جاری مثل خون!



امروز نهم مرداد، روز اهدای خون است. روزی برای ترویج فرهنگ اهدای خون. سال‌ها پس از راه‌اندازی بانک جهانی خون سازمان انتقال خون ایران نیز به‌طور رسمی، در مرداد سال 1353 و باهدف سامان دادن به وضع آشفته خون‌رسانی و ترویج فرهنگ اهدا و تهیه و توزیع خون و فرآورده‌های خونی سالم برای بیماران نیازمند، تأسیس شد.

ازآن‌پس سالروز تأسیس این سازمان، «روز اهدای خون» نام گرفت. از زمان آغاز به کار انتقال خون در هرمزگان نیز 38 سال می‌گذرد. خون مایع حیاتی که باوجود پیشرفت‌های چشمگیر درزمینهٔ علم پزشکی، هنوز هیچ‌گونه جایگزینی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که انسان‌های نیکوکار اهدا می‌کنند، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات دهد. نبود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت‌زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی و نیاز همیشگی به خون و فرآورده‌های آن سبب شده است، اهدای خون، اهمیت و جایگاهی ویژه در جامعه پیدا کند، هرچند هنوز بسیاری از مردم با واژه اهدای خون بیگانه‌اند. نقش اهداکنندگان بر سلامت دیگران در جامعه و نیازمندان به خون نقش مهم و حیاتی است؛ اما این روزها که ویروس کرونا جان و روح انسان‌ها را به گروگان گرفته و فکر مردم را به خود مشغول ساخته، وضعیت ذخایر خونی هرمزگان قرمز قرمز است. در این شرایط به گفته مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان، «شمار بیماران نیازمند به خون افزایش‌یافته است و با ادامه این روند ذخایر خونی استان در چند روز آینده با کاهش رو به رو می‌شود و اکنون به همه گروه‌های خونی در استان نیاز است.»

در روزهای کرونایی و به دلیل شرایط خاص استان و حتی با افزایش ۲۰ درصدی اهدای خون در ۳ ماه نخست امسال نیاز به دریافت خون ۲۷ درصد در استان افزایش‌یافته که به همین دلیل هرمزگان با کاهش ذخایر خونی مواجه است. استان هرمزگان دارای ۲۴۰۰ بیمار خاص و 1800 بیمار تالاسمی است که این تعداد برای ادامه حیات به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند. این بیماران همیشه چشم‌انتظارند تا اهداکننده‌ای با قطره‌ای از خون خود، امید و ادامه حیات را به آن‌ها تزریق کند. می‌توان با اهدای قطره‌ای از خون خود، کودک هموفیلی یا بیمار مبتلابه تالاسمی را که هرلحظه انتظار مرگ دارند جانی دوباره بخشید.

بهترین هدیه برای این افراد، قطره خونی ست که در رگ‌هایشان جاری می‌شود. می‌توان با اهدای خون، جان یک بیمار سرطانی و دیگر نیازمندان به خون را نجات داد. این بیماران همیشه نیازمند خون هستند چه کرونا باشد چه نباشد. تابستان باشد یا زمستان. ایمان زارعی مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان درباره اهمیت اهدای خون در دوران شیوع کرونا معتقد است: «در روزگاری که کرونا همچنان می‌تازد و جان می‌ستاند، همه دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود و مردم هیچ‌گونه نگرانی بابت اهدای خون نداشته باشند». مردان هر سه ماه یک‌بار و بانوان هر چهار ماه یک‌بار می‌توانند خون را اهدا کنند. زارعی می‌گوید: اگر هر فرد ۱۸ تا 60 سال حداقل دو بار در طول سال اهدای خون را در تقویم زندگی خود بگنجاند، ذخایر خون استان به سطح مطلوب و پایداری خواهد رسید. در آمارهای ارائه‌شده، هرمزگان دارای ۱۰ هزار و ۸۵۲ اهداکننده مستمر خون است، کسانی که به فکر نجات جان هم نوعان خود هستند. سعدی، استاد سخن در وصف این انسان‌های ایثارگر چه خوش گفته: «کوته‌نظران را نبود جز غم خویش صاحب‌نظران را غم بیگانه و خویش.»

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها