آیا ویروس کرونا باعث تشنج در کودکان می‌شود؟


نویسنده: راضیه نیرومند

تشنج یک دوره‌ گذرای سفتی و گرفتگی غیرارادی عضلات است که با تغییر سطح هوشیاری بروز میدهد. این گرفتگی‌های عضلانی باعث ایجاد حرکات نامنظم میشوند که عموما یک تا دو دقیقه طول می‌کشد. عفونت‌های ویروسی می‌توانند باعث ایجاد تشنج یا تحریک آن در افراد مختلف خصوصا افراد مستعد یا مبتلا به صرع شود. در کودکان نیز وجود تب‌ به هر علتی (مانند عفونتهای‌ ویروسی) میتواند باعث ایجاد تشنج یا ‌تحریک‌ آن شود. تب و سرفه جزو علائم کرونا است که معمولا در کودکان، این دوره بسیار کوتاه‌تر از بزرگسالان است.
در موارد بسیار نادری، والدین از حالِ بد کودکان و وجود علائمی همچون  سردرد، خوابآلودگی، خستگی، تب و علائم تنفسی خبر می‌دهند. ارتباط بین تب و تشنج احتمالی در کودکان در موارد بسیار نادر گزارش شده است. کودکانی که سابقه اختلالات عصبی به ویژه صرع را دارند، هنگام آلوده شدن به عفونت شدید کووید-۱۹ احتمال ابتلا به تشنج را دارند. تشنج می‌تواند ناشی از تحریک پذیری بیش از حد عصبی ناشی از تغییرات سازگاری باشد. طبق بررسی مطالعات در بخش اورژانس (ED) در مورد تشنج کودکان، محققان در مجموع ۱۷۵ کودک را شناسایی کردند که مبتلا به عفونت شدید سارس-کوو-۲ بودند و در طول دوره مطالعه به ED مراجعه کردند. از بین ۱۷۵ کودک، ۱۱ نفر دچار تشنج شدند. از این ۱۱ نفر، ۵۴ درصد دارای تب  ۳۸ درجه سانتیگراد بودند. این مطالعه نشان می‌دهد که تشنج می‌تواند ازعلائم اولیه کووید-۱۹ در کودکان باشد.
به ویژه در کودکانی که سابقه اختلالات عصبی مانند صرع را دارند. تا به امروزتشنج به عنوان یکی از علائم عصبی کووید-۱۹ در نظر گرفته نشده است؛ زیرا معمولاً در بیماران مبتلا به عفونت شدید در زمان بستری شدن در بیمارستان رخ می‌دهد. محققان اظهار کردند که تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام بگیرد. با وجود اینکه تشنج جزو علائم بالینی شایع و اختصاصی این ویروس نیست، افراد مستعد تشنج مانند بیماران مبتلا به صرع باید داروهایشان را به طور منظم مصرف کنند و اقدامات محافظتی و پیشگیرانه در برابر این ویروس را انجام دهند. همچنین در صورت وجود علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس پس از ثبت در سامانه سلامت، به مراکز درمانی مراجعه کنند.
منابع: سایت علومپزشکی دانشگاه تهران/ اقتصادآنلاین

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها