رییس ستاد انتخابات کشور:

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیش از ظهر شنبه اعلام می‌‌شود



رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در انتخابات سال جاری حدود ۵۹ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۳۰۷ واجد شرایط رای دادن داریم، عنوان کرد: در صورتی که شعب به بازبینی و بازشماری آرا نیازی نداشته نباشند، نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری تا پیش از ظهر روز شنبه اعلام می‌شود.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته اقتصاد آنلاین، جمال عرف رییس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: با توجه به افزایش تعداد شعب رای‌گیری به دلیل کرونا، نزدیک به ۶۷ هزار شعبه شهری و بالغ بر۷۵ هزار صندوق روستایی داریم. این تفاوت به این دلیل است که در هر روستا یک صندوق وجود دارد اما در ریاست‌جمهوری با یک صندوق سیار می‌توان به چندین روستا مراجعه کرد. در صورت ضرورت از چرخبال هم برای رساندن صندوق به مناطق و روستاهای صعب‌العبور استفاده می‌کنیم.

عرف درباره زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: اگر شعبه‌ای نیاز به بازبینی و بازشماری آرا نداشته نباشد، تا پیش از ظهر شنبه، نتیجه ریاست‌جمهوری اعلام می‌شود.

عرف در پاسخ به پرسشی چه تمهیدی درباره قطع احتمالی برق دیده شده است، گفت: دستگاه‌ها باتری دارد و اگر برق قطع شود، دستگاه‌ها چند ساعت کار می‌کند و مشکلی پیش نمی‌آید با این حال با دستور رئیس‌جمهور و پیگیری‌های وزارت نیرو نباید قطعی برق داشته باشیم.

عرف همچنین با بیان اینکه در انتخابات شوراها امکان تشابه اسامی وجود دارد، تاکید کرد: مردم در تعرفه کد داوطلب هم یادداشت کنند تا مشکلی پیش نیاید البته اگر کد را هم یادداشت نکنند، آرا باطل نمی‌شود.

وی درباره تخلف در فضای مجازی، تصریح کرد: قانون موارد تخلف را روشن کرده است. مثلا خرید و فروش رای یا تهدید برای رای دادن تخلف است‌. تخلفات به مراجع قضایی ارسال می‌شود. در برخی از انتخابات، بعضی افراد از رای خود عکس می‌گرفتند و منتشر می‌کردند که این قطعا تخلف است و ما اجازه این تخلف را نمی‌دهیم تا شائبه خرید و فروش رای ایجاد نشود. فردا آمار بیماران کرونایی قرنطینه را از وزارت بهداشت می‌گیریم و با همکاری هلال احمر و از طریق شعبه سیار از کسانی که مایل به رای دادن باشند، رای گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در ۱۰۱ کشور و ۱۳۳ نمایندگی و با ۴۵۰ صندوق از ایرانیان خارج از کشور رای گرفته می‌شود. کانادا اجازه برگزاری انتخابات را نداد بنابراین در یکی از شهرهای آمریکا که نزدیک به مرز کاناداست، رای گرفته می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها