تابستان گرم با بحران آب !!!



خشک‌سالی، کاهش بارندگی، ته کشیدن منابع آبی و کمبود آب واژه‌های تکراری که سال‌هاست می‌شنویم. خشک‌سالی و کمبود آب در ایران و استان هرمزگان سابقه دیرینه دارد. میزان تأثیرگذاری خشک‌سالی در کشور ما با توجه به اقلیم هر منطقه متفاوت است. برخی دوران خشک‌سالی در این استان را 20 سال برخی دیگر از مدیران و کارشناسان حوزه آب، آن راکمی بیشتر یا کمتر می‌دانند اما به‌هرحال حدود 2 دهه، زندگی مردم این استان با خشک‌سالی و مشکلات آن گره‌خورده است. کاهش بارش‌ها، حفر چاه‌های غیرمجاز و استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی در مناطق مختلف هرمزگان، افت سطح آب زیرزمینی و خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها، چشمه و قنات‌ها را به دنبال داشته است.

برخی از متخصصین و دست‌اندرکاران حوزه آب و محیط‌زیست معتقدند؛ خشک‌سالی به این زودی کشور و استان ما را ترک نخواهد کرد که باید برای مقابله با این پدیده و کاهش اثرات آن بر محیط‌زیست وزندگی مردم چاره‌اندیشی کرد. به‌عبارتی‌دیگر باید خشک‌سالی و کاهش بارندگی را جز لاینفک زندگی مردم این منطقه دانست. سال‌هاست برطرف کردن کمبود آب و به‌تبع آن تأمین آب موردنیاز مردم، دغدغه مسئولان کشور و استان شده است؛ اما این روزها کمبود آب به یک بحران جدی تبدیل‌شده است. بحرانی که همه مسئولان به آن اذعان دارند. مسئولان کشوری و استانی حوزه آب با توجه به خشک شدن چاه‌ها و قنات‌ها و افت سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش ذخیره سدها در هرمزگان به این نتیجه رسیدند که بهترین گزینه برای گذر از بحران آب در این منطقه علاوه بر صرفه‌جویی بهینه در مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعتی، استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها و نمک‌زدایی آب دریاست که در سالیان اخیر در این استان و به‌ویژه شهر بندرعباس ایجادشده است.

ایجاد آب‌شیرین‌کن‌های متعدد در نقاط مختلف استان هرمزگان که در ماه‌های اخیر شاهد بهره‌برداری از مرحله نخست آب‌شیرین‌کن بندرعباس بودیم، نخستین گام مؤثر برای حل بحران آب در استان هرمزگان بوده است. اقدامی که می‌تواند مشکل کمبود آب را تا حدودی مرتفع سازد. به‌هرحال تابستان در یک‌قدمی ما ایستاده است. فصلی که به دلیل کاهش بارندگی یا به عبارت دقیق‌تر صفر بودن بارش‌ها در زمستان پارسال و بهار امسال، نوید روزهای گرم و سوزانی را می‌دهد. هشدار مسئولان که معتقدند؛ تابستان سختی پیش روی کشور و به‌ویژه استان هرمزگان قرار دارد را باید جدی گرفت. مسئولان استانی از استاندار گرفته تا مدیرعامل آب و فاضلاب نیز با توجه به وضعیت کم‌آبی هرمزگان هر تریبونی دستشان می‌آید از مردم می‌خواهند با مدیریت مصرف و همچنین مصرف بهینه آب، آنان را در راستای گذر از شرایط سخت کم‌آبی یاری کنند.

هرچند شهرهای استان با کمبود آب روبرو هستند اما چالش اصلی تأمین آب روستاهاست. به‌هرحال در این شرایط سخت، متولیان حوزه آب هرمزگان امیدوارند با اجرای طرح‌های مختلف در کنار احداث آب‌شیرین‌کن حتی آب‌رسانی به‌صورت سیار، آب موردنیاز مردم استان تأمین شود. انتظار این است که ساکنان شهرهای استان هرمزگان که از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار هستند با مصرف بهینه آب در این روزهای کرونایی که برای جلوگیری از انتشار این ویروس کشنده و مرموز، شستشو مداوم دست‌ها توصیه می‌شود امکان برخورداری مردم سایر نقاط استان به‌ویژه روستاییان را از آب سالم فراهم کنند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها