پیشکسوت ارزنده فوتبال هرمزگان:

باید فرهنگ فوتبال بازی کردن را به نوجوانان و جوانان بیاموزیم



در خانواده ای کاملا فوتبالی به دنیا آمده است. مرحوم پدربزرگش  یکی از بانیان و پایه گذاران تیم های فوتبال در خوزستان بود.‌ دایی ها و خواهرزاده هایش همه فوتبالیست بودند به تعبیری هم خانم ها و هم آقایون در خانواده این پیشکسوت ارزنده فوتبال هرمزگان فوتبالی هستند‌. گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل را با این پیشکسوت دوست داشتنی و ارزنده فوتبال هرمزگان با هم می خوانیم.

   

 لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.
داریوش پالش هستم  متولد ششم فروردین ۱۳۴۷ صادره ازخرمشهر ، سه  دختر زیبا خداوند به من داده است.

  
 دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟
منم مثل بیشتر  فوتبالیست ها،  فوتبالم را درزمین های خاکی شروع کردم . ما خانواده کاملا فوتبالی هستیم.  مرحوم پدربزرگم یکی از بانیان و پایه گذاران تیم های فوتبال در خوزستان بود.‌ دایی هایم و خواهرزاده هایم همه فوتبالیست بودند به تعبیری هم خانم ها و هم آقایون در خانواده ما فوتبالی هستند‌.

  
 الفبای فوتبال را در کدام تیم و زیر نظر چه مربی  آموختید؟
من فوتبالم را در محله  زیر نظر  احمدی شروع کردم.
بعد به تیم استقلال بندرعباس که زیر نظر حسن فلامرزی و استاد علی پریزاد بود ادامه دادم ولی استاد محمد زراعتکار یکی از مهمترین مربی های من بود که الفبای فوتبال  را به من آموخت.‌

   
 در چه تیم های بازی کرده اید؟
من درتیم های زیادی بازی کردم ، تیم های مثل  مهاجرین ، کشتیرانی ، کاوه بندرعباس ، کشتی سازی خلبج فارس ، آزادی و مسعود بندرعباس که با هر کدام از این تیم ها خاطرات زیادی دارم.

  
 اوج فوتبال شما با کدام تیم و در زمان چه بازیکنانی بود؟
اوج فوتبال من در تیم کاوه بندرعباس بود که تنها وقتی هیجده ساله بودم در بزرگترین جام آزادگان در کنار بازیکنان بزرگی همچون  اسد جمالی ، عباس سرخاب،  مرحوم جهانبخش کواری ،محسن قلابزاده ، حسن زرنگار، مهدی فلامرزی، حسین ندایی، هوشنگ حافظ پور و خیلی از بازیکنان دیگر که اگر نامشان را نبردم از آن ها عذرخواهی می کنم.‌

  
 در چه پستی بازی می کردید؟
من در پست هافبک چپ و مهاجم  بازی می کردم.

  
 در کنار چه کسانی راحت تر بازی می کردید؟
درکنار مرحوم جهانبخش کواری و مهدی فلامرزی

  
 در تیم های منتخب استان‌ بازی کرده اید؟
بنده در تمام رده های منتخب از جوانان تا بزرگسالان حضور داشته ام  و بازی کرده ام.

  
 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟
قهرمانی در لیگ دسته سوم کشور و صعود به لیگ دسته دوم ، دو قهرمانی در باشگاه های استان و عناوین زیادی از مسابقات فوتسال در کارنامه ورزشی خودم دارم.

  
 مربیان شما چه کسانی بوده اند؟
احمدی نسب، محمد زراعتکار، حسن فلامرزی، علی  پریزاد ، چوپانی،  مرحوم غلامحسین مظلومی، اسماری، محمد امین چرخنده، مرحوم محمد  مرادی و مربیان بزرگ دیگر استان که مدیون همه آن ها هستم.

 
 در مورد دوره های مربیگری که دیده اید بگویید؟
اولین کلاس آسیا ویژن ، کلاس  C آسیا و  d آسیا که متاسفانه بعلت فوت ناگهانی دوست عزیزم مرحوم کواری نتوانستم کلاس را به پایان برسانم.

  
 الگوی شما در دوران فوتبال چه کسانی بودند؟
مرحوم ناصر حجازی و مرحوم استاد پرویز دهداری دو الگوی فوتبالی من هستند.

 
 از فوتبال هرمزگان بگویید آیا در جایگاه خوبی قرار دارد؟
متاسفانه هرمزگان جایگاه خوبی در فوتبال ایران ندارد و دلیل اصلی اين موضوع بر می گردد به عدم دلسوزی مسوولان در استان،  زیرا اگر مسوولان دلسوز داشته باشیم استعداد های زیادی داریم که می توانند نام فوتبال هرمزگان را در کشور طنین انداز کنند.

 
 به بازیکنان و کادر فنی بومی به چه میزانی اعتقاد دارید؟
ما با فوتبالیست های بومی درآن زمان کارهای بزرگی در مقابل تیم های بزرگ پایتخت انجام دادیم که اگر تداوم داشت الان فوتبال استان این گونه سرخورده نبود.
مربیان و بازیکنان با دانش زیادی داریم و اگر قدر داشته های خودمان بدانیم جایگاه فوتبال هرمزگان در کشور یقینا بهتر خواهد شد.

  
 چرا هرمزگان یک تیم لیگ برتری ندارد؟
خوب باز برمی گردد  به این که یک عده فکر می کنند  وارث ورزش و فوتبال این استان هستند ودست از آن نمی کشند. نمی‌دانم شاید سودی در این کار برایشان باشد و  ما بی اطلاع هستیم . متاسفانه شاهد سیر نزولی  در فوتبال استان هستیم و من واقعا به عنوان کسی که در فوتبال استان دست و پاهایم شکسته است نگران این مسله هستم.متاسفانه کاری از دستم بر نمی آید و فقط می گویم صد حیف این فوتبال هرمزگان با این همه استعداد که در این مثلث برمودا گم شده است.

  
 در دورانی که بازی می کردید مشوق شما چه کسی بود ؟
یکی از بزرگترین مشوق های من در دوران فوتبالم مرحوم پدربزرگم بود.‌پ

  
 زیبا ترین گلی که در دوران بازیگری زدید به کدام تیم و دروازه بان بود؟
به تیم نساجی قائمشهر که دروازبان بزرگ آن دوران جغداپور در دروازه نساجی بود من این گل زیبا را با پاس خوب مرحوم کواری به ثمر رساندم.

  
 در دورانی که بازی می کردی بهترین بازی را مقابل کدام تیم انجام دادید؟
در مقابل تیم بزرگ پرسپولیس با رهبری علی پروین که ما توانستیم با بازیکنانی ملی پوشی که پرسپولیس داشت در بندرعباس با این تیم یک یک مساوی کنیم.
 در این بازی  ضربه ناگهانی من از جناح چپ به تیرک دروازه خورد و با ضربه سر تماشای مهدی فلامرزی بازی را به تساوی کشاندیم  و استادیوم تختی از خوشحالی هوادران منفجر شد.

  
 از هم بازی های قدیمی شما، بازیکنی به سطح برتر فوتبال ایران راه یافت ؟
دوست عزیزم مهدی فلامرزی و بعداز ایشان داود دهقانی

  
 در فوتبال به حق خودتان  رسیده اید؟
خیر، متاسفانه به حق خودم در فوتبال نرسیدم.

  
 برای بازگشت تیم های قدیمی به صحنه فوتبال چه پیشنهادی دارید؟
در زمان حرف اول را غیرت می زد.  ولی در حال حاضر حرف اول را پول می زند و این دلیل بزرگ غیبت تیم های بزرگ قدیمی در استان است و چون تیم های قدیمی از نظر مالی ضعیف هستند و بیشتر  بازیکنان هر جا بیشتر پول بدهند بازی می کنند تیم قدیمی نمی توانند به صحنه فوتبال بر گردند.

   
 صمیمی ترین دوست فوتبال خود را نام ببرید؟
من دوست های زیادی در فوتبال داشتم و دارم  ولی بیشتر با مرحوم جهانبخش کواری صمیمی بودم.

  
 بهتربن خاطره ورزشی شما؟
قشنگ ترین خاطره ورزشی  کفش آدیداسی بود که  مرحوم غلامحسین مظلومی به من داد. خدابیامرز مظلومی از من قول گرفت هم گل بزنم و هم پاس گل بدهم که این کار را کردم.

  
 تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟
تلخ ترین خاطره ورزشی من  از دست دادن دوست عزیزم مرحوم کواری در زمین و در کلاس b آسیا بود که جلوی خودم بر روی پاهایم تمام کرد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

  
 در دوران بازیگری خیلی  کارت های رنگی از داوران می گرفتید؟
نه ، بازیکن جنجالی نبودم که زیاد کارت زرد یا قرمز دریافت کنم.

 
 به عنوان یک پیشکسوت چه توصیه ای به فوتبالیست های جوان دارید؟
یک فوتبالیست اگر می خواهد به درجات بالای از فوتبال دست باید تلاش کند. یک جوانان باید بداند برای چه هدفی در زندگی تلاش می کند. ما پیشکسوتان  باید فرهنگ فوتبال بازی کردن را به نوجوان و جوانان  بیاموزیم. بنده در این راستا در حال نوشتن مقاله ای تحت عنوان فرهنگ فوتبال در هرمزگان هستم که وقتی تکمیل شد خدمتتان ارسال می کنم‌.

  
 نگفتی آبی یا قرمز هستی؟
نه آبی، نه قرمز ، فقط زرد طلایی

 
 تیم مورد علاقه شما در جهان؟
بارسلونا

 
 بهترین دروازه بان زمان دوران شما چه کسی بود؟
مرحوم حسن بحرانی در استان و مرحوم ناصر حجازی در ایران

  
 اگر به عنوان سرمربی بخواهی یک تیم از فوتبالیست های هم دوره خودت را به میدان بفرستی چه کسانی را در ترکیب اصلی قرار می دهید؟
درون دروازه حسن بحرانی، در دفاع از وجود محسن قلابزاده، هوشنگ حافظ پور، حسین ندایی ، حسین عطار، در هافبک ها از وجود علی خوش قدم، اسد جمالی، فرهمند یوسفیان،  عباس محیط، و از  مهدی فلامرزی و اسماعیل رزاقپور هم در پست مهاجم استفاده می کردم .‌

 
 بهترین مربی کنونی ایران؟
یحیی گل‌محمدی

 
 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟
گواردیولا

 
 چرا حضور پیشکسوتان در ورزش فوتبال کمرنگ شده است؟
متاسفانه یکی از معضلات فوتبال در هرمزگان بهره نبردن از تجربه خیلی از پیشکسوتان است و همین امر باعث شده که حضور عزیزان پیشکسوت که خودم را لایق این دسته نمی بینم کمرنگ شده و به خاطره همین عزیزان از این موضوع دلگیر هستند.

 
 اگر در ورزش هرمزگان قدرتی برای تصمیم گیری داشتید کدام مشکلات را در اولویت می گذاشتید؟
مهمترین مشکلات را می شود این گونه عنوان کرد.یک بهره نگرفتن از تجربیات پیشکسوتان استان، اهمیت  ندادن به تیم های پایه، عدم توجه کافی به رشد فرهنگی نوجوان و جوان ، کافی نبودن  زیر ساخت های لازم، که اگر من مسؤوليتی داشته یقینا به این موضوعات می پرداختم.

 
 زیباترین جای هرمزگان از نگاه شما؟
جزیزه زیبای قشم

 
 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
در اوقات فراغت هم فوتبال را  به صورت تفریحی دنبال می کنم و درحال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا بهترین اوقات فراغت ماندن در خانه در کنار خانواده است.

 
 و حرف آخر ...
در آخر باید تشکر کنم از همسر مهربان و صبورم که سال های سخت ورزشی من را تحمل کرد و برای رشد و شکوفایی تربیت فرزندانم تلاش مضاعفی کرده است.  نین تشکر می کنم از تمام اساتید که از دوران
نوجوانی و جوانی تا به امروز چیزهای زیادی را در فوتبال به من آموختن و در نهایت از شما دوست عزیزم
 تشکر ویژه می‌کنم که این مصاحبه را با بنده انجام دادید.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها