وضعیت نوبت‌دهی سی‌تی‌اسکن به بیماران کرونا

مجالی برای درمان



در روزهایی هستیم که با کوچک‌ترین علائم بیماری، ترس‌وواهمه مبتلا شدن به کرونا را داریم. در صورت مثبت شدن تست، با تجویز پزشک آزمایش سی‌تی‌اسکن لازم است و باید با مراجعه به مراکز انجام شود. اما این روزها انجام این آزمایش معضلی برای بیماران کرونایی است. گرفتن آزمایش در بیمارستان‌ها، مستلزم تجویز پزشک همان بیمارستان است و در غیر این صورت انجام نمی‌شود. در مراکز خصوصی هم ازدحام جمعیت برای نوبت‌گیری خود باعث شیوع بیشتر کرونا و ترس از مبتلا شدن است. نوبت‌دهی غیرحضوری هم پاسخ‌گو نیستند و با تماس‌های مکرر و پاسخ‌دهی نوبت به دو هفته الی یک ماه بعد موکول میشود. سامانه نوبت‌دهی الکترونیک هم به همین منوال است. بیمارانی که وضعیت وخیم دارند و دربه‌در به دنبال نوبت‌گیری سی‌تی‌اسکن هستند و دستشان به هیچ جا بند نیست یا باید با این ویروس مرموز کنار بیایند یا بمیرند؛ وقتی نمی‌دانند چند درصد از ریه‌شان درگیراست آیا مجالی برای زنده ماندن دارند یا نه. 
 
 
 

تازیدن چندباره کرونا

سی‌تی‌اسکن برای بیماران کرونایی که در وضعیت وخیم هستند، مهم‌ترین آزمایش است که بدانند چند درصد از ریه‌شان درگیر شده است تا پس‌ازآن برایشان دارو تجویز شود. این روزها اخیراً با شلوغی مراکز سی‌تی‌اسکن  و نبود نوبت‌دهی حضوری و تلفنی مواجه هستیم. عمدتاً دلیل آن انتظار طولانی مردم در بیمارستان‌ها برای انجام سی‌تی‌اسکن‌ و‌ افزایش بیماران کرونایی و بیشتر شدن درخواست سی‌تی‌اسکن و نیز درخواست‌های بدون تجویز پزشک است. این روزها کرونا با تازیدن خود همه را به ترس وا‌داشته است. با کوچک‌ترین علائم به مراکز آزمایش سی‌تی‌اسکن مراجعه می‌کنند که اگر کرونا هم نداشته باشند، در این صف‌های طولانی که بغل‌به‌بغل هم هستند درصد مبتلا شدن آن‌ها بیشتر می‌شود. مبتلا شدن به کرونا در این صف‌های سی‌تی‌اسکن برای نوبت‌گیری یا حتی انجام آن شاید یکی از دلایل بیشتر شدن شیوع این ویروس باشد.
   

 انجام به‌موقع سی‌تی‌اسکن 

به‌موقع انجام دادن سی‌تی‌اسکن می‌تواند جان بیماران که مبتلا به کرونا هستند را نجات دهد. «الهام» یکی از بیماران کرونایی است که با انجام نشدن به‌موقع سی‌تی‌اسکن 50 درصد از ریه‌هاش درگیر شد. او می‌گوید: «با علائمی که یک‌هفته همه خانواده داشتیم، اکثر افراد خانواده بعد از گذشت یک هفته با گرفتن دارو مسکن بهتر شدند اما من روزبه‌روز بدتر می‌شدم. درگیر شدن ریه هرچند که خاموش باشد اما خود فرد با علائمی که دارد می‌فهمد که ریه آن درگیر شده است. هر چه سعی کردیم نوبت سی‌تی‌اسکن بگیریم انجام نشد. هم حضوری که توسط یکی از افراد فامیل و هم تلفنی و راههای دیگر، ولی نتوانستیم نوبت بگیریم. اگر هم نوبت می‌دادند، یک ماه طول میکشید که تا آن وقت وضعیت حال من دیگر نمی‌دانم در چه حدی بود. بعد از گذشت 14 روز حالم وخیم شد تا چشم‌باز کردم، بیمارستان بودم. با گرفتن اورژانسی سی‌تی‌اسکن که همچنان شلوغ بود، فهمیدم کرونا 50 درصد ریه‌ام را درگیر کرده است. اکنون با گذشت یک ماه همچنان حالم خوب نیست. اگر سی‌تی‌اسکن به‌موقع انجام‌شده بود و دارو مصرف کرده بودم، شاید کار به اینجا نمی‌رسید که 50 درصد ریه‌ام درگیر باشد. از مسئولان درخواست دارم نظارتی در نوبتدهی سیتیاسکن داشته باشند تا شاید بتوانیم یکی از زنجیرههای شیوع کرونا را بشکنیم که در شلوغی و ازدحام آزمایشگاه شکل میگیرد».
 

 معرف برای نوبت‌دهی 

متأسفانه در مراکز سی‌تی‌اسکن  باید کسی معرف باشد تا بتوانید نوبت بگیرید. «محمد» یکی از مراجعانی است که همسرش درگیر این بیماری شده و به هر دری زد، نتوانست نوبت سیتیاسکن بگیرد. او در اینباره میگوید: «با خودم گفتم به بیمارستان نروم چون هم شلوغ است و هم خطر ابتلا به ویروس کرونا بیشتر.  به مرکز رادیوگرافی خصوصی مراجعه کردم تا کارم زودتر انجام شود اما انگار هیچ فرقی بین بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد. بعد ازاین همه درگیری  تنها کاری که توانستم انجام بدهم، قرنطینه کردن همسرم  است. چون نمی‌دانستیم چند درصد ریه‌اش درگیر شده است نمی‌توانست سرخود دارو مصرف کند. خیلی به این در و آن در زدم ولی نوبت دهی انجام نشد».  محمد به دلیل وخامت حال همسرش،  به همه رو انداخته بود تا از طریق آشنایی نوبت سی‌تی‌اسکن بگیرد.  او پس از دو هفته توانست سی‌تی‌اسکن همسرش را انجام دهد اما ریه او کاملا درگیر شده بود. در این وضعیت بد شیوع بیماری کافی نبودن آزمایشگاهها، باعث مرگ و میر بیشتر میشود. 
   
 

 زیادشدن درخواست‌ها بدون تجویز پزشک

سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان «فاطمه نوروزیان» درباره نوبت دهی سی تی اسکن می‌گوید: «پیرو اطلاع‌رسانی‌های مکرر دانشگاه علوم پزشکی  بارها گفته‌شده  است در حال حاضر در این پیک بیمار زیاد شده و برخی از افراد متأسفانه بی‌رویه و بدون دلیل پزشکی و بدون توجه به عوارض آن سی‌تی‌اسکن انجام می‌دهند . درخواست‌ها زیاد شده به‌ویژه درخواست‌های بدون تجویز پزشک زیاد شده است.  سرعت افزایش و خرید دستگاه نسبت به افزایش بیمار قطعاً برابر نیست. پنج دستگاه در این بحران خریداری‌شده است. 17 دستگاه سی‌تی‌اسکن داریم 3 دستگاه دیگر هم خریداری‌شده است و به‌زودی به چرخه ارائه خدمت اضافه می‌شود. مردم باید بدانند که انجام سی‌تی‌اسکن زودهنگام و متوالی به‌ویژه بدون درخواست پزشک می‌تواند بسیار خطرناک باشد و ایجادکننده انواع سرطان‌ها در سالیان بعد است. هربار سی‌تی‌اسکن  400 برابر یک عکس ساده، اشعه وارد بدن می‌شود؛ بنابراین  از مردم می‌خواهیم که در انجام سی‌تی‌اسکن منتظر نظر و درخواست پزشک باشند».

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها