جولان کرونای دلتا در ۲۹ استان/ ایران در آستانه موج سهمگین‌تر کرونا



کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور جولان می‌دهد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و شرایط گسترش بیماری و ابتلا به آن بحرانی است؛ همه این موارد هشدارهایی جدی نسبت به پر شدن تخت‌های بیمارستانی و اشباع ظرفیت جسمی و روانی کادر بهداشت و درمان است؛ هشدارهایی که بی توجهی به آنها می‌تواند فاجعه آفرین باشد...
 
به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، پنجمین پیک بیماری کووید-۱۹ با سردمداری واریانت دلتا یا همان ویروس هندی کرونا در کشور می‌تازد و همچنان نمودارهای بیماری در کشور رو به صعود است. تخت‌های آی‌سی‌یو در برخی استان‌ها از جمله تهران پر شده‌اند و تخت‌های بستری بیمارستانی در آستانه اشباع هستند، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح نیز به کمک آمده‌اند و حتی زمزمه‌هایی از احتمال برپایی بیمارستان‌های صحرایی نیز به گوش می‌رسد.
 
اوضاع تا حدی بحرانی است که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به رییس جمهور نامه نوشتند و هشدار دادند که ظرفیت جسمی و روانی کارکنان نظام سلامت در تمام عرصه ها به حد اشباع نزدیک شده و در این شرایط خطرناک، بی توجهی آشکار نسبت به محدودیت ها و دستورالعمل های بهداشتی و فقدان عزم جدی برای توقف کارخانه تولید بیمار در صحنه عمومی موجب احساس تنهایی، بی پناهی و فرسودگی مضاعف در مدافعان سلامت خواهد شد. اکنون فقط سنگر مراکز بهداشتی درمانی کماکان با ایثار بی بدیل مدافعان سلامت فعال باقی مانده است و اگر خدای ناکرده به هر دلیل این خط نیز در هم شکسته شود، امیدی برای کاهش مخاطرات و پیامدهای ناگوار  آن باقی نخواهد ماند.
 
ایران در آستانه موجی سهمگین‌تر
در عین حال دکتر علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام کرده است که در حال حاضر ۲۹ استان درگیر کرونای دلتا شده و میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها دارد بالا می رود. بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌ها دارند پر می‌شوند و این هشدار جدی است که اگر پروتکل‌ها به همین شکل رعایت شوند تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین‌تری شویم.
 
سقوط میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد
این درحالیست که رییسی تاکید کرده که هنوز به قله این موج از کرونا در کشور هم نرسیده‌ایم، اما متاسفانه رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و ویروسی با این قدرت سرایت بالا می‌تواند همه را مبتلا کند.
 
در عین حال هرچند که واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته است و تاکنون  ۹ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۵۲۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۶۸۷ هزار و ۳۱۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۸۳۷ دُز رسید، اما با توجه به مدت زمانی که برای ایمنی‌زایی واکسن‌ها نیاز است، تاثیر چندانی در کاهش مرگ و میرها و ابتلا به نوع شدید بیماری نخواهد داشت. بنابراین کماکان نسخه اصلی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
 
باید توجه کرد که تاکنون در جهان ۱۹۷ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۶۶۱ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد چهار میلیون و ۲۲۳ هزار و ۳۸۹ نفر از بین رفته‌اند. در ایران نیز تاکنون بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۸۷۱ هزار و ۸ نفر رسیده است که متاسفانه از این تعداد ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر جان باخته‌اند.
 
جدیدترین شهرهایی که قرمز شدند
در عین حال در شرایط فعلی کشور، ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، شهرستان‌های اهر، بناب، تبریز، جلفا، شبستر، هشترود در آذربایجان شرقی، تکاب، سردشت، شوط، مهاباد در آذربایجان غربی، پارس آباد در اردبیل، خوانسار، فریدون شهر، مبارکه، چادگان در اصفهان، اشتهارد در البرز، دهلران در ایلام، فردوس در خراسان جنوبی، تربت جام در خراسان رضوی، مانه و سملقان در خراسان شمالی، آبادان، اهواز، خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان، شوش در خوزستان، مهدی شهر در سمنان، اوز، خرامه، زرقان، فیروزآباد، قیر و کارزین، ممسنی، نی ریز در فارس، ازنا، دورود، چگنی در لرستان، سوادکوه شمالی، عباس آباد، نکا، کلاردشت، گلوگاه در مازندران، آشتیان، تفرش، شازند در مرکزی، بهار، تویسرکان، رزن در همدان، اردل، کیاردر چهارمحال و بختیاری، مریوان در کردستان، کوهبنان در کرمان، هرسین، پاوه و کرمانشاه در کرمانشاه، دنا، لنده، گچساران در کهگیلویه و بویر احمد، گمیشان در گلستان، فومن، لنگرود، ماسال در گیلان و بهاباد در یزد نیز قرمز هستند.
 
 
ایران در آستانه موج سهمگین‌تر کرونا/ افزایش ۳۸.۲ درصدی فوتی‌ها در هفته اخیر
 
 
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر در کشور در هفته هفتاد و پنجم اپیدمی در کشور قرار داریم. همچنین از یکم تا هفتم مرداد ماه، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۱۸۰۲۵۷ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۲۲۳۶۴ و تعداد موارد فوتی جدید ۲۰۲۱ مورد بوده است. بر این اساس افزایش ۲۶.۵ درصدی در تعداد مراجعات سرپایی مثبت، افزایش ۳۲ درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری و افزایش ۳۸.۲ درصدی در تعداد بیماران فوت شده را در هفته اخیر شاهد بوده‌ایم.
 
تهران
در تهران نیز از یکم تا هفتم مرداد ماه ۱۴۰۰، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۱۰۴۶۶، تعداد موارد بستری جدید ۳۴۶۴ و تعداد فوتی‌های جدید ۳۵۴ نفر بوده است. بر این اساس در تهارن هم افزایش ۶.۲ درصدی در تعداد مراجعات سرپایی مثبت، افزایش حدود ۲۲ درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری و  افزایش ۲۲.۵ درصدی در تعداد بیماران فوت شده را در هفته هفتاد و پنجم اپیدمی شاهد بوده‌ایم.
 
 
ایران در آستانه موج سهمگین‌تر کرونا/ افزایش ۳۸.۲ درصدی فوتی‌ها در هفته اخیر
 
 
در هفته اخیر موارد بستری استان تهران مجددا افزایش بارز داشته و موارد فوت هم افزایش داشته است. بروز موارد بستری اندکی زیر متوسط کشور ولی موارد مرگ و میر از متوسط کشور بیشتر است.
 
مازندران
در این استان در هفته اخیر افزایش بارز روند بستری و فوت مشاهده می‌شود. میزان بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر استان با صعود بیشتر، از متوسط کشور فاصله بیشتری گرفته است.
 
ایلام
تداوم روند افزایش بارز موارد بستری مشاهده می‌شود و موارد فوت استان نیز افزایش یافته است. در این هفته فاصله میزان بروز موارد بستری از متوسط کشور بیشتر شده و میزان مرگ و میر استان، ضمن صعود به متوسط کشور نزدیک‌تر شده است.
 
گلستان
روند بستری افزایش بارز و فوت نیز در این هفته در استان افزایش یافته است. فاصله میزان بروز بستری استان از متوسط کشور بیشتر شده و مورتالیتی نیز از متوسط کشور بالاتر است.
 
سمنان
روند بستری در هفته اخیر مجددا افزایش و فوت نیز افزایش یافته است. میزان بروز موارد بستری از متوسط کشوری بیشتر و میزان فوت استان در حد متوسط کشور و به موازات آن افزایش یافته است.
 
کرمان
در هفته اخیر موارد بستری استان افزایش بارز داشته و موارد فوت نیز افزایش یافته است. بروز موارد بستری و مرگ و میر همچنان بیش از متوسط کشوری است.
 
چهارمحال و بختیاری
روند بستری افزایش و موارد فوت نیز افزایش یافته است. میزان بروز موارد بستری از متوسط کشور فاصله بیشتری گرفته و میزان مرگ و میر از متوسط کشوری کمتر است.
 
قم
در هفته اخیر افزایش موارد بستری و فوت استان مشاهده می‌شود. بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر استان از متوسط کشوری بیشتر است.
 
هرمزگان
موارد بستری استان افزایش داشته و موارد فوت افزایش بارز داشته است. میزان بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر همچنان از متوسط کشوری بیشتر است.
 
بوشهر
موارد بستری و موارد فوت در این استان افزایش یافته است. میزان بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر از متوسط کشور بیشتر است.
 
یزد
در هفته اخیر روند موارد بستری افزایش بارز یافته است. میزان موارد بستری و مرگ و میر استان از حد متوسط کشور بیشتر شده است.
 
البرز
روند بستری و فوت استان در هفته اخیر افزایش یافته است. بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر از متوسط کشور بیشتر شده است.
 
گیلان
روند بستری استان در هفته اخیر افزایش بارز داشته و فوت نیز افزایش یافته است. بروز موارد بستری از متوسط کشور بیشتر شده، اما میزان مرگ و میر هنوز از متوسط کشور کمتر است.
 
اردبیل
در هفته اخیر روند بستری افزایش بارز و فوت نیز افزایش مختصر داشته است. میزان بروز استان از حد متوسط کشور پیشی گرفته، اما میزان مرگ و میر از متوسط کشور کمتر است.
 
خراسان رضوی
روند بستری و فوت در هفته اخیر افزایش بارز یافته است. بروز موارد بستری استان از متوسط کشور کمتر اما میزان مرگ و میر از متوسط کشور پیشی گرفته است.
 
خوزستان
موارد بستری در این هفته افزایش بارز یافته ولی موارد فوت استان اندکی کاهش یافته است. بروز موارد بستری و فوت استان از متوسط کشوری کمتر است.
 
سیستان و بلوچستان
در هفته اخیر روند کاهشی بستری و فوت مشاهده می‌شود. بروز موارد بستری از متوسط کشور پایین‌تر آمده است، اما مورتالیتی علی‌رغم کاهش این هفته، همچنان با فاصله زیاد از متوسط کشور بالاتر است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها