به علت قطعی برق رخ داد:

حبس 65 نفر در آسانسورهای بندرعباس



قطعی برق در طی هفته گذشته باعث محبوس شدن  65 نفر در آسانسورها شهر بندرعباس شد.
حسن امینی زاده معاون عملیات سازمان  آتش‌نشانی بندرعباس در این مورد گفت: آتش‌نشانان از یکم تا هفتم خردادماه جاری، به 52 عملیات امداد و نجات آسانسور اعزام شدند. وی افزود: در این مدت، امدادگران 65 نفر را در آسانسورها نجات دادند. به گفته امینی زاده 90 درصد این  آسانسورها به علت قطعی برق و 10 درصد آن  به علت خرابی و نقص فنی بین طبقات متوقف شد. مناطق شرق و غرب بندرعباس مانند پیامبر اعظم، گلشهر و آزادگان بیشترین آمار اعزام آتش‌نشانان برای کمک به گیر افتادگان در آسانسورها بوده است. 
گفتنی است که در یک ماه اردیبهشت‌ماه گذشته 55 نفر در 38 عملیات آتش‌نشانان بندرعباس بر اثر گیر افتادگان آسانسورها نجات یافتند . این 38 مورد نیز براثر نقص فنی رخ داده بود.
 

 قطع برق و درخواست از آتش نشانان 

امروزه در اکثر ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری بلندمرتبه دارای  آسانسور هستند، آسانسور در آپارتمانها یکی از امکانات مهم و جداناپذیر است چراکه از پله‌ها راه رفتن در طبقات خصوصاً برای افراد مسن  بسیار سخت و طاقت فرساست . اما این وسیله رفاهی گاها مخاطراتی را با خود به همراه دارد مانند توقف مابین کابین ها در اثر قطعی برق و یا نقص فنی و یا استفاده ناصحیح از آسانسور مثل تحمیل کردن وزن بیش‌ازحد . 
هفته گذشته شاهد قطع برق گسترده در استان  بودیم . به گفته معاون عملیات سازمان  آتش‌نشانی بندرعباس ، آمار حوادث مربوط به افراد گرفتارشده در  آسانسور به‌ویژه در مرکز استان افزایش داشته  و در ساعات پیک کاری شهروندان، فشار کاری زیادی به آتش‌نشانان وارد آمد. همیشه با قطعی برق، حوادث مربوط به محبوس شدن افراد در آسانسور و درخواست کمک از آتش‌نشانی بالا می‌رود. بسیاری از مأموریت‌های سازمان آتش‌نشانی، مربوط به همین گیرکردن اتاقک آسانسور بین طبقات است.  
 

 ضرورت نصب برق اضطراری بر روی آسانسورها 

اگر آسانسورها مجهز به برق اضطراری باشد در نخستین طبقه متوقف و درها را باز و بعد خاموش می‌شود.برق اضطراری آسانسور زمانی فعال می‌شود که برق قطع شود.امینی زاده بابیان اینکه داشتن سیستم برق اضطراری در این روزها که قطعی برق وجود دارد در مکان‌های عمومی و همچنین سرویس منظم و بازدیدهای دوره‌ای توسط سرویس‌کاران مجاز امری بسیار ضروری است گفت: بعضی از ساختمان‌ها به‌خصوص ساختمان‌های صنعتی مجهز به برق اضطراری هستند که در صورت قطع برق سریعاً جریان برق در مدار قرار می‌گیرد؛ اما معمولاً ساختمان‌های مسکونی چنین امکانی را ندارند که این مسئله توجه به ایمنی آسانسور را بالا می‌برد. وی از ساکنان و مالکان ساختمان‌ها درخواست کرد که سعی کنند آسانسوری انتخاب کنند که مجهز به برق اضطراری باشد و حتماً  نسبت به نصب سیستم بلک اوت  و باتری اضطراری بر روی آسانسور خود اقدام کنند تا در زمان قطع برق اتاقک آسانسور به اولین در خروج هدایت شود. این مقام مسئول تأکید کرد: توجه به ایمنی این وسیله اهمیت زیادی دارد آسانسورها بخشی حساس و خطرآفرین در مجموعه اجزای ساختمان‌ها به‌حساب می‌آیند و ازنظر عملکرد و ایمنی باید دائم بررسی شوند.
 

 استفاده کمتر از آسانسور

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی‌بندرعباس  به شهروندان پیشنهاد کرد که در صورت اطلاع نداشتن از زمان دقیق قطع برق در محدوده محل سکونت خود، سعی کنند در ساعات احتمال بروز خاموشی، ترجیحاً از آسانسور کمتر استفاده کنند افراد زمانی که در یک ساختمان تنها هستند، ریسک نکرده و سوار بر آسانسور نشوند. امینی زاده در خصوص اینکه افراد حین گرفتار شدن در آسانسور باید چه اقداماتی انجام  دهند گفت: این افراد در باید ضمن حفظ خونسردی، از هیاهو بپرهیزند زیرا تأثیری ندارد همچنین محبوس شدن در آسانسور منجر به خفگی افراد محبوس شده نمی‌شود. وی یادآور شد: برخی شهروندان تصور می‌کنند اگر آسانسوری که بین طبقات گیر کند با خطر سقوط مواجه می‌شوند و باید بکوشند هر چه سریع‌تر خارج شوند درصورتی‌که چنین تفکری کاملاً اشتباه است. امینی زاده ادامه داد: اگر زمانی در آسانسور محبوس شدند ابتدا بر ترس خود غالب شوند و با فشار دادن کلید زنگ داخل کابین سایر نفرات حاضر در ساختمان را مطلع کنید و بعد استفاده از تلفن همراه خود ، با ۱۲۵ (سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی) تماس حاصل کنند، در غیر این صورت با ضربه زدن به‌وسیله دست به شکل یکنواخت درخواست کمک کنند .

منبع: روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها