میراث‌‎فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان درگفت و گو با صبح ساحل تاکیدکرد:

طرح خرید تضمینی، راهی برای رونق صنایع دستی هرمزگان



مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان می‌گوید: با تغییر کاربری بازار ماهی بندرعباس به بازارچه صنایع‌دستی، فعالان و صنعتگران صنایع‌دستی محصولات خود را در این بازار عرضه می‌کنند.

    

به گزارش صبح ساحل، سهراب بناوند با گرامیداشت ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌دستی در گفت‌وگوی اختصاصی با «صبح ساحل» اضافه کرد: در این بازارچه و در راستای فعالیت‌های شهر خلاق حدود 40 غرفه صنایع‌دستی ایجاد خواهد شد که بنا به گفته شهردار بندرعباس، ظرف دو ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد.21 غرفه به صنعتگران حادثه‌دیده معبد هندوها و بقیه از سوی شهرداری به متقاضیان واگذار می‌شود. این بازار باهمکاری شهرداری و استانداری راه‌اندازی خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه با اشاره به حریق ۲۷ اردیبهشت‌ماه، ۱۳۹۹ در معبد هندوها که غرفه‌های صنایع‌دستی در ضلع شمالی این معبد طعمه آتش شد، می‌گوید:21 غرفه در این آتش‌سوزی دچار حریق شد که طبق برآورد کارشناسان بیش از یک میلیارد تومان خسارت به غرفه داران وارد شد؛ که این مبلغ تحت عنوان کمک‌های بلاعوض به آسیب دیدگان پرداخت خواهد شد. او خاطرنشان می‌کند: سال گذشته نیز تسهیلات 100 میلیون ریالی به هرکدام از خسارت دیدگان پرداخت شد.
وی در ادامه تعداد صنعتگران شناسایی‌شده صنایع‌دستی استان را 76 هزار صنعتگر اعلام می‌کند که 80 درصد آن‌ها فعال هستند.
بناوند می‌گوید: ماهیت صنایع‌دستی استان بیشتر خانگی است، اکثر تولیدکنندگان درزمینهٔ رودوزی‌های سنتی و حصیر فعالیت دارند.98 درصد شاغلان صنایع‌دستی زنان و 2 تنها درصد مردان تشکیل می‌دهند.
به گفته‌ی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان، صنعتگران استان درزمینهٔ رودوزی‌های سنتی، حصیربافی، گلیم‌بافی، چرم، صنایع چوبی، سفالگری، ساز سازی، چهل‌تکه دوزی، دوخت البسه محلی، صنایع‌دستی دریایی و تراش صدف، زیورآلات سنتی با پایه جوش طلا و نقره و ...فعالیت می‌کنند.
او همچنین می‌گوید: تولیدات صنایع‌دستی صنعتگران هرمزگان شامل لباس محلی (لباس بندری شلوار بندری چادر بندری کندوره، جلبیل و برقع)، حصیر (شامل تک، انواع سبد میوه، کنتله، سب، تولک، بادبزن و ...)، صنایع دریایی انواع تابلوهای صدفی مجسمه‌های صدفی و زیورآلات صدفی، تولیدات چوبی (شامل لنج‌های تزئینی، تابلوهای معرق، آثار منبت‌کاری شده، سازهای سنتی عود- تنبوره، سنتور، دهل، سه‌تار، تار و ...)، درزمینهٔ چرم تولید محصولات دستی چرمی است.
او این را اضافه کرد که شهرستان‌های بندرعباس و میناب دارای بیشترین تعداد صنعتگران در هرمزگان هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان بابیان اینکه صنعتگران هرمزگانی سالانه حدود 9 میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارند، خاطرنشان می‌کند: بیشترین تولیدات صنعتگران استان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، ترکیه، عمان، ایتالیا، چین صادر می‌شود.
او در ادامه با اشاره به فعالیت صنعتگران استان در دوران شیوع ویروس کرونا می‌گوید: تولید و درآمد صنعتگران با شیوع ویروس کرونا و محدودیت سفر گردشگران به استان با کاهش همراه بوده، اما اکثر هنرمندان فعالیت خود را از طریق شبکه‌های مجازی و سفارش اینترنتی دنبال کردند و تا حدودی از این بحران عبور کرده و فعال بوده‌اند.
بناوند ادامه می‌دهد: در سال گذشته تسهیلات کرونا به اکثر واحدهای آسیب‌دیده اعطا شد که صنعتگران صنایع‌دستی هم بی بهره‌مند نبودند. بیش از 500 نفر (بین 6 تا 16 میلیون تومان) و تسهیلات مشاغل خانگی به 60 نفر (10 میلیون تومان) پرداخت شد.
وی با اشاره به معرفی بندرعباس از سال 98، به‌عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی در یونسکو می‌گوید: این اداره کل در حفظ این جایگاه هرگونه همکاری را با شهرداری خواهد داشت.

  

طرح خرید تضمینی، راهی برای رونق صنایع دستی هرمزگان

  


به گفته وی از آن زمان تاکنون برای حفظ این جایگاه برنامه‌هایی اجراشده که می‌توان به برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و پیگیری راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در محل بازار ماهی‌فروشان سابق اشاره کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان، معرفی صنایع‌دستی استان به مردم مناطق مختلف کشور و حتی خارج ایران را وظیفه مردم و مسئولان می‌داند و می‌گوید: برپایی نمایشگاه‌های فصلی و دائمی و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی یكی از راه‌های بازاریابی و رونق فروش صنایع‌دستی است كه این مهم به‌عنوان یك اولویت در دستور كار حوزه معاونت صنایع‌دستی استان قرار دارد. حضور سالانه صنعتگران در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی (استانی، سراسری، گروه‌های مختلف خیریه و سایر سازمان‌ها که نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برپا می‌کنند)، فروش صنایع‌دستی در فروشگاه‌های اینترنتی، فروش کالاهای امانتی، بازارچه‌های محلی از دیگر برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی استان است که به‌طور مستمر جریان دارد.
بناوند تأکید می‌کند: بخش صنایع‌دستی استان نیازمند همكاری وهم افزایی همه‌جانبه دستگاه‌ها و مدیران استان است. همه اقشار جامعه باید برای معرفی، رونق و توسعه این بخش تلاش كنند كه در صورت تحقق این مهم، هنرمندان صنایع‌دستی استان نیز توانایی افزایش تولید محصولات باکیفیت‌تری رادارند.
وی معتقد است: صنایع‌دستی شهرستان‌های هرمزگان باید به‌صورت ویژه موردتوجه قرارگرفته و بر روی آن سرمایه‌گذاری شود. وی ادامه می‌دهد: طرح خرید تضمینی بعضی از محصولات برتر و ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی می‌تواند رونق مناسبی در بازار صنایع‌دستی ایجاد كند.
سهراب بناوند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان ، همچنین معتقد است: باید فضاهای استانداردی ایجاد شود كه صنایع‌دستی مرتبط باهم در یك مكان باشند و تولیدات این بخش در معرض دید عموم قرار گیرد. اگر کارگاه‌های صنایع‌دستی متمركز شود، باعث اشتغال‌زایی بیشتری خواهد شد، درنتیجه میزان تولید نسبت به شیوه‌های تولید سنتی و کارگاه‌های كوچك افزایش می‌یابد و بستر مناسب‌تری برای فروش فراهم خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها