعلام کرد ابررایانه بعدی ایران به افتخار این بانوان و «مریم میرزاخانی»، ابررایانه مریم نامگذاری شده است. او درباره این ابررایانه بیشتر توضیح داد و گفت:

«دختران ایرانی در عرصه توسعه فناوری اطلاعات زحمات زیادی کشیده‌اند و بالاترین نرخ مشارکت بانوان را در توسعه ICT در سال‌های اخیر داشتیم. به همین خاطر، ابررایانه بعدی که در تلاش برای ساخت آن هستیم را به پاس تلاش این دختران و به یاد و بزرگداشت «مریم میرزاخانی»، دانشمند فقید ایرانی را «ابررایانه مریم» نامگذاری خواهیم کرد.»

به گفته جهرمی تولیدکنندگان محتوا در ایران، و همینطور انیمیشن‌سازها و بازی‌سازها در ایران تا امروز باید از ظرفیت شرکت‌های بین‌المللی با مشکلات متعدد استفاده می‌کردند اما این ظرفیت در کشور قابل توسعه بوده که حالا با ابررایانه سیمرغ انجام شده که برای آینده ایران و جوانان ایرانی است. او در ادامه گفت:

«البته سیمرغ کافی نیست و قدرت پردازشی آن یک پتافلاپس است که نمی‌تواند نیاز کشور ما را برطرف کند. ظرفیت اقتصاد دیجیتال در کشور را باید افزایش داد تا رقابت هم پیش بیاید.»

ابررایانه سیمرغ

وزیر ارتباطات در این مراسم همچنین با تبریک روز ارتباطات به همه فعالان این حوزه اعلام کرد که ارتباطات در کشور توانسته مسئله آموزش آنلاین برای میلیون‌ها ایرانی را حل و فصل کند:

«در عرصه آموزش، سیزده میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم و چهار میلیون دانشجو و ۱۴۰ هزار استاد و حدود ۷۰ هزار طلاب علوم دینی همه اینها آموزش خود را از طریق زیرساخت‌های توسعه داده شده در شبکه ملی اطلاعات دریافت کردند و این بخش زحمات بی‌نظیری کشیده تا این جمعیت بتوانند از آموزش آنلاین استفاده کنند.»

ابررایانه مریم که خبر توسعه آن امروز اعلام شد صد پتافلاپس قدرت پردازشی خواهد داشت که به گفته جهرمی، عملیات اجرایی شدنش در پژوهشگاه فناوری اطلاعات آغاز شده و تا یک سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین جهرمی در انتهای صحبت‌های خود به انتخابات ریاست جمهوری هم گریزی زد و ضمن تأکید بر مشارکت مردمی در این مسئله گفت که برای تبلیغات نامزدهای تأیید صلاحیت شده ریاست جمهوری در فضای مجازی بسته‌های ویژه‌ای طراحی شده که همگی از شرایطی یکسان و عادلانه برای تبلیغات اینترنتی بهره مند شوند که جزییات این بسته‌ها به زودی رسانه‌ای خواهد شد.

پروژه ساخت ابررایانه سیمرغ در فضایی به مساحت تقریبی ۲۵۰ متر مربع با قابلیت گسترش به ۴۰۰ متر مربع اجرایی شده و طبق گفته‌ها ظرفیت پردازشی آن تا ۵ پتافلاپس با استفاده از زیر ساخت‌های فعلی و تا ۱۰ پتافلاپس در فازهای بعدی قابل افزایش خواهد بود. ابررایانه سیمرغ با ظرفیت ۴۲ رک قابل گسترش به ظرفیت ۸۴ رک بر مبنای سطح سوم استاندارد TIA_۹۴۲ ساخته شده و می‌تواند از توان پردازشی ۵ پتافلاپس پشتیبانی کند.

همچنین سیمرغ بر مبنای فناوری فضای مجازی و رایانش ابری طراحی شده و مجازی‌سازی باعث افزایش بهره‌وری از منابع موجود و انعطاف‌پذیری در ارائه خدمات متنوع شده و همچنین امنیت داده‌ها را دو چندان خواهد کرد. از قابلیت‌های ابررایانه سیمرغ می‌توان در کاربردهای نوین نظیر هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده، اینترنت اشیاء، بازی‌سازی و پویا‌نمایی، شبیه سازی‌های علمی، هواشناسی و تحلیل داده‌های ژنتیک بهره برد.

 

منبع:دیجیاتو

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها