ارابه‌های پیر در انتظار جوانی!!!



بازهم حادثه واژگونی اتوبوس و جان باختن تعدادی از هم‌وطنان تیتر خبری روزنامه‌ها شد. سال‌هاست اتوبوس‌های قدیمی، فرسوده و پا به سن گذاشته در جاده‌های کشور، داغ بر دل خانواده‌ها می‌گذارند. آمارها نشان می‌دهد میزان تردد جاده‌ای در ایران به دلیل وسعت زیاد کشور بسیار بالاست و سالانه بین 20 تا 25 هزار نفر انسان بی‌گناه براثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. اینجا متهم اصلی اتوبوس نیست. خودروهای فرسوده بسیاری در جاده‌های استاندارد و غیراستاندارد کشور همچنان می‌تازند. نقش خودروهای فرسوده در بروز سوانح جاده‌ای داستان دیروز و امروز نیست. درگذشته‌های دور و نزدیک نیز این خودروها بارها و بارها، میلیون‌ها ایرانی را داغدار کرده‌اند و بی‌شک با ادامه تردد فرسوده‌ها، در آینده نیز شاهد چنین حوادثی خواهیم بود. در حالی سه سال پیش از سوی مسئولان، سن فرسودگی خودروهای سنگین ازجمله اتوبوس‌های درون و برون‌شهری به ترتیب 12 و 15 سال تعیین شد که در کشورهای دیگر دنیا، سن فرسودگی پایین‌تر از این دو عدد است. هم‌اکنون هزاران دستگاه اتوبوس، و خودروهای سنگین کامیون و تریلر در جاده‌های کشور ازجمله جاده‌های استان هرمزگان تردد می‌کنند. جاده‌های هرمزگان به دلیل شرایط خاص استان یکی از پرترددترین جاده‌های کشور قلمداد می‌شود. روزانه علاوه بر اتوبوس، انواع و اقسام خودروهای سنگین با سن بسیار بالا در محورهای این استان در حال جابه‌جایی کالا از بنادر استان به مقاصد مختلف کشور هستند. هرکدام از این خودروها استعداد بروز حوادث دردناک رادارند. در شرایطی که حوادث جاده‌ای ناشی از سن فرسودگی خودروهای سنگین همچنان جان می‌گیرند، متأسفانه توجه چندانی به اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده نمی‌شود و این خودروهای پا به سن گذاشته آزادانه در شریان‌های اصلی کشور درحرکت هستند و همچنان حادثه می‌آفرینند. سال 1396 ابر پروژه‌ای تحت عنوان «اسقاط کامیون‌های سنگین «رونمایی شد که قرار بود در قالب این ابر پروژه بیش از 200 هزار دستگاه از این خودروها بازنشسته و با محصولات نو جایگزین شوند. اکنون پس از گذشت حدود 4 سال از رونمایی این ابر پروژه، خبری از اجرایی شدن آن نیست و بی‌شک از آن زمان تا به امروز به تعداد خودروهای فرسوده اضافه‌شده است و تعداد خودروهای فرسوده روزبه‌روز در حال افزایش است. این خودروها همچنان با ایمنی پایین و با استهلاک بالا و نقص در سیستم ترمز در جاده‌ها می‌تازند و جان مردم را تهدید می‌کنند. فعال ماندن خودروهای سنگین فرسوده و مسن یعنی افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و بالا بردن خطر وقوع سوانح مرگ‌بار.
نکته قابل‌تأمل اینکه در بسیاری از این حوادث جاده‌ای، به دلیل سهل‌انگاری عده‌ای که برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیستند، دانش آموزان، دانشجویان و جوانان نخبه بسیاری که می‌توانستند برای آینده این کشور و مردم مفید باشند، جان باختند. هنوز فراموش نکرده‌ایم حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران حوزه محیط‌زیست که چندی پیش در جاده ارومیه به دلیل نقص فنی در ترمز خودرو رخ داد و منجر به جان باختن دو تن از آنان شد.
به نظر می‌رسد اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی با خودروهای نو و یا به عبارتی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور آن‌قدر مهم باشد که جزو اولویت‌های دولت سیزدهم قرار بگیرد. دولت جدید باید باهدف حفظ جان مردم، چالش‌های پیش روی اسقاط خودروهای فرسوده سنگین را بردارد. و با واردات خودرو یا از طریق تولید داخلی باکیفیت، ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، نوسازی و خودروهای فرسوده و حادثه‌آفرین برای همیشه جاده‌های کشور به‌ویژه بنادر و جاده‌های استان هرمزگان را ترک کنند تا دیگر هیچ اتوبوس، تریلر و کامیونی در بی‌خیالی مسئولان ترمز پاره نکرده و خانواده‌هایی داغدار عزیزانشان نشوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها