سویه جدید ویروس کرونا در حال انتشار جهانی:

«لامبدا» آنتی‌بادی‌ها را دور می‌زند


نویسنده: سامیه طهورنیان

سازمان بهداشتی جهانی هفته گذشته از ویروس جهش‌یافته جدیدی به نام لامبدا نام برد که به‌سرعت در آمریکای جنوبی در حال گسترش است. طبق مطالعات، نسبت به جهش‌های قبلی ویروس کرونا یعنی گاما و آلفا عفونی‌تر است.

 

  

به گزارش صبح ساحل، سویه لامبدا (Lambda)، اولین بار در کشور پرو شناسایی شد و اکنون در بیش از 27 کشور جهان ازجمله کشورهای اروپایی در حال گسترش است. دانشمندان و کارشناسان، جدیدترین سویه ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ را تهدیدی جدید برای دستاوردهای سال گذشته در مقابله با این ویروس می‌دانند.

ویروس‌ها تمام مدت جهش و سویه‌های مختلفی از خود تولید می‌کنند. این سویه که قبلاً بانام 37C. شناخته می‌شد، اولین بار در دسامبر سال ۲۰۲۰ در پرو شناسایی شد. به نقل از سازمان بهداشت جهانی، لامبدا موجب ۸۲ درصد ابتلا در ماه مه و ژوئن در پرو بوده است. از سویی کشور آرژانتین گزارش داده است که شیوع روزافزون لامبدا از هفته سوم فوریه 2021 افزایش‌یافته است و بین 2 آوریل تا 19 مه 2021، 37٪ از موارد ابتلا به کووید 19 از این نوع هستند.

         

              «لامبدا» آنتی‌بادی‌ها را دور می‌زند

   

به نوشته سی ان بی سی، لامبدا، الگوی منحصربه‌فرد از هفت جهش در پروتئین دارد که ویروس از آن برای آلوده کردن سلول‌های انسانی استفاده می‌کند. در همین حال، در شیلی نیز، 32 درصد از ابتلاهای 60 روز گذشته مربوط به این نوع جدید است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، این ماده با سرعت مشابه نوع گاما در گردش است. با توجه به داده‌های بهداشت عمومی انگلستان تا 24 ژوئن، نوع لامبدا در 27 کشور کشف‌شده است. این موارد شامل شیلی، آرژانتین، پرو، اکوادور، برزیل و کلمبیا و همچنین ایالات‌متحده، کانادا، آلمان، اسپانیا، اسرائیل، فرانسه، انگلیس و زیمبابوه و غیره بود.

محققان دانشگاه شیلی، سانتیاگو با استفاده از نمونه‌های خون کارکنان بهداشتی محلی که دو دوز واکسن کروناوکس (CoronaVac) چین را دریافت کرده بودند، اثر لامبدا بر عفونت ویروسی را مطالعه کردند. نتایج تحقیقات آنان در مقاله‌ای پیش چاپ، منتشرشده است و نشان می‌دهد که لامبدا نسبت به گاما و آلفا عفونی‌تر است و بهتر می‌تواند از آنتی‌بادی‌های تولیدشده در واکسیناسیون فرار کند. از طرف دیگر، نتایج مطالعه دانشکده پزشکی گرو سمن نیویورک که هنوز نتایج آن توسط محققان تکرار نشده است در سوم جولای منتشر شد و نشان می‌دهد که واکسن‌های mRNA چون فایزر در برابر سویه لامبدا مؤثر هستند. بااین‌حال، هر دو این مطالعات هنوز موردبررسی قرار نگرفتند و اطلاعات دقیق در مورد اثر واکسن در برابر نوع لامبدا مشخص نشده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها