گفت‌و گو صبح ساحل با «حسین هاشمی تختی»، چهره برجسته سیاسی؛

هرمز‌گان تشنه‌هم‌صدایی



«حسین هاشمی تختی»، چهره سیاسی آشنا برای مردم استان هرمزگان است. او در حال حاضر رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان است. پیش از این نیز نماینده مجلس دهم و استاندار هرمزگان بوده. با توجه به اینکه دولت سیزدهم حدود ۲۰ روز دیگر روی کار می‌آید و هاشمی تختی یکی از حامیلان اصلی «ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور منتخب است، درباره «وضعیت هرمزگان در چهار سال آینده» با او گفت و گو کردیم. هاشمی تختی به آتیه‌ی هرمزگان و حضور نیروهای هرمزگانی در راس دولت خوش‌بین است. او معتقد است کابینه دولت سیزدهم در قیاس با دولت‌های قبل کاملا متفاوت خواهد بود. هاشمی تختی می‌گوید برای اینکه محرومیت از هرمزگان برچیده شود و نیروهای استان در سطح ملی دیده شوند، نیاز است جریان‌های سیاسی استان یکصدا شوند. این چهره اصولگرا برای تحقق این موضوع پیش قدم می‌شود و تمام گروه‌های سیاسی را به وحدت دعوت می‌کند. او می‌گوید گروه‌های سیاسی استان در این سال‌ها بیش از اینکه به دنبال تحقق این موضوع باشند درگیر انتصاب بخشدار و فرماندار همطیف با خود بودند.

     

دولت سیزدهم چه شاخصه‌هایی خواهد داشت؟
«شاخصه اصلی دولت منتخب ضدفساد بودن، است. آقای رئیسی یک چهره ضدفساد است. کم شدن اعتماد مردم به دولت و دولت‌مردان یکی از مشکلات و نگرانی‌هایی است که در کشور داریم. در سال‌های اخیر دیدیم از اقارب کسانی که در دولت مسئولیت داشتند مشکلاتی پیش آمد که منجر به بازداشت و زندانشان شد. مردم دل نگران این موضوع بودند و این دغدغه را داشتند. به همین علت نیاز به دولتی است که مبارزه با فساد را جدی‌تر دنبال کند و دولت پاکدستی باشد. البته نمی‌گویم دولت‌های دیگر ولنگ و واز بودند. احساس ما بر این بود که آقای رئیسی می‌تواند این موضوع را مدیریت و عدالت را حاکم کند. در کشور مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. اگر مردم احساس کنند کمبود برای همه‌ است مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر برای قشری امکانات باشد برای قشر دیگر نباشد، مردم اعتمادشان سلب می‌شود. بعد از اینکه انتخابات مجلس گذشت به عنوان رئیس شورای ائتلاف انتخاب شدم و در بحث ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جریان‌های سیاسی همسو با حزب الله، مسئولیتش را بر عهده گرفتم. در همین راستا تقریبا از یکسال قبل فعالیتمان را شروع کردیم و در نهایت برروی آقای رئیسی به اجماع رسیدیم».

 
تغییر و تحول در دولت سیزدهم بیشتر در چه حوزه‌هایی است؟
«گرچه آقای رئیسی از یک جریانی تحت عنوان جریان انقلاب یا اصولگرایی منتخب شده‌اند، اما استنباط ما و انتظار شخصی خود من این است که رئیسی به دنبال تحقق دولت مردمی و ایران قوی است. دولت مردمی یعنی همه‌ی اقشار جامعه را به کار بگیرد. به این معنا که فضای بسته‌ای را فراهم نکند که فقط افراد دور و برش و از یک جریان خاص روی کار بیاید. برای انتخاب مدیر سه شاخصه اهمیت دارد. یک پاکدستی فرد، برای اینکه اعتماد مردم را تقویت کنیم. دوم کارآمدی و تخصص فرد یعنی اگر مدیری را می‌خواهیم انتخاب کنیم، تخصص این کار را داشته باشد. سوم فردی که در مسیر منویات مقام معظم رهبری باشد. اگر شخصی این سه شاخصه را داشته باشد دیگر فرقی نمی‌کند که اصولگرا باشد یا اصلاح‌طلب، سُنی باشد یا شیعه، بومی باشد یا غیر بومی. به نظر می‌آید آقای رئیسی با همین فضای باز روی کار بیایند. قطعا هرچقدر بتوانیم فضا را باز کنیم خیلی از مشکلات رفع می‌شوند. امیدواریم در سطح کلان و در بحث بستن کابینه، دولت به این شکل حرکت کنند».

  
در واقع از دیدگاه شما تغییر و تحول از کابینه آقای رئیسی آغاز می‌شود و ما انتظار کابینه فراجناحی را داشته باشیم؟
«انتظار ما همین است. البته حضور بعضی از افراد واقعا ممکن نیست. برخی دیدگاه خاصی دارند و در مسیر دیگری هستند. دولت باید همراه و همگن باشد. فرض کنید دولتی تشکیل شود که هرکس به جهتی برود، این هم خوب نیست. باید فضایی فراهم شود که هم از ظرفیت‌ها با دیدگاه‌های سیاسی مختلف استفاده شود هم همسویی وجود داشته باشد. از دیدگاه من کابینه آقای رئیسی به نسبت دولت‌های گذشته خیلی متفاوت‌تر باشد. رئیس جمهور منتخب اگر می‌خواهد موفق باشد باید دولتی متفاوت از دولت‌های گذشته تشکیل دهد».

  
با توجه به اهمیت و جایگاه هرمزگان اولویت دولت آینده برای استان چه خواهد بود؟
«جایگاه هرمزگان، موضوعی بوده که من چه در زمانی که استاندار بودم و چه در وقتی که نماینده مجلس بودم آن را دنبال می‌کردم. حرف ما این بوده که استان هرمزگان دروازه طلایی و اقتصادی کشور و همینطور شاهراه انرژی منطقه است. دولت برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید برنامه داشته باشد. اگر تنها به ظرفیت دریا توجه کنیم، همین اقتصاد دریا محور می‌تواند کشور را نجات دهد. اگر برنامه اجرایی و عملیاتی برای این موضوع باشد با استان هرمزگان می‌توان کشور را اداره کرد. آن هم بدون بدون فروش نفت. درواقع شاخصه اصلی هرمزگان جدا از اهمیت استراتژیک سیاسی، اقتصاد است؛ بنابراین باید نگاه خوبی را دولت نسبت به این استان داشته باشد. این توجه برای اقتصاد کشور و اقتدار نظام مفید است. حتما باید دولت نگاه ویژه‌ای به استان داشته باشد».

  
اینکه هرمزگان این ظرفیت‌ها را دارد برکسی پوشیده نیست، اما با وجود این پتانسیل‌ها مردم استان بیشترین تورم و بیکاری را دارد. تحقق مواردی که ذکر کردید چه سودی برای مردم استان دارد؟
«هرمزگان گلوگاه جمهوری اسلامی است. این دغدغه و گلایه ما هم هست که چرا دولت‌مردان در طول تاریخِ بعد از انقلاب توجه‌شان به استان هرمزگان یک جانبه بوده. امکانات را برای کشور خوب توانستند بگیرند اما رسیدگی به استان کم بوده است. این دغدغه را به دولت سیزدهم منتقل می‌کنیم. اینکه گفتید چرا امیدوار هستید به این دلیل که آقای رئیسی خودش با محرومیت بزرگ شده. دوم اینکه از رده‌های پایین شروع کرده و به بالا رسیده است. در مدتی هم که به عنوان رئیس قوه قضاییه فعالیت داشتند، به خوبی خودشان را نشان دادند. مشکلاتی از صنایع را حل کردند که سال‌ها لاینحل مانده بود. به مناطق مختلف سر زدند و میدانی پای کار بودند. از طرف دیگر هم مبارزه با فساد و تبعیض را از درون قوه قضاییه آغاز کردند؛ بنابراین کسی که کارنامه قابل‌قبولی دارد این اطمینان راحت‌تر بدست می‌آید که می‌تواند عدالت را برقرار کند. چرا که در عمل، حرکت عدالت‌طلبانه ایشان را دیده‌ایم. امیدواریم آقای رئیسی در دولت هم بتواند این کار را تحقق ببخشد».
«در بحث هرمزگان، یکی از وظایف نمایندگان و جریان‌های سیاسی استان متقاعد کردن دولت برای اختصاص بودجه و توجه است. باید در این زمینه تلاش کنند. حرف ما با دولت این است که هرمزگان را ملی ببیند. به این دلیل که از اقصی نقاط کشور، مردم اینجا حضور دارند. هرمزگان همان ایران کوچک است. از کل کشور اینجا ساکن هستند؛ بنابراین نمایندگان مجلس، همه‌ی جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های برجسته استان باید تلاش کنیم که دولت ظرفیت استان هرمزگان را کاملا لمس کند و به آن توجه کند. نمی‌شود که هرمزگان امکانات را فراهم کند و بار اقتصاد کشور را به دوش بکشد اما به آن رسیدگی و توجه نشود و همچنان در محرومیت بماند».

 
شما خودتان هم استاندار هرمزگان بودید و هم نماینده مجلس، چه موانعی برای تحقق این موضوعات وجود داشت؟
«دلیل اول این است که نمایندگان مجلس، ما جریان‌های سیاسی و استاندار نتوانستیم دولت را برای این کار متقاعد کنیم. در واقع بیشتر به خودمان رسیدیم. ما جریان‌های سیاسی نیامدیم ظرفیت‌ها را در کنار یکدیگر قرار بدهیم. در حال حاضر نیز یکی از توصیه‌های من به گروه‌های سیاسی همین است که به جای نقد و زیر سوال بردن خودمان، با سعه صدر یکدیگر را بپذیریم و از ظرفیت‌های هم استفاده کنیم تا بتوانیم این ظرفیت را به دولت معرفی کنیم. متاسفانه تاکنون نتوانستیم این ظرفیت و توانمندی را به دولت منتقل کنیم تا در کابینه دولتی‌ها نیز نیروهای استان هرمزگان به کار گرفته شوند. چرا؟ چون رایزنی نکردیم و تنها همین سطح را دیدیم. دائما به دنبال این بودیم که فلانی بخشدار شود، فلانی فرماندار باشد، فلان شخص استاندار شود. ما باید سطح فکری‌مان را ارتقا دهیم. چون در دولت مرکزی کسی را نداریم نگاه دولت مرکزی هم به ما خوب نبوده است. ان‌شالله این مطالبه به گوش دولت هم برسد. دولتی‌ها فکر می‌کنند همیشه باید از جای دیگری کسی اینجا بیاید و آقایی کند و شخص مناسبی اینجا نیست که بتواند مدیریت کند. به نظر من نیروهای استان هرمزگان بسیار توانمند و کارآمد هستند. فقط کار دستشان داده نشده است؛ بنابراین یکی از کارهایی که ماغفلت کردیم و باید انجام دهیم، این است که نخبگان هرمزگان را به دولت مرکزی معرفی کنیم. دولت مرکزی هم به این موضوع بها دهد. امیدواریم همه‌ی جریان‌های سیاسی به دنبال این مطالبه باشند که چرا از بعدِ انقلاب تاکنون هیچ کس را در دولت نداشتیم. نیروهایی را داریم که بسیار کارآمدتر از کسانی هستند که در حال حاضر به عنوان وزیر سِمت دارند؛ بنابراین درخواست و مطالبه ما از دولت این است که بچه‌های هرمزگان را محک بزند. نشان دهند که استان هرمزگان را می‌بینند. یک بار امتحان کرده و یک وزیر هرمزگانی منصوب کنند تا کارآمدی را ببینند. پاسخ دیگر به سوال شما که چرا تا به حال علی رغم این همه ظرفیت‌ها، دولت توجه خاصی به هرمزگان نداشته همین است که ما هیچ وقت کسی را در دولت مرکزی نداشتیم و کسی نبود از ما دفاع کند».

  
اشاره کردید که حق‌خواهی و مطالبه‌گری سیاسیون استان ضعیف بوده، چه تضمینی وجود دارد که الان در دولت سیزدهم این اتفاق رخ دهد؟
«یکی از دلایل حضور من در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همین است که ظرفیت‌ها را در کنار هم قرار دهم. من به عنوان عضو کوچک پیش قدم می‌شوم و از جریان سیاسی درخواست می‌کنم برای تحقق این مطالبه یکصدا شویم. شما ببینید فضای کنونی شورای شهر بندرعباس با توجه به همسویی و انتخاب افراد مناسب، فضای بسیار خوبی است. در همین راستا باید کمک کنیم به شورا که شهردار خوبی را انتخاب کند تا تحول را در شهر بندرعباس شاهد باشیم. خوشبختانه در شورای منتخب آدم‌های انقلابی و با تجربه روی کار آمدند. از همه رنج سنی، با دیدگاه‌ها، تحصیلات و تخصص‌های متفاوت. انتظار ما هم این است که بتوانند شهردار خوبی انتخاب کنند».«برخی به من می‌گویند حالا که هشت نفر از نیروهای شما روی کار آمده‌اند، اعمال نفود کرده و شهردار را تعیین کنید. جواب می‌دهم که تکلیف ما این بود که آدم‌های خوبی روی کار بیایند. الان اختیار با شورای منتخب است اگر صلاح دانستند با ما مشورت کنند. در هر صورت ما به آن‌ها اعتماد داریم. فقط توصیه می‌کنیم سه شاخصه‌ی پاکدستی، تخصص و کارآمدی و پیرو رهبری را در نظر بگیرند. در این صورت فرد اصلح را انتخاب می‌کنند. هرکس را انتخاب کنند ما ازشان حمایت می‌کنیم. نمی‌خواهیم نظر خودمان را تحمیل کنیم. همچنین اجازه نمی‌دهیم کسی چیزی را تحمیل کند و فشاری بیاورد».

 
فکر می‌کنید در این دوره شهرداری متخصص و از بدنه شهرداری خواهیم داشت؟
«الزامی نیست که حتما از بدنه شهرداری باشد. گرچه که این را توصیه می‌کنیم، اما الزام هم نیست. گاهی اوقات ملاحظاتی وجود دارد که اگر کسی از بیرون شهرداری با دیدگاهی متفاوت بیاید، شاید موفق‌تر باشد. نکته اساسی حرفم این است که شهردار آینده به جناح خاصی و حتی شخصیت خاصی ارتباط ندارد که کسی نگوید این آدم هاشمی یا آدم فلانی است».

 
از دیدگاه شما چه کسی باید بین جریان‌های سیاسی استان وحدت ایجاد کند؟
«همه باید کمک کنیم. نمی‌شود شخص خاصی را نام برد. منتهی من به عنوان برادر کوچک و خادم مردم این آمادگی را دارم که در این راستا قدم بردارم. کاری که در حال انجام است. با اینکه من به عنوان چهره اصولگرا معروف هستم اما می‌خواهم جناح‌های دیگر از جمله اصلاح‌طلب، حتی بومی یا غیربومی، شیعه یا سنی در کنار یکدیگر باشیم. نباید اجازه دهیم حق کسی ضایع شود. نگوییم در استان هرمزگان همه غیربومی‌ها باید کنار بروند، این حرف درست نیست. از طرفی هم دیگران نیز نباید این تصور را کنند که ما آمدیم هرمزگان و کاری هم به نیروهای بومی آن نداریم. اگر می‌گوییم عدالت، باید اینجا نشان دهیم».

 
سخن پایانی.
«روزنامه صبح ساحل، روزنامه وزینی است. یادگار مرحوم حاج قاسم کرمی است. ایشان به عنوان چهره سیاسی و مذهبی به گردن ما حق دارند. صبح ساحل روزنامه مستقلی است که تلاشش را در جهت اطلاع رسانی و شفاف‎سازی برای مردم به خوبی انجام داده است. موفق باشید».

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها