«کرونای مو» به یک قدمی ایران رسید



وزیر بهداشت ترکیه گفت: تاکنون دو مورد مبتلا به سویه جهش یافته "مو" در این کشور شناسایی شده است.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از شبکه خبر، «فخرالدین کوجا»، وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده است که  تاکنون دو مورد مبتلا به سویه جهش یافته " کرونای مو" در این کشور شناسایی شده است. سازمان بهداشت جهانی به تازگی گونه ای از ویروس کرونا موسوم به « کرونای مو» به عنوان یک گونه قابل توجه معرفی کرده است.  این گونه نخستین بار در ژانویه ۲۰۲۱ در کلمبیا شناسایی شد و تا امروز در بیش از ۳۹ کشور جهان از جمله آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، اکوادور،کانادا و همچنین بخش هایی از اروپا دیده شده است.

کرونای مو یکی از جدیدترین انواع جهش یافته ویروس کروناست. گفته می شود خواستگاه کرونای مو از کلمبیا بوده است. کرونای مو از ژانویه 2021 در جهان شناسایی شد. آخرین کشوری که کرونای مو در آن جا شناسایی شد، ژاپن است. از ویژگی های کرونای مو آن است که واکسن های کرونا روی آن اثربخشی کمی دارند. جامعه جهانی هنوز با نام کرونای دلتا و لامبدا کاملاً آشنا نشده بود که نام کرونای "مو" چند روزی است در جهان خودنمایی می کند. اگرچه این سویه از کرونا از ژانویه 2021 شناسایی شده است، اما رفته رفته مانند سایر انواع جهش یافته کووید 19 به سایر کشورها سرایت می کند. اخیراً کشور ژاپن از یکی از مسافرانی که به این کشور سفر کرده بود، این ویروس را شناسایی کرده است.

گفته می شود کرونای مو از آمریکای جنوبی و اروپا شروع شده است و ظاهراً بر همه انواع واکسن های کرونا مقاومت زیادی نشان می دهد. گفتنی است، سازمان جهانی بهداشت به تازگی مطالعات جدیدی را در مورد این سویه از کرونا شروع کرده است و جزئیات بیشتری از آن مطرح نشده است.

  

واکسن های کرونا روی کرونای مو از اثربخشی کمتری برخوردارند

پرفسورعلیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تشریح ویژگی های واریانت جدید کرونا به نام "مو" به خبرنگار رکنا گفت: خواستگاه این واریات از ویروس کرونا برای اولین بار در ژانویه 2021 و در کلمبیا است. شیوع این ویروس در آمریکای جنوبی و اروپا گزارش شده است. با این حال اطلاعات بیشتری از جزئیات این گونه از ویروس کرونا موجود نیست و تحقیقات چندانی روی آن انجام نشده است. سازمان جهانی بهداشت نیز همچنان در حال تحقیقات روی این گونه از ویروس کرونا است. در مطالعات اولیه نشان داده شده است که با توجه به تغییرات ایجاد شده روی این ویروس، کرونای مو بر واکسن کرونا مقاومت تر است. اگرچه هنوز نیازمند تحقیقات بیشتری روی کرونای مو هستیم ولی اثربخشی واکسن های کرونا نسبت به کرونای دلتا و گونه های قبلی بر روی مو کمتر است.

  

سفر کرونای مو به 40 کشور دنیا

پرفسور ناجی ادامه داد: شیوع کرونای مو در بیش از 40 کشور شناسایی شده است و آخرین کشوری که از شناسایی کرونای مو خبر داده است ژاپن بوده که از مسافران خارجی آن را شناسایی کرده است. نکته مهم آن است که ممکن است شیوع جهانی کرونای مو بیشتر از میزانی است که شناسایی شده است، زیرا امکانات موجود در همه جا یکسان نیست و این موضوع کار شناسایی را دشوار می کند. تا همین دو هفته قبل حدود 3858 مورد از این ژنوم را در یک پایگاه معتبر، توالی ژنوم اش را ثبت کرده اند و اگر کل توالی های کووید را در این پایگاه در نظر بگیریم شاید 0.1 درصد باشد اما مطمئناً بیشتر از این هاست. بنابراین شناسایی و کنترل انواع کرونا بستگی به ظرفیت توالی یابی کشورها دارد که اکثراً دارای ظرفیت اندکی هستند.

  

کشورهای ضعیف در واکسیناسیون، مکانی مناسب برای رشد ویروس های جهش یافته کرونا

پرفسور ناجی در مورد پراکندگی شیوع کرونا در جهان افزود: در حال حاضر به ترتیب 39 و 13 درصد از موارد ابتلا به کرونای مو در کلمبیا و اکوارد هستند اما نکته مهمتر درمورد کرونای مو این است که با توجه به نهایی بودن رهایی از کرونا با واکسیناسیون، در کنار آن اقدامات درمانی نیز باید اعمال شود. اکنون باید گردش ویروس را در جهان کم کنیم. خیلی از کشورها به دلیل آن که اصول واکسیناسیون مناسبی ندارند، مکان های مناسبی برای بروز و ظهور انواع جهش یافته ویروس شناخته می شوند. اکنون سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که همه گیر شناسی واریانت مو را در آمریکای جنوبی، بویژه با توجه به آن که کرونای دلتا نیز در کنار آن در حال گردش است، برای تغییراتی که ممکن است در آینده ایجاد شود را زیر نظر دارد. این موضوعی است که همه جوامع با آن دست به گریبان هستند.

     

 

کشورهای دنیا باید گمان کنند که در یک کشتی قرار دارند

استادتمام ویروس شناسی به اجحاف برخی کشورها برای اهدای واکسن به جوامعی که نیازمند واکسن کرونا هستند اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشورهایی که منابع پولی بیشتری دارند، در حال ذخیره کردن واکسن های کرونا هستند، این درحالی است که بسیاری از کشورهای دنیا روند واکسیناسیون خوبی را طی نکرده اند؛ این هشداری است برای همه کشورها که لازم است همدلی بیشتری با یکدیگر داشته باشیم تا واکسیناسیون پوشش بهتری در دنیا داشته باشد. باید گمان کرد که همگی در یک کشتی هستیم و منفک از دیگران نیستیم. اطلاعات اولیه از واریانت کرونای مو نشان می دهد که این نوع از کرونا می تواند نسبت به واکسن های کرونا مقاومت بیشتری داشته باشد. با این حال تغییرات فیزیولوژیکی و عوارض جدید حاصل از این واریانت هنوز مشاهده نشده است. تا کنون همانطور که گفته شد، تصویر کاملی از کرونای مو دیده نشده و سازمان جهانی بهداشت در حال تحقیقات روی این واریانت است.

   

واریانت های کرونا در هر صورت به وجود می آیند و امکان قرنطینه همه کشورها نیست

پرفسورعلیرضا ناجی در مورد راه های کنترل کرونا و جلوگیری از سرایت آن به داخل مرزهای کشور بوسیله لاک داون و امثالهم گفت: وضعیت کنونی ما نسبت به قبل فرق کرده است. باید درک کنیم که واریانت ها در هر صورت به وجود می آیند و امکان قرنطینه همه کشورها وجود ندارد. باید توجه داشت که واریانت ها در نتیجه گردش لجام گسیخته ویروس در جامعه به وجود می آیند. اکنون باید استراتژی هایی داشته باشیم تا از جهش و پیدایش واریانت های مختلف جلوگیری کنیم. بنابراین باید راهکارهای درمانی و غیردرمانی را با یکدیگر داشته باشیم. به عنوان مثال در کالیفرنیا که بیشترین آمار واکسیناسیون کرونا را داشته است، اعلام شد که دیگر رعایت پروتکل های بهداشتی لازم نیست و شهر به وضعیت قبل از کرونا بازگشته بود، دیری نگذشت که با ورود واریانت دلتا به این منطقه، تعداد زیادی از افراد به کرونای دلتا مبتلا و نهایتاً کشته شدند. این موضوع ما را به رعایت اقدامات غیردرمانی در کنار اقدامات درمانی بیشتر متوجه می کند.

   

چاره ای جز واکسیناسیون نداریم

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد سیاست های کنترل کرونا در کشورهای مختلف و لزوم واکسیناسیون در جوامع اظهار داشت: اگر کشورهای دنیا همدل نشده و جوامع بیشتری واکسینه نشوند، باید منتظر واریانت های جدید و کشنده تر از انواع کرونا در جهان باشیم. متاسفانه سیاست های نادرست و غلطی که اکثر کشورهای دنیا در مقابله با کرونا اعمال می کنند امیدوارانه نیست. به طور کلی چاره ای جز واکسیناسیون نداریم، ضمناً واکسن ها بر روی واریانت های کرونا اثرگذار هستند و همه مطالعات این موضوع را نشان می دهند.

.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها