گردشگران واکسینه شده اجازه ورود به کشور را دارند



 یک فعال حوزه گردشگری و میراث فرهنگی با اشاره به تعطیلی بسیاری از حوزه ها در صنعت گردشگری به ورود گردشگران واکسینه شده به کشور و در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا برای فعالان حوزه گردشگری تاکید کرد.

    

به گزارش صبح ساحل، حوزه گردشگری در بسیاری از نقاط جهان با شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است. میزان مسافرت ها و تجمعات در مکان های گردشگری، باعث بی رونق شدن صنعت گردشگری شده است. در ایران نیز گردشگری طی 15 ماه اخیر تحت تاثیر قرار گرفته است. به نظر می رسد برنامه ریزی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نیازمند راهنمایی مشاوران و متخصصان این حرفه است تا مسافران خارجی دوباره روی خوش به مسافرت در شهرهای دیدنی کشورمان نشان دهند.

ارشناسان حوزه گردشگری معتقدند آسیب های وارد شده به این بخش، نه فقط در دوران کرونا بلکه در دوران پیش از کرونا نیز وجود داشته است. به عنوان مثال بر اثر تحریم های خارجی یکسری از کشور ها ورود گردشگران به ایران را محدودتر کردند و همین موضوع باعث شد تا بازار پر سود گردشگری در ایران رونق کمتری بگیرد.

به این بهانه با کارشناس گردشگری و رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایران گردی و جهانگردی گفت و گو و تحلیل او را نسبت به اوضاع گردشگری در ایام کرونایی کشور جویا شدیم.

علی صدرنیا

راهنمایان گردشگری بیکار و مجبور به تغییر شغل شده اند

علی صدرنیا، کارشناس حوزه گردشگری در تشریح آسیب های ناشی از شیوع کرونا به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: آسیب کرونا به حوزه گردشگری در حد 100 درصدی بوده است. به عنوان مثال بسیاری از هتل ها نیازمند هستند تا 30 یا 40 درصد از ظرفیت شان اشغال باشد، این در حالی است که در دوران کرونا با ضریب اشغال 2، 3 یا 5 و 10 درصدی اشغال هتل ها روبرو هستیم. این در حالی است که بخش هتل ها یکی از بهترین بخش های حوزه گردشگری از نظر آسیب ناپذیر بودن است. با این حال در بخش آژانس های مسافرتی و به خصوص در آژانس های ورودی که کلاً تعطیل شدند، آسیب های جدی وارد شده است.

وی در مورد آسیب های نشای از شیوع کرونا در گردشگری ادامه داد: بدترین آسیب ها به حوزه راهنماهای گردشگری وارد شده است. زیرا آستانه تحمل راهنمایان از سایر بخش ها کمتر است، آن ها درآمدی دارند که حداکثر تا 6 ماه هزینه های زندگی شان را کفاف می کند. راهنمایان از نظر اقتصادی با تخریب کامل مواجه شدند، اکنون بسیاری از فعالان حوزه گردشگری نیز در بخش راهنمایان از کار خود خارج شده اند. افرادی نیز از این بخش به سایر مشاغل پناه برده اند و ممکن است با کسب درآمد دیگر به این شغل علی رغم تجاربی که کسب کردند، باز نگردند.

تعدیل نیرو و مهاجرت فعالان حوزه گردشگری

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی درباره حمایت از حوزه گردشگری در دوران همه گیری کرونا در کشور اظهار داشت: هر کشوری برای حوزه های مختلف خود در روز مبادا، بودجه ای اختصاص داده است، کرونا در بخش های کشاورزی، پوشاک، صنایع غذایی و امثالهم آسیب هایی زده است اما این آسیب ها با گران شدن تولیدات، جبران می شود. این در حالی است که منبعی برای جبران خسارت های وارد شده به گردشگری در نظر گرفته نشده است.

صدرنیا به تعدیل نیرو و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: کارمندی که در بخش گردشگری به عنوان بازاریاب، مسئول عملیات و امثالهم کار می کند، قابلیت و توانایی زیادی داشته و مسئولیتی پیچیده را اجرا می کند. باید توجه داشت که یک بازاریاب باید به خوبی به زبان خارجی مسلط باشد و با فرهنگ نطقه مورد هدف نیز آشنایی کامل داشته باشد. بنابراین کارمندان بسیاری از آژانس ها علی رغم توان ارائه خدمات منحصر به فرد به مردم، از محل کار خود مرخصی گرفته اند و به شغل های دیگر مشغول شده اند. تعدادی از آژانس ها نیز نیروهای خود را به خانه فرستادند.

گردشگری

مشکلات راهنمایان گردشگری به 3 سال قبل بر می گردد

این فعال حوزه گردشگری در تشریح مشکلات راهنمایان گردشگری گفت: بعضی از همکاران ما نزدیک به 3 سال است که کار نکرده اند و عدم فعالیت آن ها محدود به دوران شیوع کرونا نمی شود. بسیاری از راهنمایان گردشگری پیش از کرونا به دلیل تحریم ها و اتفاقات دیگری که مسافران تصمیم گرفتند به ایران سفر نکنند، از نظر کاری تحت فشار بودند.

علی صدرنیا ادامه داد: قسمت سودآور و ارزآور حوزه گردشگری به بخش ورودی گردشگران بر می گردد. با این حال این قسمت از گردشگری در حال حاضر تعطیل است. باید توجه داشت که خدمات گردشگری خدماتی میرا محسوب می شود، یعنی اگر فرصت استفاده از موقعیتی که به دست آمده را از دست بدهیم، در زمانی دیگر نمی توان از آن استفاده کرد. پس نمی توان به راهنمایان گردشگری که به تور نرفته، اعلام کرد که بعداً می تواند از فرصت استفاده کنند.

انتقاد از بی توجهی وزارت گردشگری به پیشنهاد جامعه تورگردانان

این کارشناس گردشگری در توصیه به مسئولان حوزه گردشگری و وزارتخانه میراث فرهنگی گفت: متاسفانه وزارت گردشگری به یکسری پیش بینی ها و برنامه های کارشناسان حوزه گردشگری که از مدت ها قبل آن ها را عنوان کرده بودند بی توجهی کرد. باید توجه داشت که بازاریابی پروسه خاص خودش را دارد و توریست خارجی در طول 3 سال تصمیم به سفر می گیرد. اینگونه نیست که پس از اتمام شیوع کرونا، بلافاصله توریست های خارجی وارد کشور شوند. جامعه تورگردانان که تعداد قابل توجهی دارند، توصیه هایی به وزارت کردند اما بی توجهی شد.

وی ادامه داد: لازم است تا از بخش خصوصی در حوزه گردشگری حمایت شود، زیرا گردشگری به این طریق، توان رشد و توسعه خواهد داشت. اکنون قسمت های خصوصی می توانند به وزارتخانه پیشنهاد دهند تا کمبودهای موجود در این حوزه شناخته شود. بنابراین درخواستی که از وزارتخانه بعدی داریم این است که وزیر گردشگری این حوزه را به صورت اداری و دولتی مدیریت نکند، باید بخش خصوصی وارد کار شود و مشکلات موجود در این حوزه نیز تسهیل گردد.

گردشگری

گردشگری در ایران در حال مُردن است/ به گردشگران واکسینه شده اجازه ورود داده شود/ گردشگری حوزه ای تخصصی است

صدرنیا در مورد آینده حوزه گردشگری و چالش های موجود در آن گفت: حوزه گردشگری بخشی فراسازمانی است و نیازمند عزمی جدی برای رشد و پیشرفت است. اکنون نیروی انتظامی، پلیس، سازمان هواپیمایی، وزارت راه و... باید با هماهنگی یکدیگر در جهت رشد و ارتقای حوزه گردشگری تلاش کنند.

این فعال حوزه گردشگری به لزوم توجه به واکسیناسیون کرونا در بین فعالان حوزه گردشگری و مدیریت مسافران خارجی که قصد مسافرت به ایران را دارند اشاره کرد و گفت: لازم است تا فعالان بخش گردشگری سریع تر واکسینه شوند، زیرا این حوزه در حال مردن است. باید به حوزه گردشگری به عنوان بخشی استراتژیک و مهم توجه کرد. اکنون انگلستان اعلام کرده است کسانی که 2 دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند می توانند وارد این کشور شوند، این اقدامی درست است و توسط سازمان جهانی بهداشت نیز تایید شده است. حال آن که ما به کسانی که واکسن دریافت کرده اند هم اجازه ورود به ایران را نمی دهیم.

علی صدرنیا در پایان تاکید کرد: مدیران و مسئولان باید توجه داشته باشند که حوزه گردشگری، حرفه ای تخصصی است. همانطور که نمی توان از متخصصان و فعالان حوزه های دیگر در بخش گردشگری استفاده کرد، از بخش گردشگری نیز نمی توان برای مدیریت بخشی مثل بهداشت و درمان استفاده کرد.

    

منبع:رکنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها