آیا تزریق دوز سوم واکسن کرونا نیاز است؟


نویسنده: راضیه نیرومند

واکسینه شدن افراد واجد شرایط در پیِ تزریقِ هر دو دوز و افزایش سطح ایمنی بدن در برابر کروناویروس با سرعت در حال انجام است. اما آیا تزریق دوز سومِ یادآور واقعا نیاز است؟
 
دوز سوم غیروابسته به نوع واکسن کرونا است و ضرورت تزریق باتوجه به پاسخ بدن دریافت‌کننده و میزان ایمنی آن پس از تزریق دو دوز تعیین می‌شود.براساس برخی مشاهدات پزشکی مشخص شده پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد نمی‌شود. بنابراین برای افزایش اثربخشی واکسن و همچنین وضعیت ایمنی بدن از دوز سوم تزریق میشود که تحت عنوان «یادآور» شناخته شدهاست. با این که هنوز نتایج تحقیقات صورت‌گرفته بر روند ایمنی‌زایی واکسن‌ها در فاصله چند ماه با تزریق دوم ادامه دارد، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده توصیه کرد افرادی که به‌شدت یا به‌صورت متوسط دچار نقص سیستم ایمنی هستند، تزریق دوز سوم می‌تواند به ایجاد ایمنی بهتر در آنها کمک کند؛ زیرا این افراد معمولا با تزریق دو دوز واکسن به سطح مطلوبی از ایمنی نمی‌رسند. برخی کارشناسان معتقدند بر اساس نتایج تحقیقات صورت‌گرفته تاکنون، واکسن‌ها در برابر بیماری‌های شدید، بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ، حتی با گذشت زمان و حتی در برابر انواع جدید این بیماری مانند نوع دلتا بسیار محافظ هستند.
به‌ طور ویژه افراد دارای نقص سیستم ایمنی به دلیل این که بر اثر مصرف دارو پاسخ ایمنی ضعیف‌تری با تزریق واکسن در بدنشان ایجاد می‌شود. همچنین افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان و افراد کم‌توان و ناتوان اقامت دارند و ممکن است ویروس از طریق کارکنان و افراد ملاقات‌کننده واکسینه‌نشده این مراکز به آنها منتقل شود، بهتر است پس از چند ماه از تزریق دوم، دوز یادآور را دریافت کنند. طبق گفته‌های پزشک ویروس‌شناس دوز سوم واکسن کرونا برای افزایش ایمنی بدن تزریق می‌شود اما به طور قطعی از ابتلاء به کرونا جلوگیری نمی‌کند. بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا پس از تزریق دز سوم نیز الزامی است. برخی کارشناسان معتقدند ایمنی حاصل از واکسن‌های کووید-۱۹ در صورت بهینه‌شدن دوز و فاصله بین تزریق‌ها مانند آن چه در مورد واکسن هپاتیت رخ داده‌ است، نیاز به یادآورهای سالانه نخواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود این ویروس در ادامه به ویروسی بومی یا اندمیک تبدیل شود.
 
منابع:ایسنا/ ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها