نابسامانی‌های ادامه‌دار در بازار؛ مرغ هم چند نرخی شد



قرارگاه ساماندهی مرغ در فروردین امسال نرخ مصوب هر کیلو مرغ گرم را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد اما قیمت این کالا در سطح بازار بیش از ۳۰ هزار تومان است.

به گزارش صبح ساحل،  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از اواخر سال گذشته تاکنون، بازار مرغ هر از گاهی به بهانه های مختلف دچار نوساناتی می شود به طوریکه خبری از عرضه با نرخ مصوب نیست که این امر مشکلات متعددی را برای خانوارها ایجاد کرده است. بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که هر کیلو مرغ با نرخ ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان در مغازه‌های پروتئینی به فروش می‌رسد و به رغم ممنوعیت قطعه بندی، همچنان سینه، فیله، کتف، جوجه کباب زعفرانی و ... در سایه کمبود نظارت‌ها با نرخ‌های بالایی عرضه می‌شود. بر مبنای برنامه ستاد تنظیم بازار، ماهانه حداقل ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری باید صورت گیرد که بنابر آمار ماه‌های اخیر میزان جوجه ریزی تحت تاثیر عوامل مختلف همچون افزایش قیمت جوجه و سایر نهاده‌های تولید کمتر از این میزان بوده که تلفات ناشی از تنش‌های گرمایی و افت وزن گیری در فصل گرما هم‌ مزید بر علت شده تا میزان عرضه مرغ در بازار کاهش یابد که پشتیبانی امور دام با استفاده از ذخایر مرغ منجمد به دنبال تنظیم بازار است.

مسئولان تشکل‌ها نیز اذعان می‌کنند تا زمانیکه نرخ مصوب مرغ اصلاح نشود، نابه سامانی‌های قیمت مرغ، کمبود عرضه و در نهایت خروج مرغداران از گردونه تولید یکی پس از دیگری به واسطه زیان در فروش ادامه خواهد داشت.

  

مشکلات شبکه توزیع علت اصلی التهاب

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور با اشاره به گلایه‌های مرغداران نسبت به تاخیر در توزیع نهاده‌های دامی اظهار کرد: واحدهای مرغداری که طی ۴۰ تا ۵۰ روز اخیر، نهاده مورد نیاز خود را از سامانه بازارگاه خریداری کرده‌اند، اما هنوز ذرت و کنجاله به مرغداران‌ تحویل داده نشده است که همین‌ موضوع تولیدکنندگان را مجبور به خرید از بازار آزاد کرده است.

برومند چهار آیین قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۷ هزار و ۴۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت را ۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: بنابر اذعان مسئولان نهاده به میزان کافی وارد شده، اما در بنادر رسوب کرده است و  ترخیص آن با اما و اگرهای زیادی روبروست به طوریکه امکان دارد بعد از دوره پرورش، نهاده به دست مرغدار برسد. وی ادامه داد: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، مرغدار با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان اقدام به توزیع مرغ در بازار می‌کند، اما انحرافات توزیع بعد از کشتارگاه منجر به عرضه مرغ با نرخ‌های ۲۷، ۲۸ و ۳۰ و بعضا بالاتر در بازار می‌شود. چهار آیین مشکلات ناشی از پخش شبکه مویرگی‌ را از دیگر التهابات بازار در تمامی کالاها از جمله مرغ دانست و گفت: هیچ مرغداری نمی‌تواند یک گرم مرغ زنده را بالاتر از نرخ مصوب بفروشد و چنانچه این کار را انجام دهد، سهمیه بازارگاه و جوجه ریزی بسته می‌شود؛ بنابراین مرغدار چاره‌ای جز تحویل مرغ در این‌ مسیر ندارد. هر چند واقعیت امر آن است که قیمت تمام شده بالاتر از نرخ مصوب است. وی در شرایط فعلی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۲۱ هزار تومان و مرغ گرم را ۲۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغدار گوشتی به سبب عرضه مرغ با نرخ مصوب متحمل زیان است.

چهارآیین درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی تا پایان تیر به  ۱۰۰ میلیون قطعه رسید که با این وجود نسبت به خرداد ۱۰ میلیون قطعه کمتر است، اما به طور کلی این میزان‌جوجه ریزی برای کشور قابل قبول است و تنها حاشیه‌های وارده به صنعت مرغداری التهاباتی ایجاد کرده که ورود دولت به این بازار رقابتی و برخورد با تولیدکننده به این موضوع دامن زده است. این مقام مسئول ادامه داد: با توجه آنکه قیمت تمام شده بالاتر از نرخ مصوب فعلی است، از این رو مرغدار در فروش هر کیلو مرغ ۴ هزار تومان زیان می‌کند که با این وجود پیش بینی می‌شود که با مشکل کمبود مرغ در بازار روبرو شویم.چهارآیین از استمرار کاهش وزن گیری و تلفات ناشی از فصل گرما تا ۱۵ شهریور خبر داد و گفت: در اغلب نقاط کشور وزن گیری هر قطعه جوجه در فصل گرما ۲۵۰ گرم کاهش می یابد که این امر بیانگر کاهش ۲۵ هزار تنی عرضه در هر ماه است که با کاهش قدرت خرید و اثر کالای جایگزین، نوسانات بازار ادامه خواهد داشت.

          

زنگ خطر تعطیلی ۵۹ درصد واحدهای مرغداری 

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در تولید مرغ نداریم، اظهار کرد: با توجه به مشکلات سیستم توزیع، قیمت مرغ از شمال تا جنوب شهر متفاوت است. یوسفی افزود: با مدیریت سیستم توزیع دیگر نیازی به نظارت بر سطح مغازه‌ها نیست چرا که در شرایط فعلی مشکلات سیستم توزیع موجب شده قیمت مرغ در مغازه‌ها تا ۳۵ هزار تومان به فروش برسد.

وی با بیان اینکه ماهانه طبق برنامه ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون قطعه باید جوجه ریزی شود، گفت: با توجه به آنکه جوجه یکروزه موجود زنده است، از این رو افزایش یا کاهش تولید و جوجه ریزی ماهانه ۱۱۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه امری طبیعی است. رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: با توجه به جوجه ریزی ماهانه ۱۱۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه، ۱۷۰ هزار تن گوشت مرغ در یک‌ماه تولید می‌شود و در مواقعی که تولید مازاد بر نیاز داخل است، پشتیبانی امور دام مازاد تولید را باید خریداری و ذخیره سازی کند تا در مواقع کمبود و التهاب قیمت در بازار عرضه کند. یوسفی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: اگر تا ۲ ماه آینده وضعیت دان به سامان نرسد، ۵۹ درصد مرغداری ها تعطیل می‌شود، بنابراین دولت باید تصمیماتی مبنی بر تامین دان با نرخ مصوب بیندیشد.

     

رهاشدگی بازار

حبیب اسداله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از رها شدگی بازار مرغ پس از کشتار خبر داد و  اظهار کرد: وقتی مرغدار، محصول خود را به نرخ مصوب عرضه می‌کند، هیچ دلیلی وجود ندارد که به دست مصرف کننده با قیمت‌های بسیار گران‌تر برسد.

حبیب اسداله نژاد افزود: با توجه به آنکه مرغداران به تکالیف خود مبنی بر عرضه مرغ با نرخ مصوب عرضه می کنند، از این رو ایرادات و اشکالات بازار ناشی از این است که ساز و کاری برای مسیر کشتارگاه تا عرضه تعریف نشده است و در این مسیر با انحراف شدید رو به رو هستیم.

وی در واکنش به عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب در بازار بیان کرد: در حال حاضر مرغداران مرغ تولیدی را با نرخ مصوب یا حداکثر ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب عرضه می‌کنند که با این وجود عرضه با نرخ‌های فعلی در بازار منطقی نیست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه گرانی مرغ بر کاهش قدرت خرید خانوار تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: با توجه به تاثیر پذیری گرانی مرغ بر میزان خرید، مرغداران موافق این موضوع نیستند، اما زمانیکه که قیمت مولفه‌های تولید همچون ذرت، کنجاله، دان آماده و حمل و نقل تغییر می‌کند، چاره‌ای جز اصلاح قیمت نیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر بازار شرایط خوبی ندارد چرا که مدیریت دقیقی بر بازار صورت نمی گیرد که انتظار می‌رود در دولت آینده توجه جدی به مقوله تولید مرغ به عنوان کالای استراتژیک صورت گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها