بهره‌برداری از ۹ طرح شیلاتی در هرمزگان با دستور رئیس جمهور



۹ طرح شیلاتی در استان هرمزگان با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۵۸میلیارد ریال روز دوشنبه در بیست و چهارمین آیین افتتاح به صورت ویدئوکنفرانسی به دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

 

این طرح‌ها شامل پنج طرح مزرعه پرورش میگو در مجموع با ۹۵۲ هکتار مساحت، ۲ طرح پرورش ماهی، یک طرح تکثیر میگو و طرح تکمیل بندر صیادی چیروئیه با وسعت ۱۹ هکتار توسط بخش خصوصی بود.

از این ۹ طرح، چهار طرح مربوط به شهرستان بندرلنگه(طرح پرورش ماهی در قفس در منطقه چیروییه، طرح مرکز تکثیر میگو، طرح تکمیل بندر صیادی چیروئیه و طرح پرورش میگو ۵۴۰ هکتاری) است.

۲ طرح پرورش میگو در بندرعباس، ۲ طرح پرورش میگو در میناب و یک طرح پرورش ماهی در قفس در منطقه ریکو جزیره قشم از دیگر طرح‌هایی بود که همزمان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

 

افتتاح طرح پرورش ماهی در قفس چیروییه بندرلنگه

استاندارهرمزگان در این مراسم در خصوص طرح‌های شیلاتی شهرستان بندرلنگه گفت: این طرح در عمق ۳۰ متری دریا و در فاصله پنج کیلومتری تا خشکی با ظرفیت ۵۰۰ تن در منطقه چیروییه بندرلنگه قرار دارد.

فریدون همتی افزود: این طرح در مرحله نخست با ۲ قفس ۵۰ تنی با ظرفیت ۱۰۰ تن به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته وی، میزان سرمایه گذاری انجام شده تا کنون ۴۰ میلیارد ریال است که با بهره‌برداری از این مرحله برای چهارنفر شغل ایجاد می‌شود.

استاندارهرمزگان پیش‌بینی کرد با نهایی شدن و تکمیل این طرح شیلاتی در این منطقه از استان هرمزگان، سالیانه ۵۰۰ تن محصول به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال تولید شود.

همتی بازارهای هدف این طرح را داخل کشور و صادرات به سایر کشورهای عنوان کرد.

 

افتتاح مرکز تکثیر میگو در بندرلنگه

مرکز تکثیر میگو با ظرفیت ۵۰میلیون قطعه لارو میگو در بندرلنگه واقع شده است که می‌تواند نقش مهمی در تامین لارو مورد نیاز سایت‌های پرروش میگوی این منطقه ایفا کند.

استاندارهرمزگان ادامه داد: مرکز تکثیر میگو نیز با سرمایه‌گذاری افزون بر ۱۴۰ میلیارد ریال انجام شده که مبلغ ۳۰میلیارد ریال آن با استفاده از تسهیلات بانکی است و ۱۱۰ میلیارد ریال نیز توسط بخش خصوصی تامین شده است که برای ۲۲نفر شغل ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: طرح پرورش میگو ۵۴۰ هکتاری در بندرلنگه نیز بخش دیگری از این طرح‌هاست که یکهزار و ۴۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای آن انجام شده است.

استاندارهرمزگان گفت: از این میزان ۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و یکهزار و ۳۵۰ میلیارد ریال آن  نیز توسط بخش خصوصی تامین شده است.

 

افتتاح بندرصیادی چیروییه

طرح تکمیل بندر صیادی چیروییه در شهرستان بندرلنگه در وسعتی حدود ۱۹ هکتار سرمایه‌گذاری ۳۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی شیلات استان هرمزگان از دیگر طرح‌هایی است که امروز به دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به گفته استاندارهرمزگان، این بندرصیادی به طول موج‌شکن ۲۴۰متر و یک‌هزار و ۳۵۰ متر دایک حفاظتی و اسکله بتنی به طول ۹۰ متر و یک‌هزار و ۸۰ مترمربع عرشه با ۱۰هزار و ۵۰مترمربع سایبان صیادی و ساخت ۶۰مترمربع ساختمان‌های پشتیبانی با به روزترین سامانه آتش‌نشانی به طول خط ۷۰۰ متر در بنادر صیادی کشور می‌باشد که افزون بر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه صیادی از آن بهره‌مند می‌شوند.

 

افتتاح ۲ طرح پرورش میگو در میناب

طرح ۱۶۰هکتاری پرورش میگو در میناب از دیگر طرح‌هایی است که امروز افتتاح شد.

به گفته استاندارهرمزگان این طرح که با سرمایه‎‌گذاری افزون بر ۴۰۰میلیارد ریال توسط بخش خصوصی انجام شده است، برای افزون بر ۸۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

در این شهرستان همچنین طرح دیگری با عنوان طرح پرورش میگوی ۱۵۰هکتاری به بهره‌برداری رسید که برای ۷۵ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

این طرح نیز توسط بخش خصوصی انجام شده است.

 

بندرعباس و ۲ طرح پرورش میگو

در شهرستان بندرعباس نیز امروز ۲ طرح پرورش میگو ۳۳۰هکتاری با سرمایه‌گذاری افزون بر ۸۲۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی برای اشتغال ۱۶۵ نفر و ۵۴۱ هکتاری با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۹۰میلیون ریال که ۴۰ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات دولتی و مابقی توسط بخش خصوصی تامین شده است، افتتاح شد.

در طرح پرورش میگو نیز برای ۲۷۱ نفر ایجاد اشتغال دارد.

 

افتتاح سه هزار تن طرح پرورش ماهی در قشم

طرح پرورش ماهی در قفس یک شرکت خصوصی در منطقه ریگو شهرستان قشم با ظرفیت سه هزار تن از دیگر طرح‌های ۹گانه‌ای بود که امروز به دست رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

استاندار هرمزگان در این باره نیز گفت: مرحله نخست طرح پرورش ماهی در قفس منطقه ریگوقشم با ظرفیت سه هزار تن و با ظرفیت ۴ قفس ۱۲۵ تنی به ظرفیت ۵۰۰ تن به بهره‌برداری رسید.

همتی میزان سرمایه‌گذاری انجام شده تا کنون برای این طرح را ۱۰۰ میلیارد ریال بدون دریافت تسهیلات بانکی عنوان کرد که با بهره‌برداری از این مرحله برای افزون بر ۳۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

وی افزود: با بهره‌برداری کامل طرح ارزش تولیدی محصول سالیانه افزون بر۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال خواهد بود و بخشی از محصول تولید شده آن در بازارهای داخلی و بخشی نیز صادر خواهد شد.

 

استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی و بهره‌مندی از ۴هزارو۵۰۰ فروند شناور صیادی، اشتغال پایدار برای ۳۱ هزار صیاد، صید سالانه افزون بر۲۷۰هزار تن انواع آبزی، ۳۰درصد بندرهای صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها