طوفان حاره‌ای به آثار تاریخی سیستان و بلوچستان 2 میلیارد تومان خسارت وارد کرد



طوفان حاره‌ای موسوم به شاهین نه تنها جان شش انسان را در جنوب شرقی ایران گرفته است و تعدادی صیاد نیز بر اثر آن ناپدید شده‌اند که به آثار تاریخی جنوب استان سیستان و بلوچستان تا به حال ۲۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

ایسنا نوشت: درحالی که تا چند روز پیش مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان می‌گفت طوفان حاره‌ای شاهین، آسیبی به بناهای تاریخی جنوب این استان وارد نکرده است، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان به نقل از مجید کلانوری، معاون میراث فرهنگی این اداره خبر داد که پس از بررسی‌های جدید کارشناسان، برآورد شده طوفان و بارندگی اخیر به بناهای تاریخی جنوب استان و موزه چابهار حدود ۲۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

او گفت: با وجود تدابیر حفاظتی از جمله سرکشی به بناها قبل باران و نظافت بام و آزادسازی ناودان‌ها، از آن‌جا که باران تداوم داشته و از سویی همراه با باد شدید بوده، متاسفانه آسیب‌های جدی به برخی از بناها وارد شده که لازم است با قید فوریت تامین اعتبار و جبران خسارت شود.

به گفته کلانوری، بیشترین خسارت به مقبره بی‌بی زینب و ساختمان قدیم فرمانداری چابهار وارد شده که شامل شسته شدن نماها و تخریب بخش‌هایی از پوشش است که البته در مقبره بی‌بی زینب تزیینات بنا را هم تحت‌تاثیر قرار داده و میزان خسارت در این دو بنا حدود ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: ساختمان‌های پست قدیم، گمرک و قلعه پرتغالی‌های چابهار از بناهای دیگری هستند که بر اثر طوفان شاهین دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند.

کلانوری گفت: در روزهای آینده تیم کارشناسان این معاونت به‌منظور بررسی بیشتر و تعیین دقیق‌تر میزان خسارت به منطقه اعزام خواهند شد تا بتوان محوطه‌های باستانی و سایر بناهای تاریخی را دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار داد.

استان هرمزگان هم که تحت تاثیر این طوفان حاره‌ای بود تا کنون برآورد و اعلام خسارت نکرده است. سهراب بناوند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفته با توجه به این‌که طوفان حاره‌ای شاهین خسارت‌هایی به بخش‌هایی از شرق استان وارد کرده، اما خوشبختانه آسیبی به بناهای تاریخی وارد نکرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها