گزارشی از کمبود برخی از داروهای کرونا در هرمزگان؛

تلاش برای زنده ماندن



گرانی داروهای کرونا از یه سو و کمبود آن از سوی دیگر نفس بیماران را به شماره انداخته است. این روزها بهای هر دارویی چند برابر قیمت قبل شدهاست. گویی جان آدمی ارزشش را از دست دادهاست. پیک پنجم کرونا و در کنار آن شیوع گونه دلتا، آمار مرگ ومیرناشی از کرونا را به شدت بالا بردهاست. داروخانه‌ها مملو از کسانی است که عزیزانشان درگیر کرونا هستند. نبود واکسن و تأخیر در واکسیناسیون همگانی بلای جان مردم شدهاست. به طوری که این روزها از هر خیابان و کوچه‌ای که رد می‌شوی، دسته کم یک پارچه سیاه سر در خانه‌ای خواهی دید. نبود تخت خالی برای بستری بیماران که چند ماهی است با آن درگیر هستیم. حالا اما مردم با بحرانی جدید دست و پنجه نرم می‌کنند؛ کمبود برخی اقلام دارویی که حداقل‌ترین نیازها در این روزهای کرونایی است. خستگی مردم از وضعیت را می‌توان در نگاه خسته و نگرانشان دید، وقتی ساعت‌ها در صف‌های طولانی برای انجام تست هستند. این یعنی اوضاع هیچ خوب نیست.

           

 در پی دارو
با فهرستی از داروهای مختص بیماران کرونا وارد داروخانه شدم، این چندمین داروخانه است که برای یافتن داروها می‌روم برخی از داروخانه‌ها تنها چند قلم از آن را داشتند. متصدی داروخانه نگاهی به فهرست داروها می‌کند و می‌گوید: «چندتایی رو نداریم. فاویپیراویر که اصلاً نیست، نگرد دنبالش اگر هم باشه به یه سری داروخانه خاص میدن». پیرمردی از روی صندلی به‌زحمت بلند می‌شود؛ رو به متصدی داروخانه می‌گوید: «داروهای من آماده است؟»، مرد جواب می‌دهد: «واسه گرفتن این چند تا دارو باید بری بیمارستان صاحب‌الزمان ما نداریم ولی اونجا احتمالاً باشه».
همراهان بیماران یکی پس از دیگری کم‌وبیش دارو می‌گیرند و برخی هم جواب می‌شوند. به داروخانه بعدی می‌روم. زنی تقریباً 40 ساله با فهرستی از انواع داروها که برای خواهرش که حالا در بیمارستان شهید محمدی بستری است، منتظر مانده. میگوید همه خانواده‌اش کرونا گرفته‌اند و حالا خواهرش در بیمارستان است. باحالتی گرفته ادامه میدهد: «چند روزی است که هذیان می‌گوید، چند دارو تجویز کرده‌اند که یکی از آن‌ها را نتوانستیم پیدا کنیم اما گفتند اگر بخواهیم می‌توانیم آزاد بخریم، ده میلیون تومان! اما ما توانایی پرداخت این هزینه را نداریم». به صورتش نگاه می‌کنم. کلافه به نظر می‌رسد. حرفهایش را کامل میکند: «مگر چقدر در میآوریم که بتوانیم یک سوزن با این قیمت بخریم؟ اگر به‌موقع واکسن برای همه در دسترس بود، به این حال‌وروز گرفتار نمی‌شدیم». مرد مسنی که دست‌هایش می‌لرزد سربلند می‌کند و می‌گوید: «همسرم 22 روز بستری شد. 20 میلیون خرج کردیم. انواع دارو و سوزن گرفتیم. با هزار قرض و بدبختی پول جور کردیم اما نتوانسیم نجاتش بدهیم. حالا هم پسرم مبتلا شدهاست و دربه‌در دنبال داروهایش هستم». سوار تاکسی که می‌شوم راننده و مرد کنارش به حرف‌هایشان ادامه می‌دهند. راننده می‌گوید: «اگر همان اول نظارت می‌کردند، کار به اینجا نمی‌کشید. خدا شاهد است اول کرونا ماسک را بسته‌ای 120 تومان می‌خریدم». مرد کناری هم به نشانه تأیید سری تکان می‌دهد و با صدایی گرفته که ناراحت به نظر می‌رسد، می‌گوید: «مردم به خودشان هم رحم نمی‌کنند، هیچ‌کسی هم به فکر نیست. هرروز کلی آدم می‌میرد، مگر خودشان تا کی زنده هستند!».  

    

 کمبود کشوری
با سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی در مورد کمبود برخی داروها در سطح استان گفت‌وگو کردم. نوروزیان در اینباره گفت: «هر دارویی که زیاد استفاده و تجویز شود، کم می‌شود. این مسئله که یک دارو در داروخانه کم است، درست نیست. ممکن است در مقاطعی داروهای مختلف کم شود؛ اما آن کمبود برطرف می‌شود و این مسئله که یک دارو در داروخانه‌ها کم شود، صحیح نیست. هر دارویی که زیاد استفاده و زیاد تجویز شود، طبیعتاً با کمبودهایی روبه‌رو خواهد شد. برخی از داروها هم به دلیل اینکه در شرایط تحریم هستیم یا از کشوری دیگر وارد می‌شدند یا دلایل متفاوت دیگر دچار کمبود شده، اما ما هر هفته کمبودهای دارویی را به سازمان غذا دارو وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم تا این کمبودها برطرف شود». کرونا به‌طور مستقیم روی قیمت داروها تأثیری نداشته اما وضعیت بحرانی تحریم، امکان تولید و یا ورود برخی از داروها را غیرممکن و سخت کردهاست. که در پی آن باعث کمبود و درنتیجه با افزایش قیمت همراه خواهد بود. وقتی یک بیماری همه‌گیر می‌شود و تجویز یک سری از داروها مشابه برای افراد مشابه زیاد می‌شود؛ آن دارو با مشکل کمبود روبه‌رو می‌شود. متأسفانه این موضوع راه را برای وجود برخی از افراد سودجو که دارو را به‌صورت قاچاقی وارد می‌کنند و به قیمت‌های گزاف به مردم بفروشند، هموار می‌کنند. افزایش قیمت داروهای دولتی، به دلیل تحریم‌ها در کشور است. اقلام دارویی که در سطح استان دچار کمبود شده‌اند، به‌صورت کشوری است. مگر اینکه وجود این داروها در استان‌های دیگر به‌صورت قاچاقی بوده باشد. هزینه درمان بیماری کرونا بستگی به شرایط فرد مبتلا شده دارد اما این هزینه بسیار بیشتر از هزینه‌های پیشگیری آن است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها