هرمزگانی‌های بی‌حاشیه همچنان در حاشیه!



از دیروز برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای کابینه سیزدهم در ترازوی نمایندگان مجلس قرار گرفت.

 

نگاهی به وزرای معرفی‌شده به خانه ملت نشان می‌دهد که 11 وزیر دولت‌های نهم و دهم برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف در ترکیب این دولت قرارگرفته‌اند. قرار گرفتن نام این 11 وزیر در کنار نام‌های دیگر از ترکیب 100 درصدی اصولگرایان در دولت سیزدهم حکایت دارد. ترکیبی که ازنظر گرایش سیاسی دور از ذهن هم نبود. در بین اسامی وزرای پیشنهادی مطابق معمول ادوار گذشته، نام هیچ هرمزگانی دیده نمی‌شود. به نظرمی رسد نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس، روسای ستاد آیت‌الله رئیسی در استان و سایر افراد بانفوذ هرمزگان در این مقطع به‌جای رایزنی و معرفی نیروهای شایسته هرمزگان به رئیس‌جمهور برای تصدی وزارتخانه‌ای، سکوت اختیار کرده و بی‌خیال قرار گرفتن نیروهای هرمزگانی در کابینه دولت شده‌اند.

انتظار این بود که نمایندگان استان به‌ویژه نمایندگان مطالبه گر استان در معرفی وزرای پیشنهادی اعمال‌نظر می‌کردند. نه اینکه منتظر بمانند تا پس از مشخص شدن کابینه دولت، چانه‌زنی‌ها برای انتصاب افراد موردحمایتشان در پست‌های درون استانی را آغاز کنند. سال‌هاست تنها دل‌خوشی مردم هرمزگان واگذاری رده‌های مدیریتی درون استانی به فرزندان بومی این استان است. عملکرد نمایندگان مجلس و سیاسیون استان در دولت‌های گذشته به‌گونه‌ای بوده که مردم این استان به همین پست‌های استانی قانع شده‌اند. متأسفانه به یاد نداریم که یک هرمزگانی در رده‌های بالای مدیریتی و تصمیم‌گیری یک وزارتخانه حضورداشته باشد. نکته جالب اینکه، هرمزگان تا به امروز برای بسیاری از مدیران غیربومی حکم سکوی پرتاب را داشته است.

بسیاری از آقایانی که روزی، روزگاری در این استان مدیرکل و یا رئیس سازمانی بودند اکنون در بخش‌های مختلف دولتی، معاون یا نزدیک‌ترین فرد به یک وزیر هستند، به‌عبارتی‌دیگر، این افراد در تصمیم‌گیری‌های کشوری سهیم هستند. چرا نباید این استان پلی برای ارتقا جایگاه مدیریتی فرزندان نخبه و توانمند هرمزگان باشد؟ شاید هم مشکل از درون استان باشد که هیچ‌گاه سیاسیون و تصمیم گیران هرمزگانی به فکر تربیت مدیران توانمند برای آینده استان نبوده‌اند. بسیار دیده‌شده با انتقال یک مدیر غیربومی از دستگاهی به خارج استان، جانشین او هم یک مدیر وارداتی بوده، درحالی‌که اگر در همین سازمان مدیر بومی پرورش‌یافته بود، دستمان از انتخاب یک نیروی بومی خالی نبود.

قصد نگارنده نفی توانمندی مدیران غیربومی نیست، بلکه واگذاری مدیریت بخش‌های مختلف ملی و استانی به نیروهای متخصص و متعهد بومی را حق هرمزگانی‌ها می‌دانیم، همان‌طور که مردم استان‌های دیگر این حق را برای خود قائل هستند. شاید هم نمایندگان مجلس این روزها در حال چانه‌زنی و امتیاز دادن و امتیاز گرفتن از وزرای پیشنهادی هستند تا بتوانند مهره‌های موردحمایت خود را در دستگاه‌های مختلف استانی بر صندلی ریاست بنشانند. این انتقاد بر نمایندگان هرمزگان وارداست که چرا تلاش و رایزنی آن‌ها تنها به انتخاب مدیران درون استانی ختم می‌شود. شاید هم چون می‌دانند زورشان نمی‌رسد، بی‌خیال معرفی نیروهای شایسته استان برای حضور در کابینه دولت هستند.متأسفانه علیرغم نقش مهم و استراتژیک استان هرمزگان در حوزه‌های مختلف کشور، نیروهای متخصص بومی هیچ نقش قابل‌توجهی در تحولات کشور و استان ندارند. این ظلمی است به نیروهای توانمند بومی وبی حاشیه هرمزگان که همچنان در حاشیه بمانند. این دردی ست بی‌پایان از دیروز تا امروز.

 

روزنامه صبح ساحل

منتشر شده: 1
حمزه حاج حسینی
۳۱ امرداد ۱۴۰۰
سلام ودرود بر محمداق خدا کریمی ،احسنت به توحه واخطار جنابعالی، ایکاش چند صدای دیگر از نای مظلوم هرمزگان با شما هم اوای میکرد،انا متاسفانه در بندر عباس بیشتر زاویه ها نسبت به خودمان است تا با دیگران
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها