مربی موفق فوتبال هرمزگان:

خیلی‌ها در ورزش سر جای خود قرار ندارند



به همراه دوستانش به تیم آیندگان رفت و توسط غلامعباس خوشرویی برای بازی کردن در تیم منتخب جوانان استان  انتخاب شد اما در مرحله تست گیری  ازناحیه زانو دچار پارگی مینیسک زانو شد تا مسیر زندگی فوتبالی اش عوض شد و با علاقه ای که به این ورزش داشت وارد حرفه مربیگری شد. گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل را با این پیشکسوت و مربی ارزنده فوتبال هرمزگان با هم می خوانیم.‌

     

 لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.
دادخدا میری هستم متولد یکم آذرماه ۱۳۴۳ ، اهل وساکن بندرعباس ۲۰متری شاه حسینی دارای مدرک دیپلم وکارمند شیلات بندرعباس ، متاهل دارای دو فرزندبه نام های داوود و امید و همسرم بازنشسته آموزش وپرورش می باشد.

 
 دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟
من هم مثل سایردوستان هم نسل خودم ازکوچه پس کوچه های محله وسپس درمدارس و بعد از آن از باشگاه آیندگان به فوتبال مشغول شدم.

 
 الفبای فوتبال را در کدام تیم و با چه مربی آموختید؟
فوتبال را در باشگاه آیندگان ونزد استاد خودم موسی عباسی آموختم وازهمین جا عرض ادب واحترام دارم خدمت این  استاد عزیزم وآرزوی سلامتی برای ایشان دارم.

 
 در فوتبال مدارس هم بازی کرده اید از فوتبال مدارس و افتخاراتی که در آن کسب کرده اید بگویید؟
بله،  درمقطع راهنمایی و درمدرسه سیدجمال الدین اسدابادی ( پزشکی سابق) به اتفاق استاد علمی معلم ورزش مدرسه، توانستیم قهرمان مدارس بندرعباس شویم.

  

 
 در چه تیم هایی فوتبال بازی کرده اید؟
یک فصل کوتاه درتیم ابومسلم بودم و سپس به همراه دوستانم به تیم آیندگان رفتیم. برای بازی کردن در تیم منتخب جوانان استان توسط غلامعباس خوشرویی انتخاب شدم اما در مرحله تست گیری متاسفانه ازناحیه زانو دچارپارگی مینیسک زانو شدم ومسیرزندگی فوتبالی من عوض شد. باعلاقه ای که به  ورزش فوتبال داشتم وارد حرفه مربیگری شدم.

 
 اوج فوتبال شما با کدام تیم و در زمان چه بازیکنانی شکل گرفت؟
اوج فوتبال من درتیم بزرگسالان آیندگان بین سال های ۶۰ تا ۶۲ درکناربزرگانی همچون مرحوم عبدالعلی آزادبخش ، ببرازعارفیان، حسن شراعی، قنبرکوهشکن، علی عالی زاده ، عرب ، آشور فرعونی، مرحوم حبیب شراعی، علی ملاحپور، مصطفی عباسی و بزرگانی دیگر بود.

 
 در چه پستی فوتبال بازی می کردید؟
بیشتردرپست دفاع میانی بازی می کردم.‌

 
 از کی به سمت و سوی مربیگری رفتید، و از کلاس های که گذرانده اید بگویید؟‌
سال ۶۸ در اولین کلاس و زیر نظر استاد محمد امین چرخنده شرکت کردم و اولین مدرک مربیگری درجه سه دریافت کردم و کار خودم را با تیم آیندگان شروع کردم. درسال۷۴ زیر نظر استاد جلال چراغ پور و با تغییرات کمیته آموزش کلاس های  مربیگری که اول سه،  دو و یک بود به صورت c و b  شد که بنده در آن کلاس شرکت کردم و درحال حاضردارای مدرک مربیگری b آسیا هستم و این مدرک مربیگری را زیر نظر استادحسن سالمی دریافت کردم.

 
 شما بیشتر با رده پایه کار کرده اید، دراین مورد توضیح دهید؟
من درسال های مربیگری خودم در رده های مختلف کار کردم. ازمدرسه فوتبال آموزش وپروش گرفته تامدارس فوتبال تیم هایی مثل شهرداری، دررده های پایه مربی تیم های منتخب نوجوانان ، جوانان و امید بوده ام و در بزرگسالان هم مربیگری کرده ام.

 
 نظر شما در مورد خرید امتیاز تیم فوتبال برای هرمزگان چیست؟
به نظر من اصلا خوب نیست. جوانان این استان حق این را دارند که تیمی در بالاترین سطح فوتبال کشور داشته باشند و با توجه به دارا بودن این همه صنایع  و این که استان هرمزگان پایتخت اقتصاد کشور است خیلی فکر می کنند با خرید یک امتیاز همه چیز درست می شود در صورتی که این گونه نیست و باید از راهش وارد شد و باید فوتبالی پیشرفت کنیم تا با گذر زمان همراه با ساختار تیمی مناسب و تجربه لازم به دست آوریم. بهتر است به نمایندگان استانی در کشور کمک کنیم و ازلیگ های پایین استارت را محکم بزنیم و بابرنامه ریزی منظم و دراز مدت به هدفمان برسیم .‌مثل تیم فوتسال آیندگان که از لیگ های پایین شروع کرد و درحال حاضردرلیگ یک کشور با کادر و مربیان بومی به دنبال صعود به لیگ برتر فوتسال هستند و این کار ماندگاراست نه این که یک امتیاز باتمامی نفرات و کادر وارد این استان کنیم. مثل اشتباهی که درگذشته کردیم ، من اعتقاد دارم روی تیم های شهرواستان مان کارکنیم و هزینه ای که داریم برای آن ها صرف کنیم.

 
 بهترین فوتبالیست های فعلی هرمزگان را معرفی می کنید؟
بازیکنان خوب زیاد داریم که می توان به مهرداد آوخ، محمد قادری، عرفان گل محمدی، محمد امین درویشی، میلاد قنبری و دروازه بان هایی مثل مجتبی روشنگر و پرویزکریمی نام برد.

 
 چرا برخی ها دوست ندارند فوتبال هرمزگان به جایگاه بالاتری راه یابد؟
راستش برای من هم سوال است که چرا دوست نداریم که این اتفاق بیفتد. احتمالا با صعود هرمزگان به لیگ ها  و جایگاه بالاتری منافع برخی ها در خطر می افتد و شاید کسانی  که برای فوتبال این استان تصمیم می گیرند  فوتبالی نیستند و دلشان به حال جوانان این استان نمی سوزد.

 
 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟
من به لطف خدا افتخارات خوبی درزمان مربیگری ام کسب کرده ام اما دوست داشتم درسکوت باشم و تنها هدفم آموزش بوده است. اما اگر  به سال های دورتر برگردیم من با تیم های آبفا، نخلاب،  کارگری، مخابرات، نایبند، بنیادشهید ، ملی گاز، بانک ملی و جوانان شهرداری قهرمانی در کارنامه دارم . صعود به لیگ یک کشور، قهرمانی در لیگ برتر استان با بزرگسالان فولاد، قهرمانی با تیم کارگری فولاد، قهرمانی  امید های استان با تیم فولاد و صعودبه لیگ یک امیدهای کشور همراه با تیم فولاد از افتخارات دیگر من هستند.‌

 
 در دورانی که بازی می کردید مربیان شما چه کسانی بودند؟
غلامعباس عباسی، موسی عباسی، قنبرکوهشکن، فرهاد یوسفی و غلامعباس خوشرویی مربیانی هستند که برای من خیلی زحمت کشیده اند که دست بوس همه آن ها هستم.

 
 الگوی فوتبالی شما چه کسانی بودند؟
در استان حمید سایبانی و حسین ویژه الگوی بنده بوده اند و درکشور هم همیشه از مرحوم دهداری الگو می گرفتم.

 
 کمی از فوتبال بندرعباس بگویید؟
در شهر بندرعباس استعدادهای زیادی داریم اما متاسفانه فوتبال ماصاحب ندارد و بدون برنامه درحال درجازدن می باشد. باشگاه های قدیمی یکی بعد ازدیگری به علت نداشتن امکانات و مشکلات مالی از بین رفتند و شور و حال در فوتبال بندرعباس نیست. انسجام بین جوانان محلات بندرعباس ازبین رفته است اما امیدوارم که هیات جدید فوتبال بندرعباس بتواند شور و هیجان را دوباره به فوتبال بندرعباس برگرداند.

 
 از حضورت در باشگاه فولاد برایمان بگویید؟
محمد کارگران مدیریت باشگاه فولاد کارش براساس نظم و انضباط تیمی است. ایشان همیشه به دنبال بالابردن سطح دانش مربیان و پرورش دادن استعدادها است‌.
بنده سه فصل فوتبالی در این باشگاه هستم و با برنامه ریزی که داشتیم خدارا شکر موفق شدیم چهار قهرمانی برای فولاد هرمزگان با تلاش کادر وبازیکنان به دست بیاوریم و آخرین موفقیت صعود تیم امید فولاد هرمزگان به لیگ یک کشوربود . ضمن تشکر ازمدیریت انتظارداریم از این تیم حمایت لازم را داشته باشند تا راهی لیگ برتر شود.

 
 تعدادی از هم بازی های قدیمی خودتان را معرفی کنید ؟
دوستان زیادی هستند که می توانم از حسن شراعی، علی عالی زاده، اشورفرعونی، محمد پورملایی، علی ملاح پور، مصطفی عباسی، ببراز عارفیان، قنبرکوهشکن، مرحوم عبدالعلی آزادبخش، مرحوم غلامعباس عرب و مرحوم حبیب شراعی یاد کنم.

 
 فکر می کنید در فوتبال به حق خودتان رسیده اید؟
به عنوان بازیکن به خاطر مصدومیت دیگر قادر به ادامه بازی نبودم اما دربحث مربیگری به حق خودم نرسیدم چرا که شما به عنوان یک مربی علاوه برتلاش وکار و پیشرفت به حمایت مسئولین استانی هم نیاز دارید و مسئولین با بها دادن به مربیان بومی باعث رشد و پیشرفت مربیان بومی می شوند ولی متاسفانه هنوز مسئولین به این باورنرسیده اند که مربیان بومی هم توانمند هستند و می توانند کارهای بزرگی برای فوتبال هرمزگان انجام دهند.

 
 صمیمی ترین دوست فوتبالی خود را نام ببرید؟
دوستان زیادی هستند که می ترسم اسم بعضی ها ازقلم بیفتد پس بهتره اسم خاصی نبرم.
 
 قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟
با توجه به زمان کمی که داشتیم صعود تیم امید فولاد به لیگ یک کشور برایم دلچسب بود.

 
 تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟
فصل گذشته با تیم استقلال خونسرخ به فینال لیگ برتر راه پیدا کردیم  و در بازی فینال به علت شیوع بیماری کرونا تیم ما به بستک اعزام نشد و نتیجه بازی سه بر صفر شد و قهرمانی به تیم هرنگ رسید که واقعا برایم ناراحت کننده بود.

 
 چه توصیه ای به فوتبالیست های جوان دارید؟
جوانان سقف آرزوهای خود را تقسیم کنند و برای رسیدن به جایگاه بالاتر برنامه داشته باشند. باجدیت و تلاش و سخت کوشی با مربیانی که دارای برنامه هستند کارکنند و به خواب و تغذیه و استراحت خود توجه داشته باشند.

 
 نگفتی آبی هستی یا قرمز؟
من عاشق تیم ملی هستم اما به هوارران آبی و قرمز احترام می گذارم.

 
 تیم مورد علاقه شما در جهان؟
بارسلونا

 
بهترین دروازه بان فوتبال هرمزگان از نگاه شما ؟
مجتبی روشنگر

   
 بهترین مربی کنونی ایران؟
یحیی گل‌محمدی

 
 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟
پپ گواردیولا

 
 چرا حضور پیشکسوتان در ورزش فوتبال کمرنگ شده است؟
دلایل مختلفی دارد اما نباید به پیشکسوتان بی توجهی و بی احترامی شود. اختلاف سلیقه بین نسل جوان با نسل قدیم یا همان پیشکسوتان نباید آن گونه باشد که احترام پیشکسوتان زیر سوال برود.  پیشکسوتان کوله باری ازتجربه هستند که می تواند به فوتبال استان کمک کند.

 
 دوست دارید برای ورزش هرمزگان چه خدمتی بکنید که به یادگار بماند؟
من هرکمکی ازدستم بربیاید برای فوتبال استانم انجام می دهم امادرحال حاضر تصمیم گرفته ام که با لطف خدا و حمایت مسوولان باشگاه،  تیم امید فولاد را به بالاترین  جایگاه فوتبال کشور که همان لیگ برتراست برسانم.

 

 زیباترین جای هرمزگان از نظر شما؟
جزیره هرمز با ساحل زیبایش

 
 چند فرزند دارید؟
دو پسردارم که پسر بزرگم داوود دارای فوق لیسانس رشته تربیت بدنی و مدیریت و پسردومم امید دارای مدرک لیسانس است و هردو شاغل می باشند.

 

اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
بیشتر درکنار خانواده و مطالعه می کنم.

 
 از فوتبال استان بگویید فکر می کنید در جایگاه خودش قرار دارد؟
فوتبال استان ازعقب افتادگی خاصی برخوردار است. متاسفانه با توجه به این همه صنایع و داشتن این همه سرمایه انسانی درجایگاه واقعی فوتبالی کشور قرارنداریم و این ها برمی گردد به مدیریت و برنامه ریزی درازمدت مسوولان و امیدوارم هرچه سریعتر مسوولان برای جایگاه بهتر فوتبال استان کاری انجام دهند.

 
 خانواده هم اهل ورزش هستند ؟
بله ، پسرم داوود معلم ورزش است و امید هم به تمرینات بدنسازی علاقمند می باشد.

 
 کمی از مشکلات ورزش استان بگویید؟
متاسفانه در ورزش ما خیلی ها سر جای خود قرار ندارند و این موضوع باعث شده است تا دچار مشکل شویم.
اگر رابطه ها کنار زده شود و از روی شایسته سالاری مسوولان سرجایشان گذاشته شود و برای تمامی رشته های ورزشی برنامه داشته باشیم مطمئن باشید استان هرمزگان در‌ همه رشته های ورزشی با استعداد های که دارد موفق خواهد شد و می توانیم عقب ماندگی که در ورزش داریم را جبران کنیم.

     
 و حرف آخر...
آرزوی سلامتی و تندرستی دارم برای همه هم استان های عزیزم و مردم ایران زمین و امیدوارم هر چه زودتر ویروس کرونا از بین برود تا مردم به زندگی عادی خود برگردنند. تشکر ویژه از همسر و خانواده عزیزم که باید دوری ما را تحمل کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها