آیا گونه‌‎های جهش‌یافته کرونا در برابر واکسن مقاوم‌ هستند؟


نویسنده: راضیه نیرومند

تمام ویروس‌ها جهش پیدا می‌کنند و کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیشتر مواقع تغییر ویروس بی‌تاثیر است یا سرایت آن را بیشتر می‌کند. گاهی هم گونه جدید به تدریج از بین می‌رود و در مواقعی مانند الان، ممکن است خطرناک‌تر شوند.
 
به نوشته روزنامه صبح ساحل، با بررسی ژنتیکی این ویروس مشخص شد که ویروس جدید کووید-۱۹ دچار تغییراتی شده و مهم‌ترین تغییر آن حذف برخی از ویژگی‌های ژنتیکی است. تغییر در عملکرد ویروس مربوط به اضافه شدن آیتم‌های جدید نیست بلکه در مواردی حذف برخی ویژگی های ژنتیکی ویروس می‌تواند بیماری‌زایی ویروس را تحت تاثیر جدی قرار دهد. 
هرچند تاکنون چندین واکسن در برابر ویروس کرونا موثر بوده اند اما انواع جدید ویروس مقاوم در برابر واکسن در حال ظهور است. این امر خوش‌بینی نسبت به پایان همه‌گیری را کاهش داده است.انواع جهش‌یافته ویروس‌هایی که در سراسر جهان در حال ظهور هستند، شرکت‌های داروسازی را مجبور کرده تا به توسعه تقویت‌کننده‌هایی روی آورند که بتواند سال‌ها در بدن فعال باقی بماند و شخص را مصون نگه دارد. به طور کلی هر تغییری که در پروئتین هدف واکسن ایجاد شود، این نگرانی و علامت سوال را ایجاد می کند که آیا واکسن هایی که در حال ورود به بازار هستند همچنان کارایی لازم را دارند یا خیر. طبق آخرین اخبار منتشر شده در بهمن ماه گذشته، نشان می دهد که دو واکسن دیگر از شرکت داروسازی «جانسون اند جانسون» و «نواواکس» در حال ورود به بازار برای مقابله با گونه های جهش یافته ویروس کرونا هستند. به طور قطع این خبر خوبی برای وعده پایان همه‌گیری است. اما خبر بد این است که برخی گونه‌های جهش‌یافته‌ای که هم اکنون در آفریقای جنوبی و برزیل مشاهده شده به واکسن ها و درمان های آنتی بادی مقاومت نسبی نشان داده‌اند. 
براساس آخرین آزمایش های انجام گرفته بر روی واکسن جانسون اند جانسون در آمریکا تا ۷۲ درصد کارآیی مشاهده شده اما تزریق آزمایشی این واکسن در آفریقا تنها ۵۷ درصد تاثیر را نشان داده است. واکسن نواواکس در انگلیس هم تا ۸۹ درصد اثربخشی را نشان داد اما همین واکسن در آفریقای جنوبی تنها ۴۹ درصد کارآیی را مشخص کرد.درواقع نتایج جدید نشان می دهد واکسن ها در برابر دست‌کم یکی از انواع ویروس جهش یافته در حال ظهور کارآیی چندانی ندارد.
 
منابع:ایرنا /خبرآنلاین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها