دلتا در کیش/ همدلی برای گذر از تلخی‌های پیک پنجم کرونا



کرونا با نقاب دلتا در قالب پیک پنجم در تیر ماه ۱۴۰۰ کام کیش را آنگونه تلخ کرد که کیشوندان و مسوولان برای زدودن غبار کرونا از چهره زیبای این جزیره و بازگشت روزهای شیرین به آن ردای همراهی و همدلی به تن کردند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، جزیره کیش از اواسط تیرماه با عبور از وضعیت زرد به قرمز، دوباره وارد روزهای سخت کرونایی در قالب پیک پنجم شد به طوری که جدال نفس گیر کیشوندان با این موج حدود ۲ ماه و تا ۶ شهریور به طول انجامید.

همت مردم و مسوولان غبار سرخ از چهره جزیره زدود و آن را جلای نارنجی داد به طوری که جمعه گذشته پس از بهبود تمام بیماران بدحال کرونایی تعداد بستری ها در بیمارستان کیش به صفر رسید و این روند تا چند روز ادامه داشت.

اما آنچه که در پیک پنجم کرونا بر کیش گذشته به قدری قابل تامل است که می توان گفت سوش دلتا توانست به تنهایی در عرض ۲ ماه به اندازه چهار پیک گذشته، غم بر دل و زخم بر تن این جزیره گردشگری بگذارد.

 

آغاز تلخ کامی ها

پیک پنجم از ابتدای تیرماه در این جزیره همزمان با استان های جنوبی کشور آغاز شد و در نهایت ۱۲ این ماه به یکباره وضعیت کیش را از زرد به قرمز تغییر رنگ داد و این تغییر شروعی برای جولان مرگبار دلتا بود.

جولان ۲ ماهه کرونا دلتا در کیش زمان کمی برای این سوش که قدرت سرایتش ۱.۴ برابر سوش های قبل خود است، نبود و همین مساله باعث شد این ویروس شوم دست به رکورد شکنی بزند به صورتی که مهمترین آنها شامل افزایش حدود ۲ برابری بیماران شناسایی شده تا رشد ۱۰۰ درصدی جانباختگان این ویروس بود.

 

تلخ و شیرین‌های پیک پنجم کرونا در کیش

 

سایه سیاه دلتا

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ (حدود ۱۶ ماه) در این جزیره چهار هزار و ۹۰۱ بیمار مبتلا به این ویروس شناسایی شده بودند که ۲۳ تن آنان از جمله یک کودک چند ماه جان خود را از دست داده بودند.

این درحالی است که اکنون (در پایان پیک پنجم) تعداد بیماران شناسایی شده در این جزیره به عدد هشت هزارو ۱۰۰ تن و تعداد جانباختگان نیز به ۵۶ نفر رسیده است.

سوش دلتا در مرداد ماه هر روز خبر ناگواری برای کیشوندان داشت به گونه ای که در ۱۲ مرداد به علت نبود سرسمپلر آزمایشگاهی امکان اخذ تست PCR در بیمارستان فوق تخصصی کیش فراهم نبود و کادر درمان به ناچار به مدت یک هفته از بیماران تست رپید گرفتند و هرچند این روش به علت خطای بالا قابل اطمینان نبود اما به همت مدافعان سلامت روند درمان بیماران با قوت خود ادامه یافت.

یکه تازی دلتا به حدی بود که این جزیره در ۱۷ مرداد شاهد مراجعه ۵۷۷ بیمار مشکوک به کرونا بود و در این روز تست ۹۶ نفر مثبت شد اما مهمترین رکورد این ویروس در کیش مربوط به ۱۱ و ۱۸ مرداد با ثبت سه فوتی در هر روز بود.

دلتا در این ایام تنها به افزایش فوتی و بیماران مثبت کرونا بسنده نکرد بلکه در روزهای متلاطم جزیره (دهه دوم مرداد) تعداد بستری های بیمارستان را به ۶۸ نفر رساند و به گفته محمدرضا رضانیا این روزها که در اواسط پیک پنجم بود ۵۰ درصد نتیجه تست های اخذ شده بر ابتلای افراد دلالت داشت.

 

بازگشت به پناهگاه ها

با وجود اینکه کیش به عنوان چهارمین مقصد گردشگری غرب آسیا شناخته می شود و صنعت توریسم حدود ۸۰ درصد اقتصاد این جزیره را شکل می دهد هفته دوم مرداد (۹ تا ۱۵ این ماه) در نتیجه اوج گیری شیوع ویروس کرونا برخی از فعالان گردشگری جزیره به صورت خود جوش نسبت به تعطیلی مشاغل خود اقدام کردند تا شورای سلامت در تصمیم گیری برای اعمال محدودیت ها کمی با آسودگی خیال رفتار کند.

در نهایت ۱۴ مرداد اعضای ستاد مقابله با کرونا جزیره در یکی از جلسات هفتگی خود که در این روزها هر چند روز یکبار برگزار می شد تصمیم به اعمال شدید محدودیت ها گرفتند به طوریکه از ۱۷ مرداد یک هفته قبل از اعمال تعطیلی های سراسری دروازه های نگین خلیج همیشه فارس به روی گردشگران بسته شد.

تعطیلی گروه های شغلی ۲، سه و چهار، محدودیت تردد شبانه از ۲۳ تا چهار صبح، فعالیت بیرون بر رستوران ها و کافی شاپ ها، کاهش ظرفیت پذیرش هتل ها به ۲۰ درصد، ممنوعیت ورود گردشگران از طریق دریا، کاهش پروازها به مقصد فرودگاه کیش، دورکاری و تعطیلی ادارات از جمله این محدودیت ها بود.

۲ روز بعد در تاریخ ۱۹ مرداد محمد عباسی دادستان عمومی و انقلاب کیش نیز دستور ممنوعیت ورود و توقف در سواحل کیش را صادر کرد و این محدودیت ها که به مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی یک هفته ای کشور گره خورد برخی از آنها تا ۶ شهریور ادامه داشت.

 

تلخ و شیرین‌های پیک پنجم کرونا در کیش

 

همراهی و همدلی

کیشوندان در مرداد ماه وقتی دیدند کیش تبدیل به جولانگاه کرونا شده تاب نیاوردند و قدم در راه همبستگی با مسوولان گذاشته اند تا بلکه هرچه زودتر این موج را به ساحل آرامش و سلامتی برسانند.

 در این روزها هرکسی به دنبال آن بود که با قدم های هرچند کوچک گامی بزرگ در مسیر شکست سوش دلتای کرونا بردارد.

اعلام آمادگی بیمارستان خصوصی ایرانیان کیش برای در اختیار گذاشتن امکانات خود به صورت رایگان به ستاد کرونا به منظور تسهیل در روند درمان، تهیه روزانه ۴۰۰ پرس غذای گرم به بیماران توسط اعضای پویش مهدوی، اعطای کمک یک میلیارد ریالی به بیمارستان جهت مداوای رایگان بیماران از جمله تلاش های مردمی برای گذر از این پیک بود.

دولت نیز بر حسب وظایف ذاتی خود گام های ثمر بخشی و بزرگی در راستای کنترل بیماری برداشت که در کنار تداوم مجاهدت های مدافعان سلامت صدور دستور واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال جزایر کیش و قشم در ۱۵ مرداد از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آغاز این طرح توسط مرکز توسعه سلامت جزیره در ۲۹ مرداد از مهمترین گام های مقابله با کرونا در کیش بود.

ظرفیت سازی ۱۴۰ تخت بیمارستانی شامل ۷۰ تخت در بیمارستان تخصصی و ۴۴ تخت نیز در بیمارستان صحرایی ویژه درمان بیماران کرونایی از دیگر اقدامات شورای سلامت در کنار اعمال محدودیت ها بود.

سازمان منطقه آزاد کیش نیز حسب وظایف ذاتی و براساس موافقت ستاد اقتصادی مبارزه با کرونای جزیره در مصوبه ای درمان ساکنان مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان کیش از ۲۷ مرداد را به مدت ۲ماه رایگان اعلام کرد تا بیماران جزیره دغدغه ای به جز درمان نداشته باشند و تاکنون یک هزار و ۱۰۶ بیمار از این خدمت بهره‌مند شده اند.

همچنین بخشودگی یک‌ماهه به مستاجران سازمان منطقه آزاد کیش، استمهال یک ماه مطالبات، تمدید سه‌ماهه مجوز تمام طرح های عمرانی از دیگر تسهیلاتی بوده که این سازمان به کیشوندان در پیک پنجم کرونا ارایه کرده است.

تداوم گام چهارم طرح شهید سلیمانی با حضور  ۱۲ تیم مراقبتی متشکل از حدود ۵۰ نفر مراقب و کادر درمان از دیگر اقداماتی بود که از سوی سپاه ناحیه، مرکز توسعه سلامت و جمعیت هلال احمر کیش دنبال شد.

 

چراغ سبز دلتا به کیش

در نتیجه محدودیت های ۲۰ روزه و همدلی و مشارکت همه‌جانبه، کیش ۶ شهریور ماه از وضعیت قرمز خارج شد و ۱۳ روز بعد از آن با کاهش چرخش این ویروس، بیمارستان این جزیره در تاریخ ۱۹ شهریور ماه پس از حدود یک سال به مدت سه روز خالی از بیماران کرونایی شد.

کرونا شهریور ماه در حالی چراغ سبز خود به کیش را نشان داد که این موفقیت در نتیجه مشارکت مردم و مسوولان بدست آمد.

در این مدت علاوه بر تعطیلی های گسترده، این جزیره شاهد افزایش واکسن های تزریق شده از حدود سه هزار دُز در ابتدای تیرماه به بیش از ۲۹ هزار دُز در زمان حاضر بود که گام مهمی در کنترل این اپیدمی است.

 

تلخ و شیرین‌های پیک پنجم کرونا در کیش

 

رکوردهای کیش مقابل دلتا

هرچند دلتا در قالب پیک پنجم رکوردهای مختلفی در این جزیره از خود بر جا گذاشت اما کیش و کیشوندان نیز مقابل آن رکوردهای بی نظیری از خود بر جا گذاشتند که تزریق روزانه یک هزار و ۲۰۰ دُز واکسن از جمله این دستاوردهای شیرین است.

کاهش میزان تست های مثبت به نسبت تعداد تست های روزانه از ۵۰ درصد به زیر ۱۰ درصد، تزریق دُز اول بین حدود ۶۰ درصد و دُز دوم بین ۳۰ درصد از جمعیت ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفری کیشوندان واجد شرایط (۱۸ سال به بالا)، به صفر رسیدن بیماران بستری و توقف محدودیت ها از دیگر رکوردها و دستاوردهای اهالی کیش در این پیک است.

 

آتش زیر خاکستر

با تمهیدات و برنامه ریزی های انجام شده از سوی شورای سلامت و ستاد مبارزه با کرونا و همراهی و همدلی اصناف و کسبه، جوامع مختلف، فعالان گردشگری و تمامی کیشوندان هم اکنون پیک پنجم کرونا در کیش شکسته خورده است.

 بهتر است بدانیم شکست این پیک و خالی شدن بیمارستان دال بر پاک و سفید شدن جزیره نیست و باید طوری رفتار کنیم که انگار این ویروس همچون اتش زیر خاکستر همیشه برای مبتلا کردن ما در کمین است پس از حضور در مراسمات و مکان های شلوغ خودداری کنیم بلکه شاید علاوه بر جان خودمان جان دیگری را نیز نجات بدهیم.

یادمان باشد که خبر خالی شدن بیمارستان کیش و کم شدن آمار مبتلایان نباید باعث عادی انگاری در جزیره شود چراکه عادی انگار موجب بازگشت مجددا سوش های جهش یافته و ایجاد بحران می شود که این مساله به معنی شکستن سیستم خط تاب آوری و شکست رکوردهای پیک پنجم توسط پیک های دیگر است.

واکسن بزنیم اما فراموش نکنیم که تا زمانی که بالای ۸۰ درصد جامعه هر ۲ دز واکسن را نگرفته اند، نمی شود امیدوار به پیشگیری توسط واکسن بود و تنها راه کنترل کرونا اجرای شیوه نامه های بهداشتی است.

 

رعایت قانون شفا

شست و شوی مکرر دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را فراموش نکنیم چراکه امروز تنها راه نجاتمان از چنگال بی رحم کرونا رعایت همین چند مورد به عنوان قانون شفا است.

خوب است یادآوری شود که اگر این شاخص ها به بالای ۸۵ درصد برسد تازه آن زمان است که می توانیم در یک وضعیت با ثبات باقی بمانیم، پس برای یک مرگ کمتر بیاید باهم دست ندهیم بلکه به هم دل بدهیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها