لزوم غبارروبی از چهره‌ی ستاره‌ خلیج فارس


نویسنده: صبح ساحل

به گزارش صبح ساحل، این روزها شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بحرانی کم‌سابقه در حوزه‌ی مدیریتی مواجه شده است و با افشای برخی از تخلفات و انتشار برخی از ابهامات، ستاره‌ای که قرار بود نام هرمزگان را در سراسر ایران و حتی جهان بلندآوازه‌تر کند، بیشتر مایه‌ی تأسف و نگرانی هرمزگان‌نشینان است. در این وضعیت برای نجات این صنعت و افزایش پشتوانه‌ی اجتماعی این پالایشگاه برخی ابهامات باید زدوده شود و البته برخی تغییرات نیز در این میان اجتناب‌ناپذیر است. نگارنده در این یادداشت در پنج سرفصل سعی کرده تا از نظرگاه خود حواشی اخیر این شرکت را موردبررسی قرار دهد.

    

استفاده از حجم وسیعی از نیروهای غیربومی

یکی از چالشی‌ترین موضوعات پیرامون این پالایشگاه موضوع به‌کارگیری بی‌قاعده‌ی نیروهای بومی است. اگرچه این شرکت بارها در مراجعه‌ی افراد بومی که جویای کار بوده‌اند از برگزاری آزمون استخدامی در آینده‌ای نزدیک خبر داده است اما بنا بر اعلام احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در یک سال گذشته 680 نفر نیروی غیربومی جذب این پالایشگاه شده‌اند؛ مسئله‌ای که با تکذیب محمدعلی دادور، مدیرعامل این شرکت همراه شد. البته منابعی به صبح ساحل اعلام کرده‌اند که آمار مرادی چندان هم دور از واقعیت نیست و استقرار یک‌هفته‌ای مأموران سازمان بازرسی در این پالایشگاه نیز بیشتر با همین رویکرد انجام شد.

  

توزیع نامناسب پست‌های مدیریتی و جایگاه‌های شغلی

نحوه‌ی توزیع پست‌های مدیریتی و جایگاه‌های شغلی از دیگر موضوعاتی است که خشم مردم هرمزگان را در این روزها شعله‌ورتر کرده. بنا بر اطلاعات دریافتی مدیرعامل، معاون تولید، معاون برنامه‌ریزی، مدیر حراست، مدیر روابط عمومی، مدیر درمان و مددکاری، مدیر حقوقی، مدیر مالی، مدیر بازاریابی، مدیر بازرگانی، مدیر آی تی، مدیر نقلیه، مدیر برنامه‌ریزی، مدیر توسعه، مدیر ریسک، مدیر پژوهش، رئیس آموزش، رئیس مهندسی پالایش، رئیس مهندسی عمومی، مدیر بهره‌برداری، رئیس بازرسی فنی، رئیس آزمایشگاه، مدیر برق، مدیر تعمیرات و نگهداری، رئیس ایمنی، رئیس بورس، رئیس مخازن، رئیس سیویل، رئیس کمیسیون معاملات، رئیس خطوط لوله، رئیس پشتیبانی، مدیر پروژه‌ها، مدیر مهندسی مدیران غیر هرمزگانی و تنها مدیریت منابع انسانی و مدیر بودجه مدیران هرمزگانی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به‌حساب می‌آیند.

به‌کارگیری 83 درصد نیروهای حراست و نگهبانی، 81 درصد رانندگان، 84 درصد کارگران ساده، 85 درصد نیروهای آتش‌نشانی و 86 درصد نیروهای فضای سبز و آبدارچیان از میان نیروهای بومی درحالی‌که 67 درصد نیروهای آزمایشگاه، 80 درصد تکنسین‌ها، 70 درصد کارمندان فوق‌دیپلم و لیسانس، 85 درصد مسئولان و 59 درصد نیروهای فنی، غیربومی هستند، نوع نگاه متفاوت مدیریت این شرکت به جایگاه نیروهای بومی و غیربومی را نشان می‌دهد.

   

شائبه‌ی تضییع بیت‌المال

به میان آمدن بحث حقوق‌های نجومی 30 تا 80 میلیونی، پاداش‌های عجیب اعضای هیئت‌مدیره، استفاده از برادر مدیرعامل به‌عنوان مشاور، استخدام گسترده نزدیکان و بستگان برخی از مدیران شرکت، به‌کارگیری مجدد بازنشستگان و موضوع مدیران و پرسنل هتل‌نشین و پروازی این شرکت نیز حسابی همه را شوکه کرد. شایعه‌ی سفر گاه‌وبیگاه مهمانان و نزدیکان مدیرعامل به جزایر استان، اعطای هدیه‌های ویژه، بسته‌های مرتبط با عید نوروز آن هم بسیار بیشتر از تعداد کارگران پالایشگاه، خریدهای چندمیلیاردی از خارج از استان بدون طی شدن تشریفات خاص و ... غباری از تردید را بر چهره‌ی این پالایشگاه قرار داده است که باید برای زدودن این شائبات و اتهامات اقدامی عاجل صورت پذیرد.

   

متناسب نبودن درآمد پالایشگاه با میزان عمل به مسئولیت‌های اجتماعی

طی آماری که تاپیکو منتشر کرده است تنها سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه اول سال 1399 که در شرایط کرونایی و رکود بازارهای جهانی قرار داشتیم، قریب به 22 هزار میلیارد ریال است که این آمار برای یک سال به حدود 100 هزار میلیارد می‌رسد و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی، حمایت ناچیز سالیانه از چند پلنگ در منطقه‌ی گنو یا پیگیری ساخت بیمارستانی که بیش از 3 سال از زمان کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و هنوز پیشرفتی مطابق انتظار نداشته، در حد درآمدهای بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان نیست و مدیران این شرکت باید حد و اندازه‌ی ستاره‌ی خلیج فارس را درک کنند.

     

شایعه‌ی اعمال‌نفوذ در نهادهای نظارتی و افزایش ناگهانی دیدارها

موضوع دیگری که شبهات را در رابطه با این پالایشگاه بیشتر کرده، تغییر ناگهانی رویکرد مدیران این شرکت است. افرادی که درهای پالایشگاه را بر تمام فعالان سیاسی، اجتماعی، دینی و رسانه‌ای هرمزگان بسته بودند به یک باره نه تنها درها را گشودند که خود نیز پیش قدم شدند و هر روز یک چهره‌ی سیاسی و مذهبی را در مسیری قرار می‌دهند که از آنان حمایت کنند؛ مسئله‌ای که مطمئناً بیشتر نمایشی و خارج از رویکرد مدیریتی این شرکت در سال‌های گذشته است و همین مسئله نیز باعث شده برخی عدم انتشار و طولانی شدن اعلام نتیجه‌ی گزارش سازمان بازرسی درباره تحقیقات از ستاره خلیج فارس را به چنین دیدارها و اعمال‌نفوذهایی ربط دهند؛ اگرچه بعید به نظر می‌رسد که مأموران این سازمان تحت تأثیر چنین جوسازی‌هایی قرار گیرند.

بااین‌حال به نظر می‌رسد چنان‌چه ستاره خلیج فارس بخواهد به مدار تولید حداکثری و فعالیت در سایه‌ی آرامش بازگردد راهی جز رفع ابهامات و همراهی بیشتر با مردم هرمزگان ندارد؛ مردمی که مرزدار هزاران کیلومتر مرز آبی ایران اسلامی هستند و تاکنون با حجب و حیا از جنجال و شلوغ‌کاری گریخته‌اند اما این مسئله دلیلی نمی‌شود تا برخی افراد و جریان‌ها چنین رویکردی را به نحوی دیگری تعبیر و تفسیر کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها