آیا تست کرونا قبل از تزریق واکسن الزامی است؟


نویسنده: راضیه نیرومند

واکسن آنتی‌‌ژنی است که از سطح ویروس کنده شده و خود ویروس نیست و هدف از وارد کردن آن به بدن، تحریک سیستم ایمنی بدن و تولید آنتی‌بادی است. به گفته عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا انجام تست پی‌سی‌آر قبل از واکسیناسیون اصلا ضرورت ندارد و افرادی که علامت دارند، نباید برای تزریق واکسن اقدام کنند.
بنابراین به افرادی که بیماری کرونا در آنها فعال بوده و دارای علائم هستند توصیه می‌شود در زمان دیگری واکسن تزریق کنند؛ در افراد بی‌علامت داشتن این حساسیت ضرورتی ندارد.  در حال حاضر ارائه تست کرونا به‌منظور سالم بودن افراد از نظر بیماری کرونا در هیچ یک از مراکز تزریق واکسن انجام نمی‌گیرد؛ زیرا منفی شدن تست کرونا به معنای این نیست که فرد قطعاً کرونا ندارد. تست سریع کرونا غالباً در افراد دارای علامت نشان می‌دهد که فرد مبتلا به کرونا است و در افراد بی علامت جواب درستی به دست نمی‌آید.
در تست‌های PCR نیز بیماری با قاطعیت در افراد بی علامت تشخیص داده نمی‌شود. طبق گفته‌های محقق اصلی پروژه واکسن کرونای سوبرانا (مشترک بین کوبا و پاستور ایران) اگر فردی ناقل این ویروس و در حال طی کردن دوره  پنهان بیماری باشد و علائم این بیماری را نداشته باشد، بیمار دچار همان علائمی می‌شود که قرار است، پیدا کند و واکسن زدن حین ابتلا به کرونا در روند بیماری و شدت و ضعف آن تاثیر چندانی ندارد؛ البته در چنین شرایطی میزان اثر بخشی واکسن پایین می‌آید. همچنین افراد اگر بیماری خاصی دارند و دچار بیماری زمینه ای هستند، تب و علائم منطبق با عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی دارند، باردار و یا شیرده هستند، قبل از دریافت واکسن شرایط خود را به  مسئولین تزریق بگویند.
در صورت تزریق واکسن کرونا تست PCR مثبت نمی شود، اما ممکن است در موارد بسیار نادر شاهد این موضوع باشیم و احتمال دارد که فرد پیش از تزریق واکسن ناقل این بیماری و در حال طی دوره کمون بوده است  یا اینکه ممکن است بعد از تزریق واکسن در دوره‌ای که بدن هنوز نسبت به ویروس ایمنی کامل کسب نکرده، دچار کووید شود و عمدتا این موضوع ارتباطی به تزریق واکسن ندارد. 
منابع: ایسنا/bankavl.com / anyazma.com / پرشیا هرمز 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها