چین می‌خواهد با ۳۶ ماهواره بلایای طبیعی را پیش‌بینی کند



چین یک صورت فلکی تشکیل شده از ۳۶ ماهواره را برای بررسی بلایای طبیعی در مدار زمین راه اندازی می‌ کند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کشور چین برنامه‌ای بلندپروازانه برای ساخت مجموعه‌ای از ۳۶ ماهواره در مدار نزدیک زمین دارد که هدف از این برنامه جمع آوری داده‌ها به منظور پیش بینی و نظارت بر بلایای طبیعی است. این پروژه را شرکت Tianjin Satcom هدایت می‌کند و گو جیانچیانگ رئیس این شرکت اعلام کرد که اولین ماهواره از این ۳۶ ماهواره در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به فضا ارسال و راه اندازی می‌شود. همه این ماهواره‌ها هم تا پایان ماه می‌ سال ۲۰۲۳ به فضا پرداخت خواهند شد.

تنها چین نیست که از ماهواره‌ها برای جلوگیری از بلایای طبیعی استفاده می‌کند. منشور بین المللی فضا و بلایای بزرگ تلاشی بین المللی است که از فناوری‌های فضایی برای کمک به نیرو‌های امدادی و اورژانس در صورت بروز بلایای طبیعی استفاده می‌کند و اکنون ۱۷ عضو و ۶۱ ماهواره در سراسر جهان دارد که برای ساماندهی منابع و تخصص برای واکنش سریع به حوادث فاجعه بار در دسترس هستند. این شبکه در طول ۲۴ ساعت و هفت روز هفته فعال است تا مطمئن شود هیچ فاجعه غیرمترقبه یا بدون کمک رخ نمی‌دهد.

  

تصویر کره زمین

    

آژانس فضایی اروپا از این ماهواره‌ها به منظور ثبت تصاویر شگفت انگیز از وقایعی مثل طوفان، آتش سوزی وسیع، سیل، زلزله، آتشفشان و حتی لکه‌های نفتی روی اقیانوس استفاده می‌کند. جیانچیانگ گفت که شبکه ماهواره چین تصاویری با کیفیت بالا ثبت و ارائه می‌کند تا به دانشمندان در تشخیص و تحلیل تغییر شکل‌های زمین شناسی در مقیاس میلی متر کمک کند. این تحقیقان به سنجش و پیش بینی بهتر احتمال وقوع بلایای زمینی مثل رانش و فرونشست کمک می‌کند. او در ادامه گفت که داده‌های ماهواره‌ای همراه با بررسی زمین شناسی و داده‌های پایش شده توسط حسگر‌های زمین دقت و پیش بینی به موقع بلایا را بهبود می‌بخشد و به دولت و مردم امکان می‌دهد زمان بیشتری برای آماده شدن و مقابله با این بلایا داشته باشند.

  

تصویر کره زمین

  

گفتنی است که چین از آوریل گذشته روی صورت فلکی اینترنتی که از ۱۳ هزار ماهواره تشکیل شده کار می‌کند. این ماهواره‌ها در طیف وسیعی از باند‌های فرکانسی کار می‌کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها