آیا تغییر در نوع واکسن دوز دوم، مشکل ایجاد می‌کند؟


نویسنده: راضیه نیرومند

همزمان با شیوع ویروس کووید-۱۹ دانشمندان در بسیاری از کشورها، تلاش برای ساخت واکسن کرونا را آغاز کردند.
 
 نتیجه کشف واکسن، تزریق در دو دوز با فاصله‌ی زمانی مشخص، بسته به نوع واکسن بود. بنا به گفته‌ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نوع و پلتفورم واکسن‌هایی که در دوز اول و دوم تزریق می‌شود، باید یکسان باشد. در درجه اول توصیه جدی می‌شود که دوز اول و دوم یک نوع واکسن تزریق شود اما اگر از یک نوع واکسن نبودند، حتما از یک نوع پلتفورم در دو دوز تزریق شود. به عنوان مثال یک فرد نمی‌تواند دوز اول آسترازنکا و دوز دوم برکت بزند؛ زیرا آسترازنکا از DNA و برکت ویروس ضعیف شده یا کشته شده است. فردی که در دوز اول سینوفارم زده‌است اما در دوز دوم می‌تواند واکسن برکت بزند؛ زیرا هر دو از ویروس ضعیف یا کشته هستند.
طبق اظهارات استاد ایمنی‌شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، واکسن اسپوتینک‌وی همانند آسترازنکا از DNA است اما وکتوری که برای ساخت آسترازنکا استفاده می‌شود با وکتوری متفاوت است که در اسپوتنیک‌وی وجود دارد. وکتور آسترازنکا مربوط به شامپانزه و وکتور اسپوتنیک‌وی از آنفلوآنزای انسانی گرفته شده است. در مجموع اما پلتفورم این دو واکسن یکی است.
بنابراین اگر کسی اسپوتنیک دریافت کردهاست ، میتواند در دوز دوم آسترازنکا را به عنوان جایگزین تزریق کند. وقتی سیستم ایمنی با یک عامل بیگانه، آنتی‌ژن، میکروب یا ویروس روبهرو می‌شود، در دفعه اول ایمنی ایجاد نمی‌کند و در حقیقت دوز دوم است که باعث می‌شود یک‌سری سلول‌ها سریعا وارد عمل شوند و سیستم دفاعی بدن را به فاز ایمنی و محافظت ببرند. بنابراین اگر دوز اول یک نوع واکسن و دوز دوم نوع دیگری بزنید، سیستم ایمنی عملا گیج می‌شود و ایمنی لازم را ایجاد نمی‌کند. بنابراین بهتر است دوز دوم ترجیحا همان واکسن دوز اول باشد یا واکسنی با پلتفورم یکسان تزریق شود.
 
منابع:ایسنا/ دنیای اقتصاد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها