دلپسند، رئیس جهاد دانشگاهی استان هرمزگان:

برای داشتن حق نقد دولت، باید در انتخابات شرکت کنید



«وحید دلپسند»، رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان، در برنامه جشن انتخابات هرمزگان تحت عنوان طرح رسانه‌ای دعوت حضور یافت.
به گزارش صبح ساحل، «وحید دلپسند»، رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان درباره حوزه مشارکت در انتخابات گفت: از شهریور ۱۳۹۹ ما در سراسر کشور موج نظرسنجی را ارائه کردیم، در حال حاضر موج ۱۲ نظرسنجی در کشور پایان یافته‌است، اما امروز دو انصرافی داشتیم که نتیجه  این نظرسنجی را تغییر خواهد داد.
به گفته وی، نظر سنجی انتخابات، کاری بسیار سخت تحقیقاتی است، در این حوزه از پژوهشگران استفاده می‌شود که در امر نظرسنجی بیش از ۲۰ سال سابقه دارند و دارای دقت نظر هستند.
لازم به ذکر است که در آخرین نظر سنجی‌های انتخابات ۱۳۹۶ ما برنده نظر سنجی انتخابات دوره قبل بودیم.
وی گفت: در این دوره از انتخابات طبق نظرسنجی ما شاهد حضور ۴۲ درصدی مردم هستیم. این نظرسنجی طبق آمار ۵۱ درصدی در بخش پاسخگویی بوده و در نظر سنجی تلفنی مشارکت ۶۲ درصدی رو به رو بودیم. همچنین در اولین نظرسنجی ارائه شده، ما شاهد ۳۹ درصد از مشارکت مردم بودیم که با افزایش این مقدار شاهد شیب ملائم رو به رشد مردم در حوزه حضور برای رای دادن هستیم. البته باید در نظر داشت که اختلافاتی نیز در سطح نامزدهای انتخاباتی وجود دارد، بنابراین هرمزگانی‌ها می‌توانند اطلاعات این نظرسنجی‌ها را به طور دقیق با مراجعه به سایت ایسپا مشاهده کنند و اختلافات بین نامزدها را مشاهده نمایند. 
وی در مورد مشخصات شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفت: مشخصات پاسخگویان ما ۵۹ درصد شرکت‌کنندگان آقا بوده اند، ۴۶. درصد از این تعداد خانم بوده و ۲۵ درصد این افراد در بین رده‌های سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بوده و ۴۶ درصد این افراد در زده سنی ۴۱ سال بودند، ۲۷ درصد از رده سنی ۵۰سال به بالا بوده‌اند. در کل ۲۴ درصد ار این افراد مجرد بوده و ۶۹ درصد متاهل بودند. 
به گفته دلپسند، مردم ما غیر قابل پیشینی هستند، نظام انتخابات یک نظام تقریبا غیرحزبی است. بسیاری از جامعه شناسان سیاسی بر این باور هستند که تقریبا یک لایه از رای‌دهندگان در چنین شرایطی جز افرادی هستند که در لحظات آخر تصمیم به رای دادن می‌گیرند و بسیاری از این موارد تابع جو هستند. البته این شرایط در انتخابات متفاوت تغییر می‌کند، چرا که عوامل متعددی در مشارکت مردم دخیل هستند. از جمله این عوامل مسائل سیاسی، اقتصادی حاکم بر جامعه است. به طور کلی مردم ما نشان داده اند که غیرقابل پیش بینی هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان در پایان گفت: بحث جدیت مشارکت در این انتخابات بسیار حائز اهمیت است؛ چون که زمانی حق نقد را داریم که مشارکت داشته باشیم پس حق نقد را از خود نگیریم بنابراین برای رسیدن به این حق باید در رای گیری حضور داشته باشیم. مردم باید بدانند این جایگاه‌ها حق رای و نظر دادن در تصمیمات کشور به سادگی به دست نیامده ما با رای دادن می‌توانیم دیدگاه خود را اعلام کنیم .
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها