استرس عزیزم، خداحافظ



صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شویم، حداقل در یکی از مسیرهای زندگی‌مان تغییر فاحشی ایجاد شده که ما را به چالش می‌کشد. پرداخت کرایه تاکسی ها الکترونیک شده، برای نوشتن تحقیق درسی‌مان باید به اینترنت و کامپیوتر مسلط باشیم و خلاصه زندگی‌مان با سرعت سرسام آوری رو به تغییر است.
توقع دنیای نسبتا پیشرفته‌‌ی امروز از انسان آنقدر بالارفته که مسبب استرس‌های کوچک و بزرگ هرزوه ی ماست. ما امروزه نسبت به گذشتگان خود از لوازم رفاهی و حتی امید به زندگی بیشتری برخوردار هستیم. اما هر سکه‌ای دو رو دارد. زندگی در عصر حاضر گرچه ساده‌تر شده اما دائما استرسورهای مختلفی را به ما تزریق می‌‌کند. قطعا مواجهه ی هر روز با استرس برای سلامت جسمی و روانی ما بسیار آسیب زاست، مشکلات عروقی، آلزایمر، مشکلات گوارشی، افسردگی و اختلالات اضطراب  از جمله مصائبی ا‌ست که بعد از قرار گرفتن در معرض استرس طولانی مدت بر سر راه‌مان قرار می گیرند.
برای سالم ماندن و ادامه دادن زندگی در جهان در حال پیشرفت، دو راه پیش رو داریم. یا عوامل استرس را حذف کنیم که امکان پذیر نیست، یا خودمان را برای مدیریت استرس هایی که هر روزه با آن ها سر و کار داریم آماده کنیم. امروز درباره ی محقق شدن راه دوم صحبت می کنیم، اینکه چطور استرس‌هایمان را مدیریت کنیم. یک راه مدیریت استرس تسلط بر روش تنفسی چهار، هفت، هشت است . به این صورت که به مدت چهار ثانیه دم می‌گیرید و نفس‌تان را به درون می‌کشید. برای مدت هفت ثانیه نفس‌تان را حبس می کنید و سپس در طول هشت ثانیه بازدم را انجام می‌دهید، به عبارتی به مدت هشت ثانیه نفس حبس شده را بیرون می‌دهید.
وقتی دچار استرس شدید و احساس کردید که نمی‌توانید مطابق برنامه عمل کنید یا احساسات ناخوشایندی از تنش و گرفتگی داشتید، برای چندین بار این عمل تنفسی را انجام بدهید. مطمئنا از نتیجه ی آن شوکه خواهید شد. مساله‌ی دیگری که برای کنترل استرس مفید خواهد بود ، درک شما از تاثیر باورهای ذهنی‌تان در رشد استرس است.
بیش از نیمی از استرس‌های ما مشکل ساز می‌شوند چون فکر می‌کنیم، مشکل غیرقابل حلی در انتظار ماست و در اکثر مواقع این اتفاق نمی افتد. میتوانید برای حل این مشکل «جعبه‌ی نگرانی» بسازید، قولکی که در لحظات استرس، می‌توانید موضوع نگرانی ، علت و اتفاقاتی که باعث دلهره می شود را بنویسید و در آن بیاندازید . این کار علاوه بر تخلیه‌ی هیجانی و کاهش میزان استرس، باعث می شود تا در دراز مدت وقتی به جعبه رجوع می‌کنید یقین پیدا کنید حتی یک درصد مسائلی که باعث نگرانی شما بوده هم اتفاق نیفتاده پس باورهای مخرب شما جایگزین خواهد شد. اما اگر استرس را در حدی تجربه می‌کنید که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده، حتما به متخصص مراجعه کنید. 

به قلم: محیا تکنده | روانشناس بالینی

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها