آخرین تحلیل‌ها از وضعیت بارش در هرمزگان:

پاییز خشک و زمستان نرمال در راه است


نویسنده: سامیه طهورنیان

اداره کل هواشناسی هرمزگان در آخرین گزارش خود، خشکی و کم‌بارشی برای استان در پاییز امسال پیش‌بینی کرده است که حاکی از تداوم روند خشک‌سالی در سال جاری است. این سازمان در گزارش خود نوشته است که در پاییز امسال نواحی غربی و نیمه جنوب کشور، کم بارش تر خواهند بود که این شامل هرمزگان نیز می‌شود. پیش‌تر نیز مقامات این سازمان، دلایل کم‌بارشی در ماه‌های ابتدای سال را تغییرات اقلیمی عنوان کرده بودند. در سال‌های گذشته تأثیر تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان و بخشی از جنوب استان فارس بیشتر از دیگر استان‌های کشور بوده است.

«کیانوش عارفی»، معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان در گفت‌وگو با صبح ساحل گفت: کشور درزمینهٔ بارش پاییزی امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت شرایط نرمالی خواهد داشت؛ اما احتمال خشکی پاییزی برای هرمزگان بسیار زیاد است.

کیانوش عارفی با اشاره به بارش‌های سیستمی و نسبتاً سراسری ایران در سال جاری گفت: بارش‌های سیستمی باران از اواخر دهه دوم آبان ماه امسال آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود، بارش باران پاییزی در نیمه جنوبی و غرب کشور از دیگر نواحی ضعیف‌تر است که در این زمینه هرمزگان در وضعیت خوبی قرار ندارد. معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان در ادامه گفت: در بین ماه‌های امسال، آذرماه نسبتاً پربارشی نسبت به دیگر ماه‌ها خواهیم داشت که تا حدودی بر روی هرمزگان تأثیر می‌گذارد. وی تشریح کرد که هر چه به زمستان نزدیک شویم بارش‌های سطح کشور بهبود پیدا خواهد کرد. از لحاظ دما، دو ماه ابتدایی پاییز در بیشتر نواحی گرم‌تر از نرمال و در آذرماه، دمای هوا نرمال تا اندکی زیر نرمال است.

   

     

    پاییز خشک و زمستان نرمال در راه است

  

کیانوش عارفی با اشاره به پیش‌بینی ترسالی گفت: زمستان امسال با توجه به حرکت شاخص تأثیرگذار به سمت مثبت، کشور بارش‌های قابل‌توجهی خواهد داشت و امید می‌رود که نیمه جنوبی کشور در زمستان  امسال ترسالی بالایی را تجربه کند  یعنی از اواخر آذرماه به بعد، شرایط بارش در جنوب بهبود می‌یابد و به سمت بالای میزان نرمال می‌رود، اما در پاییز امسال، هرمزگان بارش قابل‌توجهی را نخواهد داشت.

 

گفتنی است که اثرات تغییر اقلیم در ایران کاملاً مشهود است و در هرمزگان هم به‌وضوح شاهد تغییرات اقلیمی هستیم. کاهش قابل‌توجه بارش، افزایش محسوس دما و افزایش پدیده‌های گردوخاکی از نشانه‌های تغییر اقلیم در استان ماست. بخش کشاورزی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های متأثر از تغییرات اقلیمی است. شواهد داده‌های هواشناسی و نیز پیش‌بینی‌های بلندمدت صورت گرفته، نشان‌دهنده آن است که تغییر اقلیمی و خشک‌سالی ادامه‌دار خواهد بود. در صورت عدم‌تغییر نقشه‌های هواشناسی و ادامه شرایط موجود، همگان با تنش جدی در تأمین آب مواجه خواهیم بود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها