خیز کرونا در خردادهای هرمزگان



711، این عدد، عدد شناسایی مبتلایان کرونا در هرمزگان است.عددی که فقط در 24 ساعت به ثبت رسید. سه روز قبل مشخص شد که استان با رکودشکنی آمار ابتلا به کرونا ویروس (از اول شیوع‌ تاکنون) روبرو بوده‌است. هر چند که  معتقدیم آمار بیش از این اعداد است‌ و افراد کرونایی زیادی‌شناسایی نشده‌اند. افرادی که احتمال نمی‌دهند خود مبتلا به کرونا باشند و به راحتی در همه جا تردد دارند.آنها ناخواسته  نفس هایی را درگیر بیماری می کنند وجان هایی را بگیرند. در خردادماه سال گذشته موارد مثبت روزانه هرمزگانی ها  ۳۰ تا ۴۰ نفر بود، اما اکنون موارد مثبت روزانه در استان به  ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر رسیده است.خردادماه امسال نیز مانند پارسال‌در حالی سپری می کنیم که ویروس جانی هنوز مهمان ماست،اما با چهره خوفناکتر. پارسال در همین مواقع، تصور می شد افزایش دما و گرما شاید عاملی بر نابودی این بیماری کشنده باشد ولی در مناطق جنوبی مانند هرمزگان این حدس و گمان ها برعکس  شد و تابستان پر از مرگ و میری را سپری کردیم. تابستانی که با دمای 45 تا50 درجه،شرایط زندگی برای مردم سخت است و با آمدن این ویروس این مشقت ها چند برابر شد. هفته ای  پشت سر گذاشتیم که پنج شهرستان هرمزگان به رنگ «قرمز» در آمد.بندرعباس، میناب، رودان، جاسک و ‌پارسیان. همچنین بیش از ۶۰ درصد افراد بستری کرونایی  در بخش‌های کووید خانوادگی بودند.

 

 خرداد دیگر با کرونا 
به نوشته روزنامه صبح ساحل، در خرداد ماه هستیم و اوج شیوع کرونا. به گفته  دکتر حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بهمن و اسفندماه پارسال بیشتر شهرستان‌های استان به رنگ آبی بود و اصناف نیز فعالیت داشتند و مردم نیز شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند.در فروردین ماه انتظار می‌رفت محدودیت‌ها به علت روند افزایشی شیوع کرونا بیشتر شود که اینگونه نشد، اما باز هم در استان شرایط کنترل شد.حتی در ماه مبارک رمضان نیز آمار‌های کرونایی چه از نظر بستری و شمار بیماران و چه از نظر فوتی‌ها، نسبت به آمار کشوری بهتر بود. تا اینکه عید فطر رسید...بسیاری از روستا‌ها نماز عید و مراسمات آن روز را با سهل انگاری در رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار کردند و در برخی برنامه‌های عید نیز شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشد؛ حتی مشاهده می‌شد که شماری از افراد. ماسک نمی‌زدند .پارسال نیز در خرداد ماه و پس از عید فطر، هرمزگان بر خلاف سراسر کشور روند افزایشی داشت...
 
افزایش روند شیوع 
«اکنون از هشت شهرستان قرمز کشور پنج شهرستان در هرمزگان است و سه شهرستان دیگر نیز در استان‌های مجاور ما هستند.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این مطلب را بیان  و این را هم اضافه کرد که  در هرمزگان و سیستان و بلوچستان روند شیوع کرونا افزایشی است و تا حدودی نیز بوشهر که هر دو استان همسایه ما است.
دکتر فرشیدی  از شناسایی گونه آفریقایی در غرب استان  مانند شهرستان پارسیان، منطقه کوشکنار و روستای بهده  نیز مطالبی بیان کرد که منشاء آن از خارج کشور بود و با بیش از ۴۰ مورد ابتلا نیز رسید، اما با قرنطینه کنترل شد. همچنین در میناب نیز گونه کرونای هندی مشاهده شد آن هم در شرایطی که شرق استان با افزایش موارد مثبت مواجه بود.
وی  در خصوص  گونه‌های جهش یافته کرونا پر خطر گفت: ما دیدیم که گونه انگلیسی نظام سلامت انگلیس را فلج کرد و گونه‌های آفریقایی و هندی نیز سرایت پذیری بالایی دارند و این نگرانی وجود دارد که شاید گونه‌های جهش یافته در برابر واکسن نیز مقاوم باشند. دکتر فرشیدی، هرمزگان  را یک ایران کوچک توصیف کرد که  رفت و آمد زیاد هم وطنان به استان یکی از عامل های مهم شیوع گونه جهش یافته است.  وی افزود:فقط روزانه هشتاد پرواز ورودی و خروجی به فرودگاه‌های استان داریم و به نظر من باید همه پروازهای ورودی به استان متوقف شود، اما این امر نشدنی است پس باید همه مسافرانی که به استان وارد می‌شوند دو هفته قرنطینه شوند یا حداقل مسافران پروازها آزمایش پی سی آر کرونا بدهند.این مقام مسوول  با هشدار شیوع اوج پنجم کرونا در استان تاکید کرد :وقتی مسافری از شهر قرمز استان خارج می‌شود باید در مقصد قرنطینه شود و اگر این موارد و مراقبت‌ها رعایت نشود در شرایطی که بیشتر استان‌ها چهارمین مرحله اوج گیری شیوع کرونا را پشت سر گذاشته اند، استان هرمزگان دروازه ورود کشور به پنجمین اوج گیری شیوع کرونا می‌شود. سخنان دکتر فرشیدی این بود که اگر همینطور رفت و آمدهای بین استانی ادامه داشته باشد مطمئنا شیوع کرونا نیز همینطور ادامه خواهد یافت.
 
کرونای خانوادگی 
آمارها نشاندهنده آن است  که اکثر بستری ها در بخش های کووید، خانوادگی است. خانواده های که در دورهمی و مراسمات جشن و عزا و... حضور داشتند. رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مورد گفت: اکنون با شیوع خانوادگی کرونا مواجه هستیم، به طوری که یک جوان در جاهای عمومی حضور می‌یابد، بیمار می‌شود و ممکن است علامت نداشته باشد و همه اعضای خانواده را مبتلاء کند و وقتی سالمندی از این خانواده بستری می‌شود این خوشه شناسایی می‌شود.دکتر فرشیدی ادامه داد:وقتی از خانه بیرون می‌رویم یعنی امکان ابتلاء، حتی برای امتحان‌های حضوری دانش آموزان نیز خطر شیوع وجود دارد و خانواده‌ها باید کاملا مراقب باشند، به ویژه که اکنون گونه غالب ویروس کرونا در هرمزگان گونه انگلیسی است که قدرت واگیرداری بسیار بیشتری دارد.این مقام مسوول با بیان اینکه اکنون دیگر مردم شرایط را می‌شناسند و همکاری مردم رکن اساسی در کنترل و مدیریت بیماری کرونا است یادآور شد:  ما باید شیوه نامه‌ها را بنویسیم و مشخص کنیم، اما این مردم هستند که باید رعایت کنند، گرچه ممکن است به علت طولانی شدن زمان همه گیری بیماری مردم خسته شده باشند، اما نباید فراموش کرد که کادر بهداشت و درمان نیز خسته است.
 
واکسیناسیون دوای درد 
روزی نیست که خبر مرگ و ابتلا عده‌ای از همنوعان را به گوشمان نرسد و روزی نیست که استرس و دلهره درگیری با کرونا را نداشته باشیم. کرونا هست و یکی از راهکار مهم واکسیانسیون جامعه است. 
«مهمترین راهکار در این شرایط واکسیناسیون است و استان هرمزگان در این شرایط باید جزء استان‌هایی باشد که زودتر این اتفاق بیفتد و در واکسیناسیون تسریع شود». رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  با بیان این موضوع  گفت:  در ستاد استانی مقابله با کرونا نیز از صنایع و واحدهای صنعتی بزرگ استان خواسته شده است با تامین واکسن به کمک نظام درمان بیایند. دکتر فرشیدی ادامه داد: اگر در استان افراد پر خطر مانند ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنیم قطعا فوتی‌ها و شدت ابتلا کم می‌شود، زیرا اکنون ۷۰ درصد فوتی‌هایی که داریم سالمندان بالای ۶۰ سال هستند.وی افزود:واکسیناسیون سالمندان در استان نسبتا خوب است گرچه مثلا در ۸۰ ساله‌ها ۲۷درصد افراد برای واکسیناسیون مراجعه نکرده اند با وجود اینکه با این افراد تماس نیز گرفته شده است و این هفته واکسیناسیون ۶۵سال به بالا نیز در استان آغاز می‌شود.فرشیدی ادامه داد: واکسیناسیون در استان مطابق سند ملی واکسن است که به ترتیب پرخطر بودن از کادر درمان، بیماران خاص و بیماران زمینه‌ای تا سالمندان در حال دریافت واکسن هستند و برنامه داریم که آموزگران و دست اندرکاران آموزش نیز تا شهریورماه واکسن دریافت کنند.وی اضافه کرد: تلاش می‌شود تا مهر و آبان همه افراد بالای ۱۸سال واکسینه کنیم تا شاهد کاهش ابتلا و فوتی‌ها باشیم البته واکسینه شدن به معنی مبتلا نشدن نیست و ممکن است افراد واکسینه شده نیز به کرونا مبتلا شوند و این افراد نیز باید همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت کنند و نوع واکسن نیز خیلی مهم نیست و دریافت واکسن در سریعتر زمان مهمترین اولویت است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه هدف ما این است که واکسیناسیون روزانه در استان به ۴۰ تا ۵۰ هزار دُز در روز برسد و در بندر عباس به ۲۰ هزار دُز برسد، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات نیز باید مراقب بود، زیرا اجازه تجمعات در مکان‌های بسته به هیچ وجه داده نخواهد شد که نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها برای نظارت وجود دارد.فرشیدی افزود: مردم باید ۶ ماه دیگر مراقبت‌ها را با دقت زیاد رعایت کنند بویژه از تجمع‌های خانوادگی خودداری کنند و حتما از ماسک استفاده کنند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مردم خواست که  به دست اندرکاران بهداشت و درمان اعتماد و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند بویژه افراد بالای پنجاه سال در ارتباط با فرزندان و اعضای جوان خانواده که بیرون از منزل می‌روند احتیاط کنند و افراد با مشاهده علایم سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا فرایند درمانشان زودتر و با خطر کمتر آغاز شود.
 
کولر عامل شیوع 
مناطق جنوبی کشور از جمله استان هرمزگان در حال حاضر علاوه بر روند افزایشی ابتلا به کرونا، شاهد افزایش هر چه بیشتر دما و گرم شدن هوا نیز هستند که در این شرایط مردم ناگزیر به استفاده از کولر خواهند بود و استفاده از دستگاه‌های سرمایشی در فضای بسته، شانس ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.پارسال همین تاریخ بود که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به اوج گیری این ویروس طی یکی دو هفته آینده هشدار داده بودند.اما به دلیل رعایت نکردن الزام های بهداشتی و همچنین عوامل دیگر که مسوولین نیز در آن دخیل بودند، آمار ابتلا با شیب بسیار تندی افزایش یافت و موجب مرگ شماری از مردم استان شد که برخی از آنها هیچ بیماری زمینه ای نداشتند. اوج آمار مرگ و میر و بستری ها  در هرمزگان در اواسط تیرماه بود که هرروز شاهد اعلام تعطیلی یک بخش از بیمارستان‌های مرجع و اختصاص آن به کووید ۱۹ بودیم .در آن زمان علاوه بر تاکید به رعایت پروتکل های بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال کرونا،مسوولان بهداشتی یکی از عامل ها مهم افزایش شیوع را حضور در فضای بسته و روشن بودن کولر ذکر کردند. این طور بیان شد که سیستم بسته تهویه که به‌دلیل گرمای هوا در ادارات، بازارها، منازل و تاکسی استفاده می‌شود نیز شانس ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد. با توجه به اجتناب‌ناپذیر بودن استفاده از کولر، باید همیشه بخشی از پنجره و درب اتاق‌ها باز باشد تا تعویض هوا انجام‌شده و از تغلیظ ویروس در هوای اتاق جلوگیری شود. همچنین به‌منظور جلوگیری از این اتفاق، باید تمامی سرنشینان از ماسک استفاده کنند و...
  
تدابیر به موقع مسوولین 
این را می دانیم که نقش مردم در شیوع کرونا پررنگ است اما نقش مسوولین  در این امر نباید از یاد برد که با تدابیر به موقع می تواند کرونا را مهار و مردم را ایمن کنند.
منتظر تایید: 1غیرقابل انتشار: 2
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها