پافشاری شرکت‌های هواپیمایی بر گران فروشی



جلسه شورای عالی هواپیمایی در حالی برگزار شد که وزیر راه و شهرسازی در خصوص هرگونه گران فروشی هشدار داد و با این حال همچنان شاهد گران فروشی بسیاری از ایرلاین ها هستیم.

باشگاه خبرنگاران نوشت: در روز‌های پایانی دولت دوازدهم بالاخره جلسه شورای عالی هواپیمایی برگزار شد که البته این جلسه بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید. براساس این گزارش موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما‌ چند هفته‌ای بود که نقل محافل شده بود و بسیاری از ایرلاین‌ها بدون مصوبه و یا قانونی اقدام به افزایش نرخ بلیت بسیاری از مسیر‌ها از جمله مسیر‌های پرتردد مشهد و کیش کرده بودند.

       

کمیته کارشناسی برای تعیین هزینه هر ساعت-صندلی پرواز تشکیل شود

شب گذشته بالاخره پس از پیگیری‌های بسیار زیاد جلسه شورای عالی هواپیمایی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی و مسئولان سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد، که در نهایت وزیر راه و شهرسازی دستور داد که انجمن شرکت‌های هواپیمایی، از اقدام ناهماهنگ با شورای عالی هواپیمایی کشوری در افزایش نرخ بلیت هواپیما خودداری کند. اسلامی با اشاره به نرخ بلیت هواپیما ادامه داد: در نرخ‌گذاری، دو مسئله اهمیت دارد. یکی محاسبات عددی هزینه‌ها و درآمد ایرلاین‌ها و دیگری نقش حاکمیت در حمایت توامان از همه اقشار جامعه و صنعت هوانوردی است. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هنگامی که محاسبات عددی مبنای تعیین قیمت بلیت هواپیما قرار می‌گیرند، باید مواردی همچون نرخ ارزان سوخت و سهل‌گیری دولت در دریافت مطالبات از ایرلاین‌ها نیز به صورت عددی محاسبه و اعمال شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اختلاف نظر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی در محاسبه قیمت هر صندلی-ساعت پرواز هواپیما گفت: ضرورت دارد که یک کمیته کارشناسی با حضور کارشناسان بی‌طرف، نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی تشکیل شود تا در مورد این هزینه به اتفاق نظر برسیم.گفتنی است، در پایان مقرر شد این کمیته کارشناسی در اسرع وقت تشکیل و بر اساس نتایج آن، در نشست فوق‌العاده شورای عالی هواپیمایی کشوری برای نرخ بلیت هواپیما تعیین تکلیف شود.

         

 افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما

براساس این گزارش با وجود تاکیدات و دستور جدی وزیر راه و شهرسازی و همچنین رئیس سازمان هواپیمایی کشور متاسفانه به هیچ عنوان شرکت‌های هواپیمایی به مسئله افزایش ندادن نرخ‌های بلیت خود اهمیت نمی‌دهند و همچنان بر گران فروشی بلیت‌های خود پافشاری می‌کنند.

با وجود آنکه روز گذشته در جلسه شورای عالی هواپیمایی اعلام شد که ایرلاین‌ها حق ندارند، قیمت بلیت را افزایش دهند، اما امروز بررسی نرخ‌های بلیت هواپیما نشان می‌دهد که ایرلاین‌ها گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست و تمایلی ندارند که نرخ خود را به نرخ مصوب برسانند به طوری که بررسی‌های امروز نشان می‌دهد که نرخ بلیت مسیر تهران - مشهد بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است که حدود ۲۰۰ هزار تومان از نرخ تعیین شده بیشتر است. البته به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها کمی از هشدار‌های وزیر راه و شهرسازی نگران شده و نرخ‌های خود را به بیش از یک میلیون تومان نرسانده‌اند.

با وجود آنکه تاکنون چندین بار خود سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین سازمان تعزیرات اخطار و تذکرات بسیار زیادی مبنی بر افزایش ندادن نرخ بلیت به ایرلاین‌ها داده بوده‌اند و حتی چندین بار اسامی ایرلاین‌های متخلف را به سازمان تعزیرات ارسال کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که این افزایش قیمت‌ها برای ایرلاین‌ها بسیاری بیشتر از این اخطار و هشدار‌ها می‌ارزد!

        

پافشاری  ایرلاین‌ها بر گران فروشی

        

چندی پیش محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تاکنون سازمان هواپیمایی کشوری با ۲ شرکت هواپیمایی به دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما برخورد کرده است، گفت: سازمان هواپیمایی تمامی شکایات مسافران مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما را به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کرده است.او یادآور شد: بسیاری از ایرلاین‌ها به دلیل نوع هواپیما و (تایپ) پرواز، قیمت بلیت‌های خود را افزایش می‌دهند که ممکن است این موضوع در جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری بررسی شود.

براساس این گزارش از ابتدای تیرماه بسیاری از ایرلاین‌ها بدون مجوز اقدام به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما کرده بودند و در این خصوص چندین بار سازمان هواپیمایی کشور و همچنین وزیر راه و شهرسازی صراحتا اعلام کرده‌اند که ایرلاین‌ها به هیچ عنوان حق افزایش قیمت بلیت هواپیما را ندارند و در صورت افزایش قیمت هم با آن‌ها برخورد خواهد شد.

         

افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی نیست

موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی چندی پیش در برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود که طبق ماده ۱۶۳ قانون اساسی هیچ الزام قانونی برای آنکه نرخ بلیت‌ها را تغییر ندهیم، وجود ندارد و تغییر آن منوط به ارائه آن در شورای‌ عالی هواپیمایی است و این افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی نیست و تمامی این تذکرات غیر قابل قبول است. او ادامه داد: ما استفساریه از رئیس مجلس داریم و در آن اعلام‌شده که افزایش نرخ بلیت هواپیما‌ها در شرکت‌های هواپیمایی براساس عرضه و تقاضا بوده و براساس آن هم قیمت‌ها تغییر می‌کند و ما تاکنون چندین‌ بار به مردم در این خصوص کمک کرده‌ایم.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی علی‌رغم آنکه اعلام کرده‌اند، آسیب‌های بسیار زیادی ناشی از شیوع کرونا دیده‌اند، گفت: باید مردم این‌موضوع را بپذیرند و اگر قیمت بلیت هواپیما در مسیر رفت گران است، به‌ طور قطع قیمت بلیت هواپیما در مسیر برگشت ارزان‌تر است.او توضیح داد: در سال ۹۷، ۹۸ پیش‌از شیوع ویروس کرونا نرخ بلیت هواپیما بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود و ما در طول آن سال‌ها هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.

موسوی افزود: بعد از آغاز ویروس کرونا تعدادی از شرکت‌ها حدود سه ماه تعطیل بودند و یک پرواز هم انجام ندادند، چرا که بسیاری از مسافران به دلیل ترس از کرونا هیچ سفری را انجام ندادند و ما مجبور بودیم، بابت تامین هزینه‌ها، بلیت‌ها را با حداقل نرخ موجود بفروشیم.رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: آبان‌ماه سال گذشته شورای‌ عالی هواپیمایی افزایش ۱۰درصدی قیمت بلیت هواپیما را مصوب کرد.او ادامه داد: طبق قانون ماده ۱۶۳ قانون هیچ افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی نیست و بسیاری از مردم و یا حتی مسئولان انتظار دارند، ما نرخ‌ها را طبق همان سال‌های قبل عرضه کنیم؛ در صورتی‌ که آن نرخ‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا و با هدف جذب مسافر ارزان ارائه می‌شد.

        

پافشاری  ایرلاین‌ها بر گران فروشی

    

هر گونه افزایش نرخ بلیت غیرقانونی بوده و با آن برخورد می شود

گفتنی است، چندی پیش هم سیاوش امیر مکری سرپرست سازمان هواپیمایی در واکنش به اظهارات دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر اینکه افزایش نرخ بلیت هواپیما غیرقانونی نیست، تاکید کرد: هر گونه افزایش نرخ بلیت غیرقانونی بوده و سازمان هواپیمایی کشوری در صورت مشاهده هرگونه تخلف، متخلفان را به مراجع قانونی معرفی خواهد کرد. او به محقق نشدن اهداف مدنظر از آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی اشاره کرد و افزود: اهداف مدنظر از اجرای آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی که همانا توسعه ناوگان، ارتقای کمی و کیفی خدمات و توسعه شبکه پروازی به نحوی که تمام نقاط کشور را پوشش داده و موجب توسعه مناطق کمتر توسعه یافته شود، محقق نشد.

«امیرمکری»، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری گفت: همچنین مفاد مندرج در بند "ب" ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه کشور از جمله آزادسازی شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و معافیت در زمینه ناوبری هوایی، نشست و پرواز، خدمات پروازی و واگذاری اماکن و واقعی کردن نرخ‌ها به مرحله اجرا در نیامد.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه موضوع متنوع سازی یا آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی در چارچوب احکام دائمی یا برنامه ششم توسعه مورد تصریح قرار نگرفته است، افزود: لذا با عنایت به بند ج ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری، سازمان هواپیمایی کشوری با وجود اشراف به مشکلات و چالش‌های شرکت‌های هواپیمایی، افزایش غیرمتعارف نرخ حمل و نقل هوایی را به مصلحت ندانسته و به موجب وظایف قانونی خود در خصوص حفظ مصالحه عامه مطابق مفاد بند "ب" ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری، همچنین با استفاده از اختیار مندرج در ماده ۷ آیین نامه شورای عالی هواپیمایی موضوع را جهت تعیین تکلیف به شورای عالی هواپیمایی عرضه می‌دارد.

براساس این گزارش مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که با وجود تذکرات بسیار زیاد از سوی تمامی دستگاه‌ها به نظر می‌رسد که ایرلاین‌ها هیچ تمایلی برای اصلاح قیمت‌های خود ندارند و باید منتظر ماند و دید که آیا زور دولت سیزدهم به ایرلاین‌ها در این بخش خواهد رسید یا خیر؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها