قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا چه نکاتی را رعایت کنیم؟


نویسنده: راضیه نیرومند

واکسیناسیون COVID-19 ابزاری مهم و ایمن برای کنترل و از بین بردن همه‌گیری کرونا ویروس است.
با توجه به انجام واکسیناسیون عمومی که به صورت مرحله‌ای و طبق اولویت بندی گروه‌های سنی انجام می گیرد، رعایت برخی نکات قبل و بعد از تزریق واکسن الزامی است . قبل از مراجعه برای دریافت واکسن اطمینان حاصل کنید که علائمی از کرونا در شما وجود ندارد. همچنین تمامی سابقه‌های پزشکی، حساسیت، هرگونه بیماری و... را به مراقب سلامت و پزشک مستقر در محل بازگو کنید. لباسی گشاد و نخی برای سهولت در انجام واکسیناسیون بپوشید و اگر سوال خاصی در مورد واکسن دارید از کارشناسان محل واکسیناسیون بپرسید.
زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید. زیرا ممکن است هنگام تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشار شوید. برای جلوگیری از بروز این عوارض باید پیش از واکسن زدن صبحانه یا میان وعده‌ی ساده‌ای مصرف کنید و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذایی سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی های سبز تیره تازه نظیر اسفناج، جعفری، کلم بروکلی میل کنید. مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید- ۱۹بسیار مهم است. برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف غذاهای چرب، سنگین، پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین و فست فود خودداری کنید. بعد از تزریق حتما ۲۰ دقیقه در فضای مناسب تخصیص داده شده بمانید و اگر علائم زودهنگامی داشتید به نیروهای بهداشتی گزارش دهید. ممکن است بعد از دریافت واکسن دچار علائم شوید.
با تجویز پزشک می توانید از مسکن ساده و تب برها استفاده کنید. علائم بعد از دریافت واکسن، شامل تب، درد محل تزریق، بدن درد، سردرد، لرز، درد چشم، تهوع و کوفتگی بدن است که البته طی ۴۸ ساعت رفع می شود. بنابراین نگران نباشید. اگر بعد از تزریق واکسن، محل تزریق درد دارد با گذاشتن پارچه تمیز و خنک بر روی محل درد می‌توانید از مقدار درد آن بکاهید و در صورت بروز علائم شدیدتر حتما با پزشک خود تماس بگیرید. توجه داشته باشید حتی در صورت بروز علائم پس از دریافت واکسن؛ فرد ناقل بیماری نیست و نیازی به قرنطینه ندارد. ضمن اینکه واکسن ایمنی صد در صدی ایجاد نمی کند رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان رعایت شود.
 
منبع:ایرنا/ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها